Следвайте ни

Новият ОУП на Пловдив възражда идеята за S-бан

viber icon

Стратегическата цел на транспортно-комуникационната част в Общия устройствен план е да се изведе трафикът от центъра на Пловдив чрез изграждане на вътрешен ринг и  S-бан.

 

Общият устройствен план на Пловдив вече е готов и се очаква да бъде приет от Общинския съвет през есента или най-късно до края на годината. Към ОУП е разработена План-схема на комуникационно-транспортната система, в която се съдържат два основни раздела - диагноза на състоянието и прогноза до 2040 година.

Анализите и изводите в първия раздел се основават на широк набор от проучвания, чиято цел е да се установят проблемите и тенденциите, участъците от уличната мрежа с голямо транспортно натоварване, реконструкционни мероприятия на нулев етап.

Вторият раздел - "Прогноза", съдържа предложения за

допълване на съществуващата улична мрежа с нови отсечки,

реконструкции /разширения/ на отделни улични участъци или строителство на нови улици. Този раздел съдържа също доказателства за направените предложения.

За анализите е използван специализиран немски софтуер VISUM, с който е определено натоварването на прогнозната уличната мрежа при различни сценарии. След като са взети предвид прогнозната градоустройствена структура, демографията, икономическите показатели, както и редица други показатели, касаещи транспортното поведение на населението, са създадени матрици /въздушни кореспонденции/, които са положени върху прогнозната първостепенна улична мрежа на Пловдив. Така е оразмерена уличната мрежа - определени са ширините на уличните платна и тротоари във връзка с нормативните изисквания.

В плана е записано, че в Пловдив не могат да се отделят бус-ленти в профилите на първостепенната улична мрежа, особено в Централните градски части, където са проблемите с изчерпаната пропускателна способност на трасетата. За да се избегне натоварването, е необходимо да се въведе

„Системата за селективен приоритет на светофарните уредби“,

която е интегрирана в Автоматизираната система за контрол на транспорта. Тя осигурява предимство при преминаване през сигнализираните кръстовища на автобусите с цел намаляване на изоставането на тези автобуси от масовия обществен пътнически транспорт, които се движат със закъснение.

В Транспортния план е предвиден нов вид транспортен носител в градския транспорт - S-бан /бърз трамвай/. Той е два пъти по-енергоспестяващ от автобусния транспорт, разходва екологично чисто гориво - електроенергията има 4 пъти по-голяма транспортираща способност. S-бан използва съществуващата жп мрежа и обвързва по-голямата част от населените места и индустриалните зони около града.

Перспективният общ пътникопоток по S-бан мрежата е от порядъка на 48 720 лица на час, или 51,2% от общия пътникопоток в час пик, който е разпределен по системата на масовия обществен пътнически транспорт.

В свръх перспективния период ще се задейства изграждането на третия южен ринг - отсечката, започваща от Южната тангента около квартал Прослав до пресичането на Кукленско шосе, която ще придобие класификация на 2-класна артерия и ще затвори кръга от тангенти на юг.

Мерките в плана изискват

 оптимизация на съществуващите автобусни линии,

както и осъществяване на пунктове за прикачване с градската железница.

Предвижда се доизграждането на четирите тангенти, които да бъдат периферни и същевременно да тангират градския център, като изведат голяма част от движението от градския център. Много важна е южната тангента, която минава на юг от жп линията. Прогнозните разчети на транспортното натоварване показват над 2000 проведени единици на час само в едната посока - т.е. необходими са по 3 ленти за движение в посока. Направените проучвания показват също, че след нейното изграждане ще се разтовари бул. „Христо Ботев”.

Обходният път също ще да бъде доизграден - с две ленти за движение в посока, разделителна ивица и локални платна.

Предвидено е строителството на нови мостове над Марица, както и изграждане на транспортни възли. Например за осигуряване на трасето на западна тангента /по бул. „Копривщица”/ е необходимо да се изгради нов мост над река Марица. Събаряне на Бетонния мост не е планирано, тъй като се счита, че той е необходима транспортна връзка за пловдивчани.

 

Илияна Караланова

Илияна Караланова

Отговорен редактор Marica.bg

Илияна Караланова е завършила „Славянска филология” в ПУ „П. Хилендарски”. Работила е в Топ ТВ, в. „Труд” и plovdivweek.com. Била е зам.-главен редактор на в. „Строителство Имоти”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (8)

славо

славо

11.08.2020 | 21:32

Попаднах само на едно определение, което е следното: "от порядъка на 48 720 души" и сложих точка. Такова недомислие скоро не бях срещал. Хем нивото е на фаза порядък, хем числото от петте си цифри уточнява четири !?! Този проект зе мене е "затворена книга". Горките бъдещи поколения!

Отговори
0 0
Провинциядив

Провинциядив

10.08.2020 | 14:45

Това се дъвче повече от 10 години. По времето на Герб, проектант да си. Иначе в Пловдив за подобни проекти времето е спряло за не определено време, айляк и футвол.

Отговори
3 4
Реалист

Реалист

10.08.2020 | 12:54

Как се прави полента грешки в в този градоустройствен план този s-bahn ще излезе много по-скъпо на общината отколкото възстановят тролейбусният транспорт и по-добре да възстановят тролейбусния транспорт автобусите да ги разкара до центъра и в центъра да се движат само тролейбуси или електробуси говорим за нови модерни тролейбуси хибридни които са на ток и на дизел с природен газ както малките градове купиха Варна Стара Загора Русе Бургас се снабдиха с такива тролейбуси даже и Плевен би трябвало Пловдив да бъде възстановен такъв вид тролейбусен транспорт стига с тези ес банове който ще излезе много по-скъпослезте на земята не правете глупости най-добре да възстановите тролейбусния транспорт все още има изградена тролейбусна мрежа която може да се използва само ще се опъни малко там където липса ще се възстанови и ето егото Какво пречи и в общината да оперира тролейбусни транспорт в Пловдив а днес тези скапани автобуси да оперирам и ще ми прави s-bahn това е пълна простотия където го правите в момента

Отговори
1 5
намръщенЪ

намръщенЪ

10.08.2020 | 12:34

Веднъж този филм вече го гледахме по времето на Спас Гърневски. Доста късометражен се оказа. Нямам нищо против с.Скутаре, но за класически S-бан трябва ляв завой някъде около големите гробища, незнайно защо наричани още Рогошки(селото си има свои). Няма достатъчно натоварени спирки по трасето, изключая "Тракия". Има и ред други кусури, нека пак се помисли добре преди да се пуска влакче с по 5-6 пътника във вагон

Отговори
4 5
Леле Мале

Леле Мале

10.08.2020 | 12:00

Да в Пловдив ще има Спейс бан! Илон Мъск щял да инвестира! Той като разбрал че в община Пловдив е като Чирпанска свадба само обещават но не изпълняват веднага се съгласил! Поредния кьор фишек, кой ще возят с този Е бан бе? Как от периферията ще се стига до града? Само Алабализми! Унищожиха тролеите сега пушат прах в очите на хората! Ай сектир!

Отговори
11 4
намръщенЪ

намръщенЪ

10.08.2020 | 12:26

"Сватба" се пише с Т

Отговори
4 1
Кумата

Кумата

10.08.2020 | 13:01

Да така е но буквата Т умишленно е употребена защото има синоним на ТИКВА а пък тиквата е прякор на един човек от власта и не е редно да се обижда този човек!

Отговори
6 6
Мдааа

Мдааа

10.08.2020 | 11:33

Освен това като нацъфтят едни налъми... и прасетата ще започнат да летят

Отговори
10 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?