1939

Параграф 22: 3000 инвалиди - 170 места за паркиране в Пловдив

Години наред автомобилите със стикери минаваха метър в синя зона. От началото на месеца глобяват наред, ако колата на шофьора с ТЕЛК не е спряла до синия знак.

 

Европейската директива за осигуряване на достъп до обществени места на хора с увреждания, приета преди години, е еднозначна - общините и държавите са длъжни да осигурят  нормални условия за граждани в неравностойно положение, включително за придвижване. Като всички други регламенти от Брюксел обаче, и този не е задължителен у нас. От началото на месеца десетки автомобили, които се управляват или превозват инвалиди, са закопчани със скоби или репатрирани, защото са спрели в синя зона на места, които не са специално обозначени със синия знак. 

Оказва се, че в широкия център са осигурени едва 170 места за паркиране на хора с увреждания, а в същото време Общината е издала над 3000 стикера за инвалиди.

Администрацията няма право да откаже талончето,

ако кандидатът е с адрес в  Пловдив и представи решение от ТЕЛК. От документа често се възползват не само хората с увреждания, а и техните роднини. Така масово мъжаги в отлична форма и здраве притежават подобен стикер, защото имат болна майка или баба, на която да регистрират мощния си автомобил. Според запознати има и много инвалиди на хартия, а съществуват и съмнения за фалшиви стикери.  

Общината от години опитва да се справи с проблема с достъпната среда за хора с увреждания, но мерките се свеждат основно до изграждане на рампи в далеч не всички държавни и общински учреждения, скосяване на част от градските кръстовища, за да може да мине инвалидна количка, нископодови автобуси за трудноподвижни хора, също не всички, които вървят по градските линии. 

Как обаче хора с увреждания могат да стигнат до общинските или държавните служби, за да си свършат работа, да отидат на театър, кино, на кафе, в ресторант или просто да седнат като бели хора да се полюбуват на Пеещите фонтани  в Цар-Симеоновата или Дондуковата градина до Дома на младоженците? Как инвалиди могат да се придвижат, ако имат на разположение автомобил, и къде да паркират, при положение че близо 100 улици в широкия център на Пловдив и дори частично в район „Северен” са включени в синя зона с платен режим - два лева на час за престой?  Често на тези улици

не може да се намери място дори и срещу таксуване.

Оказа се, че и хора с увреждания, за които би трябвало да бъде гарантиран облекчен достъп, имат проблем с паркирането. Причините са, че местата за хора с увреждания са много по-малко от броя на правоимащите на автомобил със стикер.

Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства, приета с решение на Общински съвет - Пловдив, гласи, че за автомобили, превозващи и/или управлявани от хора с  50% или над 50% увреждания, във всяка синя зона се осигуряват места (раздел III, член 15, ал. 1). В същата наредба се посочва, че

престоят в рамките на три часа е безплатен само на обозначените места.

Правото важи за автомобили, снабдени с карта (стикер) с международен знак „Инвалид”, включително, ако картата е издадена от други държави ​- членки на Европейския съюз, и разбира се, от други населени места в страната.

В наредбата е записано, че ако инвалидните места са заети, хората с увреждания плащат за престой, както и останалите граждани - два лева на час.

„Наредбата не е променена, но започнахме да я спазваме от началото на май и да таксуваме като нередовен абонат колите на хора със стикери, които спират извън обозначените за тях места, без да плащат. Причината е, че има случаи на злоупотреби”, обясни за „Марица” директорът на общинското предприятие Ненко Калакунов.

 

Едно на 12 места в синя зона е за инвалид

Местата за паркиране в синя зона са близо 2200. За инвалиди са отредени 170 места.  „Препоръчително е за хора с увреждания да се осигуряват до 2% от общия им брой. Ние сме обособили около 7,5%, което е добре”, каза директорът на общинското предприятие.

Очевидно е време Община Пловдив и Общинският съвет да преразгледат Наредбата за спиране и престой в частта за хора с увреждания, при положение че хиляди  инвалиди имат коли, но не и сигурност за паркирането в пренаселения областен град. Вариантите са няколко - или да се увеличат местата със знак "Инвалид", или хората с увреждания да получат право за безплатен престой за определено време и на останалите места в синя зона.

 

Георги Титюков: Над 30 000 пловдивчани са с ТЕЛК

Текст: Тони Михайлов

 

Около 3000 пропуска за паркиране издава Община Пловдив на хора с трайни увреждания в рамките на година. Това каза пред „Марица“ зам.-кметът с ресор “Спорт, младежки дейности и социална политика” Георги Титюков. Половината от тях са изтекли пропуски, които просто подновяваме, уточни той. 

В Пловдив лицата с ТЕЛК са около 30 000. Такъв пропуск се издава на хора, които са с 50% или над 50% инвалидност, след представяне на решение от ТЕЛК. „Най-важното, което трябва да се знае, е, че този пропуск не се издава на автомобил, а на конкретен човек и е със срок на валидност до датата на изтичане на телковото решение. Ако ТЕЛК-ът е безсрочен, пропускът се издава със срок на валидност от три години. Може да се използва от всяка кола, стига да е в присъствието на титуляря“, обясни Титюков.

Зам.-кметът обясни, че ако пропускът се използва в отсъствието на лицето с увреждания, то този, който злоупотребява, подлежи на санкция от полицията. „От София редовно ни връщат пропуски, използвани в отсъствието на лицето с увреждания. Там много стриктно следят. И ако полицията установи такова нарушение, пропускът се отнема. Все пак това е за улеснение на човека с увреждане, а не някой да злоупотребява“, посочи Титюков.

„Гарантирам, че няма злоупотреби при издаване на пропуските. Който има ТЕЛК, му издаваме. Сега какъв е ТЕЛК-ът и как е издаден, не коментирам. Идват хора със скъпи немски коли и документи за стикери, но не можем да им откажем. Имат си документ, ние издаваме“, допълни зам.-кметът на Пловдив. 

 

Ваня Карачанова: Редовно се събуждам с фиш на колата

Хора с увреждания нямат предимство при паркирането на улиците пред блоковете, в които живеят. ”Прибирам се, когато всички места са заети, и паркирам с две гуми на тротоара, защото иначе трябва да обикалям дълго, докато намеря къде да спра. Често се събуждам с глоба от 50 лева”, разказва Ваня Карачанова. Младата жена достойно понася здравословния си проблем, сама управлява автомобила си и работи пълноценно, без да ангажира други да <210> помагат. Но с горчивина споделя, че в много случаи хората с увреждания не срещат разбиране от администрацията и организаторите на различни събития.

„Частно заведение за хранене до Хирургиите има специална каса за инвалиди. Но на Летния театър например е невъзможно да се настаниш на удобно място. Нареждаш се на опашка заедно с всички останали, след това се катериш по стълбите. Целият първи ред е отреден за VIP гостите на Общината и организаторите, но за хора с увреждания няма и пет места. Античният театър е зоната на здрача за хора като мен. Тези дни се обадих в Eventim  по повод на Светлинното шоу и попитах дали има места за инвалиди. Отговорът е, както и всеки друг път - по технически причини е невъзможно да запазите място. На трибуната има места за официални лица, но не и за хора с увреждания”, разказва Ваня. 

 

Павел Чемишанов, незрящ:  Проблемът „брадясва“ от 5 години и никой не реагира

Текст: Тони Михайлов

 

Проблемът с паркирането на инвалиди в Пловдив не е от вчера и днес, а повече от 5 години. Това каза пред „Марица“ незрящият пловдивчанин Павел Чемишанов, известен с активната си гражданска позиция по наболелите проблеми на слепите.  „Mестата за инвалиди са недостатъчно на територията на града. Не може да се отиде спокойно до банка или болница например, защото местата са твърде ограничени. През последните години проблемът доста се изостри“, коментира Чемишанов.

Той разказва, че от няколко години живее предимно в чужбина. Очарован е от отношението към инвалидите и към решаването на проблема с паркирането от тяхна страна. „В нормалните страни инвалидното място се ангажира чрез полицията и Общината. На паркинга, който ще ползва съответният човек с увреждания, се поставя ограничителна линия на мястото, където му е най-удобно да паркира. Там се поставят номерът на колата и името му. Издава се и специален талон, който се слага върху стъклото и дава право за паркиране на съответното място в денонощен режим. Това е начинът и той, за съжаление, е неприложим в Пловдив и в цяла България“, коментира още Чемишанов. Той не смята, че проблемът с местата за инвалиди ще се реши, като вдигат колите на такива, които не са паркирали на позволените за тях места. 

„Така наречените национални представители и организации на хората с увреждания обаче не реагират ефективно. Специално в Пловдив на лидерски позиции дойдоха по-млади момчета и момичета. Но лично аз не съм почувствал ефекта от тяхната дейност“, посочи той. 

 

Гинка разбра по скъпия начин, че не може да паркира свободно в синя зона

Текст: Тони Михайлов

Пловдивчанката Гинка е с тежко автоимунно заболяване ​- лупус. Има телково решение, въз основа на което се е възползвала от правото си да се сдобие с инвалиден пропуск за паркиране. Често ѝ се налага да спира на паркинг на бул. „България“, точно срещу училище „Пейо Яворов“, където учи детето ѝ. Досега е паркирала навсякъде, където свари свободно място, било то инвалидно или не, и никога не е имала  проблем. Преди няколко дни обаче се връща до автомобила си и заварва поставена скоба на предната гума, както и залепен стикер на стъклото. Плаща си 40 лв. за освобождаване на колата. Пита служителите от ОП „Паркиране и репатриране“ какво се е променило, та вече санкционират инвалиди, а те ѝ отговарят, че от началото на месеца им е заръчано строго да следят за спазването на наредбата, според която хората с увреждания трябва да паркират само на обозначените за тях места. В противен случай горят.

„Допреди тази случка никога не съм имала проблем. Позволявала съм си да спирам където е свободно, защото невинаги човек може да си намери място, предвид сложната ситуация с паркирането. Сега изведнъж има промяна и слагат глоби. Да, сбъркала съм, в нарушение съм, но поне предупреждение да има. Проблемът идва от това, че инвалидните места са изключително малко и просто няма къде да спират инвалидите. Мнозина не признават и табелите, а направо спират на инвалидно място, без да имат пропуск. Колата, която беше заела инвалидното място и аз паркирах до нея, нямаше такъв стикер. Щом съм спряла точно до инвалидното място, явно то не е било свободно“, коментира Гинка.

Пловдивчанката посочи, че е с телково решение от 2008 година, но до момента не е ползвала правото си на стикер за безплатно паркиране. „Реших този път да се възползвам от възможността за инвалиден пропуск, защото е много трудно да се спира. Изкарах си и пак е страшно с паркирането. Почти невъзможно е“, посочи тя. Гинка си е направила труда да преброи инвалидните места около училището на детето си. По протежението на бул. „България“ те са 4 на общо 3 паркинга. „Това въобще не е удобно и е доста безотговорно спрямо хора като мен“, подчерта шофьорката. Тя допълни, че <210> прави впечатление, че от няколко седмици служителите проверяват през половин-един час за спрели хора с увреждания на места, които не са предназначени за тях. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
11 коментара
Коментар

Коментар

19.05.2022 | 12:06

Вижте какво става на паркоместата за инвалиди пред супермаркетите. Джипове и мерцедеси втора ръка. Просто на тарикатите не им се ходи пеша. Нали тези места са току до входа. Цяло чудо е да видиш там кола със син стикер.

Отговори
6 0
Химика

Химика

19.05.2022 | 09:44

Идват на работата и хоп стикерчето менте и цял ден .....

Отговори
8 1
обективен

обективен

19.05.2022 | 09:42

Колкото и да не харесвам Тютюков, това е един от редките случаи, в които е прав. Общината е длъжна да издаде на всеки с ТЕЛК документ за паркиране. Така е във всеки един град. Проблемът е в комисиите, които "на стопанска сметка" раздават решения заради пенсии, стикери за паркиране и безплатни винетки.

Отговори
4 1
Ебаси гаврата

Ебаси гаврата

19.05.2022 | 09:35

Да паркираш където си искаш, защото използваш инвалидния стикер на някой твой роднина, а на теб ти няма нищо е това вече е върхът на простотията!

Отговори
13 0
бай Иван

бай Иван

19.05.2022 | 13:44

А не помисли ли ,че инвалида си има шофьор да го вози защото няма книжка и не може да шофира.

Отговори
2 1
Това е грехота

Това е грехота

19.05.2022 | 09:33

Това че някои хора използват за привилегия, че могат да правят каквото си искат, защото някой техен роднина е инвалид е грехота.

Отговори
10 1
ЪхЪ

ЪхЪ

19.05.2022 | 09:19

Над 30 000 пловдивчни са с ТЕЛК, значи че почти всеки 10-ти е инвалид ? Ай стига бе. Познавам няколко лелки, които са си напълно здрави, но едната от тях е с 90% ТЕЛК. Тези номера ги знаем как стават у таз държава. И после уж те си купуват коли и им дават стикери, а реално колите ги карат внуците им, но дори и лелките да ги карат нямат никакви здравословни проблеми. Тия в ТЕЛК правят пачки от раздаване на инвалидност.

Отговори
12 0
Анна

Анна

26.05.2023 | 15:27

ТЕЛК решение 91% онкологично + 8%мъждение на сърцето, видимо добре изглеждам, мога ли да кажа, че съм здрава, имам стикер за ИНВАЛИД не трябва да се съди по външния вид. МОЖЕ ДА ИМА ФАЛШИВИ, НО НЕ ВСИЧКИ В КЮПА!

Отговори
0 0
Титюка

Титюка

19.05.2022 | 08:26

Стига сте говорили така,че ми разваляте бизнеса.....

Отговори
5 0
Смях

Смях

19.05.2022 | 07:58

От 3000 инвалиди 2500 минимум са Менте Инвалиди

Отговори
14 0
Pencho

Pencho

19.05.2022 | 07:57

И поне 50 000 с инвалидни стикери напазарувани под масата

Отговори
14 1

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?