Новият пловдивски кмет ще реже много ленти, но ако намери пари
Здравко Димитров завеща на своя наследник недовършени проекти за милиони
- 08:15, 27.09.2023
- 12:52, 27.09.2023
- 9537
- 31
Проекти за милиони левове са завещани в наследство на следващата местна власт от кмета Здравко Димитров, който след дълъг размисъл взе окончателно решение да не се бори за втори мандат.
По силата на приемствеността, каквато важи за всички досегашни управници на Пловдив, новият кмет, както и Общинският съвет ще продължат започнатите обекти, тъй като всеки от тях е важен за града. По-сложен е въпросът дали за всички проекти има пари в бюджета и откъде ще се осигури финансирането.
До края на мандата, кажи-речи за един месец, Здравко Димитров
има шанс да пререже лентата само на една улица - на бул. „Хаджи Димитър”.
Основните строителни работи на обекта, финансиран от дългосрочен кредит с 4,5 млн. лева, са в напреднал етап и се предполага, че изпълнителят може да стигне до финала до местните избори на 29 октомври.
Ремонтът на ул. „Даме Груев” беше прехвърлян от мандат на мандат, но беше един от първите обекти, започнати от Зико в края на 2021 г., с договорен срок 10 месеца. Финансирането в размер на 7,5 млн. лева се поема от собствените приходи на Общината. От тази сума 5,5 млн. лева са планирани за разплащане със строителя до края на 2023-та.
Голямото разочарование на живеещите в "Кючук Париж" е, че злополучният ремонт продължи близо две години и към този момент никой не може да каже кога ще бъде завършен.
На следващия кмет се пада честта да завърши най-драматичния проект - за реконструкцията на ВиК мрежата и
изграждането на обходен колектор на Брезовско шосе и бул. „Дунав”,
който изправя неведнъж на нокти живеещите и работещите в близост хора. Стойността му надхвърля 20 млн. лева и добрата новина е, че по-голямата част от тази сума е осигурена като безвъзмездна финансова помощ по ОП „Околна среда 2014 - 2020”.
Разораната "целина" на Брезовско шосе
Новата местна власт трябва да реши обаче сложната задача как да задели милиони левове за основен ремонт на Рогошко шосе, който струва над 16 млн. с ДДС, и за разширението на Голямоконарско шосе. И двата обекта са започнати тази година с планираните в бюджета съответно 3,5 млн. и 9 млн. лева. Финансирането на Рогошко шосе е заложено с общински пари, за Голямоконарско се чака да даде държавата. Дали правителството ще гарантира и следващия транш от 9 млн. лева, до този момент няма потвърждение.
Мечтата на Зико - да види в напълно завършен вид подлез „Модър - Царевец”, не се сбъдна.
Строителите на инж. Цанко Драгиев щяха да завършат мащабния проект предсрочно, най-късно през октомври, но бяха принудени да спрат работа за повече от половин година заради закъснелия старт на Южния обходен колектор, който се изпълнява от ВиК. Новото пътно съоръжение, което ще улесни трафика между районите „Южен” и „Западен”, струва 12 млн. лева. Средствата се плащат с банков заем. Подлезът е почти завършен, очаква се да бъдат монтирани асансьорите, но има довършителни работи при подходите от двете страни на жп линията, където продължават да работят изпълнителите на ВиК.
Екипът на Здравко Димитров завещава на новото управление разширението на ул. „Царевец” за 5 млн. лева, от бул. „Хаджи Димитър” до „Свобода”. И този обект се финансира с кредит.
Зико имаше късмет тази пролет
да открие завършения, но не и напълно, стадион „Христо Ботев”,
чиято реконструкция с оборудването със седалки набъбна до 60 млн. лева. Част от тях - за козирката - още не са разплатени, като в бюджета за тази година за Колежа са планирани 27 млн. лева. Разсрочено плащане е заложено и за следващата година, при това - от собствения бюджет.
Другият „галеник” на Общината - стадион „Локомотив” - има изцяло нова трибуна „Бесика”, още две трибуни се довършват, на обща стойност 12 млн. лева, преведени преди години от държавата по сметките на Общината. Зико направи опит да пусне втора обществена поръчка за 44 млн. лева с ДДС, но я спря, подложен на остри критики за баснословната цена. За стадиона на „Лаута” в бюджета са планирани близо 25 млн. лева, също собствени средства.
В „завещанието” на Здравко Димитров към приемниците са още редица обекти - спортните зали на ул. „Солунска” за 7,5 млн. лева и ремонтът на Хуманитарната гимназия „Св. св. Кирил и Методий” на стойност 12 млн. лева. Догодина ще се реже лентата на Дондуковата градина, която се обновява със заем.
Кредитите за над 80 млн. лева ще се изплащат 20 години от собствения бюджет на Община Пловдив, тоест в следващите пет мандата на местната власт.
Зала "Дунав" готова до края на 2023 г., още година за новото бижу в "Смирненски"
На тази поляна до СУ "Св. св. Кирил и Метовий" и парк "Ружа" започна да се строи спортен комплекс
Тренировъчният спортен комплекс за волейбол и баскетбол в район "Западен" ще бъде завършен до края на следващата година. "Срокът е 22 месеца, а средствата са разсрочени в три бюджетни години. Общата стойност е 6 724 000 лева, като за тази година в бюджета на Община Пловдив са планирани 2,7 млн. лева. Няма как да ги усвоим, защото са останали само три месеца, но ще наваксаме догодина", разказа вчера Бончо Бонев, шеф на фирма "Парсек Груп", на която е възложена обществената поръчка за залите.
Първата символична копка на спортния комплекс на ул. "Солунска" беше направена вчера, макар че лопатите останаха недокоснати. Багеристът изпълни ритуала, а кметът Здравко Димитров му подари шампанско, пак по традиция, въведена от него, вместо да го счупи в кофата на багера. Преди това свещениците Деян и Илиян от църква "Света Марина" направиха водосвет, като благословиха строителите за успешната работа. Организаторите на събитието бяха подготвили и прясна пита, за да почерпят гостите. А Здравко Димитров припомни, че още когато беше районен кмет на "Западен", си беше поставил за цел един ден на празната поляна да се построи спортен комплекс.
В район "Северен" се довършва още една спортна зала - "Дунав", чиято първа копка беше преди четири години, пак в навечерието на местните избори. Зам.-кметът Георги Титюков обясни, че строителите бяха спрели за близо година по времето на ковид, после чакаха за индексация. Както залите в "Западен", така и зала "Дунав" се финансира от градския бюджет. Струва над 6 млн. лева, а разплащането предстои, след като окончателно я завършат. Очаква се това да стане в края на тази година.
Трети мандат ще се мъчат с електронното таксуване в рейсовете
Здравко Димитров по време на демонстрацията на електронното таксуване от фирми, поканени да покажат как работи
Електронната система в градския транспорт и в синята зона в Пловдив се очаква да бъде въведена догодина, вече при следващото общинско управление. Таксуването с банкови карти и мобилни приложения си остава една от задачите пред местната власт вече трети пореден мандат.
Докато в другите европейски градове пътниците отдавна пътуват с електронни карти, без да чакат да ги таксуват кондуктори и все по-често - шофьори, в Пловдив първият опит се провали с гръм и трясък. Системата трябваше да заработи през февруари 2016 г., след като на испанската фирма „Индра” бяха платени 20 млн. лева за „свършената” работа.
От първите дни на мандата на Здравко Димитров екипът му положи отчаяни усилия да съживи оборудването в градските автобуси, но не успя. Внесе искане в прокуратурата за разследване на безрезултатно потъналите милиони левове, но вече близо четири години проверката не е приключила. Администрацията обяви нова обществена поръчка за 12 млн. лева за надграждане на системата. Въпреки обжалвания пред КЗК и ВАС, беше избрана софийската фирма „Тикси” ЕООД, чийто мениджър обеща най-напред да въведе електронното плащане в синята зона и след това, на етапи - в градския транспорт.
Новият кмет на Пловдив, както и Общинският съвет имат задачата да осигурят финансирането на проекта. Засега - от собствения бюджет.
От "Тикси" уверяват, че ще се справят, и дават за пример успешно реализирани проекти, включително в София.
Олимпийският басейн вече е с две първи копки
На това място, до стария басейн "Младост", се строи новото спортно бижу
Олимпийският плувен басейн "Младост" ще бъде завършен в следващия кметски мандат, тъй като според договора с фирмата изпълнител "ГБС - Пловдив" срокът е 720 календарни дни. Бъдещото спортно бижу струва около 21 милиона лева, като средствата са осигурени от кредита, който Община Пловдив изтегли за плувния басейн и двата стадиона. Обектът е напът да стане рекордьор по първи копки, като последната церемония с водосвет беше през май тази година.
Засега обектът е на кота нула, строителите работят, но предстои препроектиране, тъй като проектът е правен преди пет-шест години. Една от допълнителните опции, поискана от администрацията, е монтаж на фотоволтаични панели.
Новият обект е проектиран от един частичен подземен етаж между съществуващия и новия басейн, два надземни етажа от южната и източната страна, а от север са проектирани три етажа, като междинният е предназначен за инсталационен такъв, където ще се разположат ОВК инсталациите.
50-метровият олимпийски басейн ще има трибуни с капацитет от 1600 души. Друга задължителна екстра е гъвкавото разпределение на дължината - чрез специален мост, който се движи електронно в самото корито и може да прегражда басейна до 25 метра - за детски състезания. Също така съоръжението ще бъде снабдено с обезмъгляваща инсталация, с каквато не разполага нито един басейн в България.
Ремонт на Бетонния мост блокира "Кючук Париж" след изборите
Така ще бъде и когато започне ремонт на Бетонния мост
Ремонт на Бетонния мост неизбежно ще блокира още по-драстично трафика от и към южната част на Пловдив. Предполага се, че реконструкцията, планирана от Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) като част от изпълнението на проекта за пробива под Централна гара, ще бъде отложена за след местните избори. Това ще е едно от тежките предизвикателства, с които ще се сблъска новата местна власт. Мостът ще бъде затворен най-малко за половин година, а може би и за по-дълъг срок, с оглед на това как изостава от линейния график изграждането на подлеза на колелото и бул. „Христо Ботев”.
Редно е да се припомни, че в предишния кметски мандат, когато беше обсъждан проектът на НКЖИ за реконструкцията на Жп възел Пловдив и строежа на подлеза, беше решено Бетонният мост да се събори. Премахването на съоръжението беше заложено от НКЖИ с мълчаливото съгласие на местната власт в тръжната документация на обществената поръчка, а след това - и в договора с фирмата изпълнител „Трейс Груп холд”.
Мостът и в момента е натоварен, но ако беше премахнат, щеше да настане хаос
Това щеше да предизвика страхотен транспортен хаос в Пловдив. Здравко Димитров води няколко пъти преговори с ръководството на НКЖИ, откъдето, в крайна сметка, склониха на по-малкото „зло” - ремонт.
Новият кмет, както и досегашните градоначалници ще обират неизбежно недоволството на хората заради големите ремонти, въпреки че в района на Централна гара и на бул. „Александър Стамболийски” те не се изпълняват от Община Пловдив, а от държавните предприятия НКЖИ и ВиК, а освен това се финансират от ЕС по оперативни програми. И двата проекта обаче са от изключително важно значение за Пловдив. Пробивът под гарата и ремонтът на бул. „Александър Стамболийски” и „Царевец” трябва да бъдат завършени да края на 2024 г.
Снимки Наташа Манева
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни





















