Следвайте ни

От пиле мляко на пазара в "Столипиново"

И по тържищата в другите пловдивски квартали не чукат често по касовите апарати, но в махалата всичко е на сметка

Според данните на НСИ стоте най-продавани продукти в страната са поскъпнали драстично в периода 2011-2018 година. Средното увеличение за цялата кошница е с близо 20%, което за крайния потребител значи, че ако през 2011 е плащал 50 лева за седмичните си покупки, то през миналата година същите продукти са стрували с поне 10 лева отгоре. Това е само общата картина, която сериозно се различава от реалността по магазините и пазарите. Определени продукти, като кравето сирене например, са скочили с общо 53% през последните 8 години. Доматите пък са увеличили цената си с 32% за същия период.


Изследванията на НСИ често не успяват да дадат точна картина за реалните равнища на цените и техните увеличения. Така например в момента в големите търговски вериги в Пловдив българските домати се продават между 2.10 и 2.80 лева. В подобни граници са и по пазарите, докато в по-малките квартални магазини цената е с 10 до 30 стотинки по-висока. В същото време обаче домат родно производство в района на Монтана и Враца струва не повече от 2.40 лева. Пловдив е един от петте града в страната (заедно със София, Варна, Бургас и Стара Загора), в които се наблюдават вече няколко поредни години чувствително по-високи цени на основните продукти за бита и домакинството. Презумпцията е, че хората в големите градове печелят повече и разлики от 30-40 стотинки не биха се отразили нито на бюджета, нито на потребителските им нагласи.


В Пловдив обаче може да се намери хубав български домат за по-малко от 2 лева на килограм. Или праскови на половин цена, сравнено с пазарите и магазините. Дори и 650 г хляб, който вече струва най-малко 1.20 в магазините, може да се намери за под левче. В "Столипиново" има всичко, при това на далеч по-ниски цени, сравнено с останалата част на града. Местните жители се шегуват, че от няколко години тук всеки ден е "пазарен ден". Търговията започва още в ранни зори, като ромските предприемачи окупират почти всеки сантиметър покрай основните улици в махалата. Само за няколко минути до 9.30 в "Столипиново" вече са се появили поне три дузини нови търговски обекта.


Кратка разходка из импровизираните сергии и магазини е достатъчна - в "Столипиново" има от пиле мляко. Екипът ни посети квартала сутринта в делничен ден, но търговията процъфтява дори и по това нетипично за пазар време. Петка и съпругът <210> Емо продават плодове и зеленчуци до ул. "Донбас" в махалата. Жената споделя пред нас, че всяка сутрин съпругът й става в 3 часа, за да може да обиколи близките тържища в Първенец и Огняново и да зареди стока за деня. Петка казва, че днешните домати са от Куртово Конаре и съпругът й ги е спазарил на тържището за 70 стотинки за килограм. "Продаваме ги с левче отгоре днес - на 1.80 лева. Повечето ни клиенти дори не са от махалата. Една пенсионирана учителка идва два пъти в седмицата от Кючука до нас да си пазари", хвали се майсторът на алъш-вериша.

Търговци като Петка и Емо работят изцяло в сивия сектор, а липсата на дължими данъци, осигуровки и наеми практически ги прави най-конкурентните. Не че по пазарите в останалите квартали чукат всичко на апарата, но в махалата всичко е по-евтино. Това обаче не значи, че потребителите ще трябва да направят компромис с качеството. Често дори пакетирани продукти са малко по-евтини, сравнено с магазините из града. В един от най-популярните хранителни магазини в "Столипиново" хлябът, който в големите вериги из Пловдив се продава за 1.30, тук е само левче. Много от търговците пък пътуват всеки уикенд до Одрин и зареждат от там редица продукти, като по думите им - хем е по-евтино, хем е по-качествено. В 12.30 импровизираната сергия на Петка и Емо вече е събрана. Двамата са продали близо ​200 килограма зарзават в рамките само на три часа и отиват да почиват, защото утре пак трябва да станат по тъмно в търсене на евтина и качествена стока. 

Станимир Кронев

Редактор

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?