Следвайте ни

Околовръстното като магистрала с кръстовища на две нива

Немският инвеститор се жалва на Меркел за отчуждаване на 42 дка земя

Кметовете на общините Пловдив, "Марица", "Родопи" и Куклен трябва да уточнят до 5 юли изискванията за допълнителни пътни връзки, пресичания и локални платна на Околовръстното шосе. Данните ще послужат за изготвяне на нов идеен проект за разширение на 19-километровото трасе от магистрала „Тракия“ до кръстовището с Асеновградско шосе. Срокът беше даден на общините от областния управител Здравко Димитров на срещата на сдружение „Бизнесът за Пловдив“ с екипа от АПИ -  инж. Иван Досев, член на Управителния съвет, инж. Ася Чипева, директор на  „Инвестиционно  проектиране и отчуждители процедури“, експерти и шефа на Областно пътно управление Пламен Райчев.  

 


Предложения за Околовръстно шосе могат да внасят и всички заинтересовани фирми, сред които е и КЦМ. Срещата с представителите на АПИ беше организирана от губернатора заради недоволството на бизнеса, че разширението на шосето се бави, а освен това има недомислици в проекта.  

 


Предприемачите настояват на двете кръгови кръстовища - на Пазарджишко и Асеновградско шосе, да има надлези за по-бързо преминаване, а за тяхното проектиране, както и за моста над Марица да се обявяват отделни процедури. Така ще се ускори строителството.  

 


„Искаме максимално бързо да стане естакадата на кръстовището за Асеновград, защото там всяка сутрин има опашки по 10 километра. Така не се работи“,  заяви собственикът на ПИМК  Илиян Филипов.

 


Близо три часа бизнесът разпъваше на кръст инж. Ася Чипева. Напрежението нарасна, след като тя обясни, че още през 2012 г. беше подписан договор за изготвяне на  идейния проект за разширението на Околовръстното шосе. Заданието се изпълни, но през 2015 г.  проектът беше спрян, защото в него не бяха включени локални платна и собствениците на имотите на практика остават без достъп.

 

Същият пропуск преди няколко години беше допуснат и за Асеновградско шосе. Наложи се премиерът Бойко Борисов да разпореди незабавно да започне проектиране на локалните платна.

 

„Какво сте правили досега?  Десет години не можете да се справите с  един проект. Ето затова често ви сменят ръководството “, раздразнено упрекнаха екипа на АПИ от сдружението.

 


Оказа се, че за спрения проект е направена Оценка за въздействие върху околната среда и тя е одобрена от МОСВ. „Препроектирането е възможно само за локалните платна и пресичания“, отсече инж. Чипева. „Не сме съгласни, трябва да преместите част от трасето“, възрази Здравко Димитров.

 


Той  поиска трасето да се промени в района на Коматево, където шосето се измества към Зеленчукова борса, прави голям полукръг и се връща на стария път чак при кръстовището за Марково. „Няма как да стане, защото това  решение е взето по препоръка на МОСВ, за да не се замърсява въздухът около жилищния квартал“, парира Ася Чипева. „А в задръствания не дишаме ли фини прахови частици?,“ репликираха от сдружението.

 


Имотът между Коматево и Зеленчукова борса е с площ 42 дка. Земята е купена от немски инвеститор за производствена база. „Проектът е като фентъзи. Първо, при такова отчуждаване цената на  Околовръстното се оскъпява, от друга страна, инвеститорът се закани да докладва на Ангела Меркел за несигурността на бизнеса у нас“, не отстъпваше губернаторът. 

 


Предложенията на общините и бизнеса ще бъдат обсъдени след десет дни при областния управител, след което той ще ги внесе в АПИ, МОСВ и МРРБ. „Целта е да имаме проект, който да реши проблема с трафика за години напред, а не да го преработваме в движение“, коментира Здравко Димитров.

 

1 км естакада до караулката

Почти един километър е дължината на естакадата до караулката заедно с подходите от двете страни на Асеновградско шосе. Идейният проект е финансиран от сдружение "Бизнесът за Пловдив" и се предоставя като дарение на АПИ. Визуализацията беше връчена в петък на шеф ката на инвестиционното проектиране инж. Ася Чипева.

 


Прогнозната количествено-стойностна сметка на надлеза е около 11 млн. лева. Конструкцията е от стомана и цената <210> е двойно по-ниска от бетонна, коментира областният управител Здравко Димитров. Според експерти строително-монтажните работи също са два пъти по-лесни за изпълнение.  За надлез тепърва предстои да бъде направен технически проект. Предприемачите бяха алармирали преди няколко месеца губернатора за необходимостта от  второ ниво на кръстовището и  поеха   ангажимент за идейна разработка. 

 


Кръстовището до караулката, през което колите минават като през фуния, ще стане кръгово. За изпълнител в АПИ е избрана фирма  "ИСА 2000",  на която беше възложена  държавната поръчка за удвояване на Асеновградско шосе. Средствата за кръговото кръстовище също са осигурени от републиканския бюджет и са в размер на 2 млн. лева.  Строителството трябваше да започне през март, но се забави заради съдебните дела за оценките на отчуждените имоти. В момента се чака магистратите да се произнесат по последното дело за размера на обезщетението.

 

Местят жп линията на КЦМ

 

Железният път, който обслужва КЦМ, трябва да бъде изместен, но до този момент няма категорично решение откъде ще минава фирменият влак. При разширението на Околовръстно шосе старото трасе не може да бъде запазено на същото място.

 

В идейния проект  се предлага жп линията да се повдигне. Локомотивът обаче няма да  може да го изкачи, особено през зимата.  След консултациите  с експерти областният управител предлага железницата да слезе под земята. Георги Налджиев от КЦМ обаче  счита, че най-удачният вариант при пресичането на жп линията с шосето да се изгради надлез за автомобили.

Валентина Йеремиева

Репортер /журналист/ екип "общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (1)

Никой вече не вярва на тотювата шайка.Плямпат само предизборно.

24.06.2019 | 14:56
3 1

ЕХХХХХ-- ПАК ИДАТ ИЗБОРИ

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?