71

Още хаос в трафика в Пловдив заради абсурдни входове към жилищни сгради и търговски обекти СНИМКИ

Защо от КАТ и общината одобряват проекти, които са във видимо противоречие със Закона за движение  по пътищата?  

 

За трафика в Пловдив са провеждани безброй семинари и форуми, изработен е Генерален план за организация на движението, сформирана е Общинска комисия, която с участието на експерти, включително от КАТ, взема  решения за намаляване на конфликтни ситуации. Към общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта”  е създаден Център за управление на трафика, финансиран преди седем години с 6 млн. лева по транспортния проект.

 

Нови планове, програми и наредби за организацията на движението, паркирането и облекчаване на трафика се пишат във всеки кметски мандат, но проблемът с организацията на движението се задълбочава, вместо да се решава. Главоломно растящият брой на автомобили, критично изостаналата в своето развитие пътна инфраструктура и несъвършената сигнализация превръщат шофирането в града в истински кошмар. В Пловдив и до днес няма тъй наречената зелена вълна, обещавана от всеки кмет през последните 20 години.

Още един проблем, който създава конфликти и пречи на нормалния трафик, си остава извън дневния ред - абсурдни входове към жилищни, търговски и производствени сгради.  

Един от най-проблемните булеварди е прословутият „Александър Стамболийски”,

където са построени дузина жилищни комплекси и още толкова се изграждат. Тясното платно с две ленти и габарит седем метра е задръстено от сутрин до вечер, защото по този път се движат не само леки коли и автобуси, но и камиони, и тирове, обслужвайки Южната индустриална зона.

Плътното застрояване докара допълнителни главоболия в трафика.Сутрин и след 16,30 часа от кръстовището на Коматевско шосе по бул. „Александър Стамболийски” колоната се точи с 10 км. в час, накъсвана от колите, които излизат от търговския център до "Билла", паркинга към жилищен комплекс „Южен полъх” и отбивките към ул. „Поручик Въльо Стефов” и блоковете в ЖК „Южен”. А след като се населят новите кооперации на кръстовището на бул. „Александър Стамболийски” с ул. „Стефан Стамболов”, хаосът съвсем ще стане неуправляем, прогнозират изстрадалите шофьори.

Другото недоразумение в район „Южен” са

саморъчно изградени пътни връзки от ул. „Поручик Въльо Стефов” към квартал „Остромила”.

За да улесняват преминаването към обектите си, инвеститорите още преди две-три години са направили на три места насипи върху жп линията, без да имат разрешение от властите. Железницата не се използва отдавна, но в случая става дума за незаконно строителство, което остана незабелязано както от НКЖИ, така и от РДНСК и  Община Пловдив. Изскачането на автомобил от насипа на жп линията е предпоставка за пътнотранспортно произшествие, като се има предвид, че по "Поручик Въльо Стефов" се кара с 50, а често и с 80 км в час. Нелегалните пътни връзки не са обозначени. Обитателите на новите кооперации в „Остромила” ги ползват безпрепятствено, икономисвайки  по-дългото обикаляне през двете натоварени кръстовища с ул. „Димитър Талев” и Коматевско шосе.

Колите от паркинга на кооперацията на бул. ”Никола Вапцаров” ще задръстват трафика до
кръстовището

 

Проектанти на сградите далеч невинаги се съобразяват с трафика. Един от примерите е с

жилищната кооперация на бул. „Никола Вапцаров” и ул. „Стефан Стамболов”,

чийто строеж, „замразен” за пет години,  е почти завършен. Оказа се, че входът за автомобили към тази сграда е проектиран от бул. „Никола Вапцаров”, почти до кръстовището, което категорично е забранено от Закона за движение по пътищата. След направената корекция достъп до паркинга беше разрешен отстрани - през рампата, прокарана по тротоара на ул. "Стефан Стамболов", но отново на метри от светофара. От другата страна на същото кръстовище пък, до бившия "Камел", има паркинг за десетина коли, които редовно влизат в платното на заден ход и създават предпоставки за катастрофи. Той също е на метри от светофара. 

В центъра и в "Кършияка", който също е презастроен, задръствания се множат и заради шофьори, които спират на тесните улици, за да отключат гаража на кооперацията, построена плътно до тротоара, без да се осигури достъп по формата на малко локално платно. Един от примерите е ул. „Гладстон”, където в час пик гаражният проблем влошава още повече трафика.

Инвеститорите имат единствен коментар на този казус - в големия и интензивно застрояван град с остър дефицит на паркинги всяко място за паркиране е от полза. Независимо как и къде е направено.

Пълен хаос на входовете на Пловдив

Подобни критични ситуации има и на входовете на Пловдив, особено на Пещерско, Брезовско и Голямоконарско шосе, където от и за големите предприятия и търговски бази се изнизват камиони и тирове, често през непрекъснатата осова линия. Останалите участници в движението просто трябва да внимават, а често да спират и да чакат маневрата. 

 

Кметът на "Южен" Костадин Язов:

Транспортният достъп се проектира и се съгласува с КАТ

Осигуряването на транспортния достъп до сградите, както и на места за паркиране се явява задължителна част на проекта, който се съгласува с КАТ, обясни кметът на район „Южен” Костадин Язов. Той допълни, че инвеститорът представя към проекта не само част пътна, но и част, която визира организацията на движението. Проектите се разглеждат в Община Пловдив и шестте района, а строителни разрешения се издават от главните архитекти в зависимост от категорията на строежа.

Костадин Язов потвърди, че пътните връзки, направени от неизвестни лица през жп линията от ул. „Поручик Въльо Стефов” към кв. „Остромила”, са незаконни. За „строителството” не е издавано разрешение. „От НКЖИ дори изпратиха писмо с питане кой е извършителят, но при нас няма такава информация”, разказа районният кмет.

Според Общия устройствен план на Пловдив за територията между Коматевско шосе и Овощарския институт, в която попада „Остромила”, трябва да се изготвят планове за улична регулация, защото кварталът е лишен от нормална пътна инфраструктура. Без одобрени планове няма как да се строят пътища.

За да се облекчи кризата с паркирането, по настояване на Язов допълнително са проектирани места на ул. "Даме Груев", пред големия блок от кръстовището с ул. "Тарас Шевченко", към надлез "Родопи". 

 

Тодор Чонов:

Експерти решават за промени в организацията на движението

Община Пловдив следва препоръките, посочени в Генералния план за организацията и безопасност на движението - така зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов отговори на въпроса на „Марица” как се регулира транспортният достъп до сградите, за да не създава пречки на трафика.

Тодор Чонов допълни, че всички промени в организацията на движението в Пловдив се правят с решение на Общинския експертен съвет с участието на представители на КАТ. Входовете към сградите и паркоместа се определят със строителни книжа.

 

Арх. Чавдар Тенев:

Проблемът е в плътното застрояване

Проектантът винаги може да намери решение за намаляване на конфликтните точки, но ако инвеститорът му осигури пространство   

 

Според арх. Чавдар Тенев, председател на КАБ-Пловдив, подходи към сградите се проектират до голяма степен субективно. „Иначе има едно правило, което е записано само в учебниците по архитектура. Ала чисто нормативно не е ясно как може да се изпълни. Едно е безспорно - в населените места не трябва да се създават конфликтни точки, т.е.  шофьорите трябва да избягват маневрите по уличното платно. Проблемът е, че всяко влизане и излизане от един имот е такава маневра.

Маневрата се случва най-лесно извън населените места. Там няма плътно застрояване, както е в града, където се строи непосредствено по уличната регулация. „Извън населените места има възможност да се направят уширения на пътните платна и в тях да се оформят т.нар. шлюзове - това е още една лента, която е непосредствено при входа на имота. По този начин автомобилът може да се отклони от натовареното, преди да влезе в имота, да намали скоростта, без да пречи на другите коли. Само че това рядко се прилага в градовете“, коментира арх. Тенев.

В градовете ситуацията е доста по-сложна: конфликтните точки ги има и те са навсякъде, където се влиза в гаражи на кооперация, които са на самата улична регулация. „Плюсът е, че в населените места поне скоростта на движение е по-малка, така че тези конфликти не създават сериозни рискове“, допълни експертът.

И така - какви са вариантите?

„Когато се влиза в двор, например при търговски обекти, за предпочитане е входната бариера да се направи по-навътре в имота. Така колите няма да спират на уличното платно, а преди бариерата, но ще остават в рамките на имота“, съветва арх. Тенев. Това не означава, че няма да възникват конфликти при пиково натоварване. Например, когато хората излизат от работа и отиват да пазаруват. Тогава на входа на хипермаркетите се трупат цели опашки, но това в градската среда е неизбежно, заключава Тенев.

Доколко зависи от проектанта да изчисли нещата?

„Да, справянето с тази задача ще зависи от проектанта, но ако той има достатъчно пространство да я разреши. При наличие на свободно място една бариера лесно може да се вкара по-навътре в имота. Проблемът е, че рядко възникват такива възможности.

„Изводът е, че при такава „установка“ нищо не може да се направи по въпроса. Не можем нито да намалим броя на автомобилите, нито да преместим сградите. Единственото, което можем да направим, е да действаме внимателно, когато маневрираме, за да влезем в един имот“, препоръча арх. Тенев.

 

Куриози

Частник  си направи паркинг върху общинска земя. Вземат му го

Паркинг, построен от инвеститора на кооперацията на кръстовището на бул. „Никола Вапцаров” и ул. „Стефан Стамболов” срещу бившето заведение „Камела”, става общински.

”Земята е общинска, със статут на публична собственост, и е част от комплексно застрояване в карето от ул. „Михалаки Георгиев” до „Стефан Стамболов”, подчерта кметът на район „Южен” Костадин Язов. Той е предупредил инвеститорите, когато започнаха да асфалтират терена, и се готви да раздаде местата на правоимащите под наем.

 

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
пешеходец

пешеходец

21.07.2022 | 13:53

Всичко се одобрява, защото се плаща за "услугата". Има ли още пловдивчани, които не са се сблъсквали с корумпираните институции?!?!

Отговори
5 0
Реалист

Реалист

21.07.2022 | 13:38

Какви европейци, дива Индия е тук, цигания и мръсотия до шия, каква Европа, какви 5 лева!

Отговори
10 0
Батко

Батко

21.07.2022 | 11:18

Ай ся, научете се да шофирате :)

Отговори
1 3

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?