4020

Новата такса смет е задача с много неизвестни

Общината трябва да избира дали да смята налога по чували, "умни" контейнери или на жител

Новата такса смет, която вече ще се начислява на принципа „замърсителят плаща“, трябва да влезе в сила от 1 януари догодина. Кметовете на общините, особено на големите, са притеснени, защото новият механизъм, подготвен в Министерството на финансите и приет от правителството в оставка  дни преди да сдаде властта, е задача с повишена трудност и представлява коренна промяна на стария модел ​- за боклука да плащаме според данъчната оценка на имота. Никой не оспорва необходимостта от промяната на облагането, но не е изключено общините да поискат поредната отсрочка.  

В напредналите държави такса смет отдавна се определя според количеството изхвърлен боклук, за нашата държава,  където дори и електронните рецепти създават хаос, преминаването към този начин на облагане е равносилно на  революция.

Общините трябва да решат как да изчисляват колко отпадък произвеждаме и какви пари дължим за услугата на местния бюджет. Вариантите са няколко - да си купуваме чували от Общината  и да ги изнасяме навън, да изхвърляме боклука в специални контейнери с чип или да ни облагат в зависимост от членовете на домакинството.   

Всеки от тези методи е уравнение с много неизвестни, включително и за местната власт, която трябва да определи най-работещата, но не и убийствена за хората такса.  На първо четене, по думите на зам.-кмета по екологията Иван Стоянов, администрацията е готова да обсъжда всички варианти. Засега те са в рамките на хипотези. 

Така в крайните квартали на Пловдив за еднофамилните къщи може да се въведе събиране на сметта

в чували, като парите от тяхната продажба ще влизат директно в  градския бюджет. Една от многото въпросителни е как данъкоплатците ще преценят колко чувала са необходими за една година, за да се пресметне таксата за следващата. Защото към тази цена, както и при останалите варианти Общината ще добавя и задължението за заплащане на останалите услуги - почистване на общите градски площи, извозване и депониране, както и много други дейности, свързани с управлението на отпадъците.   

Големите блокове и кооперации евентуално ще се обслужват от „умни“ контейнери, които ще се отварят с чип, с какъвто ще разполага всеки от живеещите. Таксата ще се начислява според обема, изхвърлен от етажните собственици. Основният проблем е как тя ще се поделя между съседите.

Ако разходите се делят поравно, както за чистачка, асансьор и ток на стълбището, за справедлив модел трудно може да се говори. В един апартамент живее 4-5-членно семейство, в друг - двама или един.

Според последната инвентаризация на  ОП „Чистота“ в Пловдив са разположени общо 7344  големи и малки съдове за смет. Големите контейнери, тип „бобър“, са 4528. Ако те се подменят с „умни“, Общината трябва да задели от бюджета над 10 млн. лева. И да има предвид резерв, защото всяка година десетки метални и пластмасови съдове се увреждат. Въпросът е какво се случва, ако електронното устройство се повреди. 

В сферата на фантастиката звучи вариантът  обща стая в жилищния блок да се отреди за отпадъци.  

Това означава, че работникът на сметовоза трябва да има ключ от всяка врата в квартала, който обслужва. Блоковете нямат назначени домоуправители, както в други държави, които да предават боклука на смет събирача.

Най-лесен начин е таксата да се плаща според броя на обитателите в едно жилище, колкото това и да не е константна величина. Според преброяването през 2021 г. Пловдив има 319 612 жители.

Реалното население със сигурност надминава 400 000. Логично е, че колкото повече хора има в едно домакинство, толкова повече отпадъци се отделят. Въпросът е обаче как ще се събира такса смет от махалите, чиято такса ще се покачи многократно, тъй като сега или изобщо не плащат, или броят стотинки? Или отново при всяка извънредна акция от „Столипиново“ ще се вдигат по 100 - 160 тона боклук, изхвърлян където падне въпреки всекидневното почистване и празните контейнери. 

Прогнозите сочат, че за повечето пловдивчани новата такса смет ще е по-висока. По закон тя се определя на база разходи, необходими за всички дейности по чистотата през следващата година. Като правило всяка година план-сметката на Община Пловдив се увеличава. През 2022 г. разходите, а съответно и приходите бяха 42 млн. лева, през 2023-та - почти 48 млн. За 2024 г. са планирани 53 млн. лева, без да са правени такива сериозни инвестиции като цялостна подмяна на съдовете за смет.  

Какви ще са разходите за 2025-а и най-важното - каква такса за битови отпадъци ще плащаме, ще се  види след няколко месеца. Едно е ясно -невъзможни неща няма, но доколко механизмът „замърсителят плаща“ ще се окаже наистина по-справедлив, зависи както от местната власт, така и от културата на всеки от нас. 

В Германия дори разделят стъклото по цвят

Разделното събиране на отпадъци е едно от железните правила, въведено още преди време в Германия. В двора на жилищния блок в широкия център на Берлин, в който живее Елена със съпруга си и двете им деца, са наредени най-малко дузина контейнера за смет. Боклукът от домакинствата се събира в отделни съдове - за пластмаса, хартия, стъкло, опаковки от типа на консервни кутии, мляко, сок, биоотпадъци, както и битови. Стъклото се разделя по цвят - кафяво, бяло и зелено в различни контейнери.

Съдовете за смет се отварят с ключ, който служи за собствениците и наемателите едновременно и за външната врата в техния вход. Много рядко, но се случва контейнер да остане отворен, разказва Елена.

Такса смет е част от общите разходи, които обитателите на жилищната сграда си поделят. В сметката се включва и такава услуга като поддръжка на градинката пред блока. Размерът се определя в зависимост от типа и квадратурата на жилището, а също и от броя на живеещите в него. На практика те поемат разходите на общината, направени за дейностите, свързани с чистота, но таксите са различни. Със сметките се занимава фирма, която има задължението до края на ноември да изпрати на домакинствата фактури каква такса за смет (както и останалите такси за блока) се дължи. Парите се плащат за предходната година по логиката, че услугите са ползвани.

За тристайно жилище семейството на Елена плаща около 150 евро годишно за такса смет, която всяка година се изменя и обикновено върви нагоре. Сортирането на отпадъка започва от дома - всеки вид се слага в различни торбички.

В големите супермаркети са поставени автомати, в които можеш да пуснеш стъклени бутилки или кенчета и да си получиш ваучер за пазаруване. Този стимул кара дори и бездомниците да се грижат за чистотата. И в магазините бяло, кафяво и зелено стъкло се слагат отделно. За стъклени шишета от бира дават 8 евроцента, за пластмаса - 25.

Заведенията за обществено хранене имат контейнери за използвано олио и за биоразградими отпадъци. На въпрос дали разделянето на боклука затруднява живота, Елена се смее: "Свикнахме, а и тук има строг контрол, включително от страна на съседи в блока". Приятелите й, също българи, допълват, че когато се връщат в родината, пак по навик започват да сортират отпадъци в дома, но няма контейнери, в които да ги изнесат.

Оцени новината

Оцени новината
4.5/5 от 2 оценки
4.5/5 от 2 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
4 коментара
Този проблем

Този проблем

12.04.2024 | 03:02

е извън мозъчните възможности на общинарите. Докарайте германска или швейцарска фирма да разреши проблема.

Отговори
2 1
Боко тиквата

Боко тиквата

10.04.2024 | 01:12

Трябва да ми пълните чекмеджето, това е важното!

Отговори
6 0
Мдаааа

Мдаааа

09.04.2024 | 08:05

всички знаем как е в Германия. Въпросът е защо тук не можем да го направим?!?! Просто е - защото не сме германци, а мърляви балканци :(

Отговори
14 1
цирк

цирк

09.04.2024 | 07:29

медиите вместо да ми пишат теореми и задачи, да вземат да бъдат по критични, аман от данъци и такси, а не сме дубай? Ало мизерници

Отговори
12 2

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?