1553

Нов пешеходен оазис или тапа в центъра

Съдбата на ул. „Христо Г. Данов“ раздели пловдивчани

Възможно ли е и има ли смисъл част от ул. „Христо Г. Данов“ да стане пешеходна около Дондукова градина, Природонаучния музей и Дома на младоженците? Идеята на кмета на район „Централен“ Георги Стаменов разбуни духовете и ще продължи да бъде тема за дискусия. Предложението за обособяване на пешеходна зона е внесено за съгласуване в Община Пловдив и се очаква да се разглежда в местния парламент на една от следващите сесии.

Както и при повечето сериозни градоустройствени решения, пловдивчани са разделени на „за“ и „против“ дали да бъде спрян трафикът в участъка  между ул. „Бетовен“ / пресечка на ул. „Христо  Г. Данов“ до Енергото/ и бул. „Руски“.

 


Идеята за нова пешеходна зона се адмирира от привържениците на теорията на датския архитект Ян Геел, според който в големите градове с натоварено автомобилно движение трябва да се създават по-добри условия за пешеходци и велосипедисти като част от управленска политика за общественото здраве.  

Против въвеждане на ограничения се обявяват предимно хора, които предпочитат да се придвижват с автомобил и да си го паркират пред входа на дома, офиса, заведение. Напомнят, че в суперцентъра няма голям паркинг и питат как ще стигат до Дома на младоженците сватбарите.

Част от ул. „Христо Г. Данов“ вече има визията на пешеходна. Покрай реконструкцията на най-старата градска градина в Пловдив, инициирана от район „Централен“, беше започнат ремонт в контактната зона - на тротоарите на бул. „Шести септември“, ул. „Бетовен“, „Цар Калоян“. На ул. „ Христо Г. Данов“ асфалтът е подменен с паваж, а тротоарите са изравнени с пътното платно. Засега колите продължават да минават безпрепятствено към бул. „Руски“, докато не се вземе решение за затваряне на отсечката или както предлагат експерти -

за споделено ползване при ограничение на скоростта.

Останалата част от „Христо Г. Данов“ - от Римския стадион до ул. „Бетовен“, си остава за дълго време в същия си вид - асфалт и повдигнати тротоари, платено паркиране, почти непрекъснат автомобилен поток. Няма вариант и тя да стане пешеходна, защото затварянето ще блокира достъп до съседните „Ангел Букорещлиев“, „Лейди Стангфорд“, „Антим I“, „Петко Каравелов“.


Майка, довела двете си малки деца в Природонаучния музей, споделя, че ѝ допада идеята за още една пешеходна зона в градския център. „Пловдив се задъхва от автомобилен трафик, дишаме все по-мръсен въздух, колите масово паркират на тротоарите, пешеходците са подложени на дискриминация“, коментира младата жена. Разказва, че от крайния квартал обикновено пътуват с градския транспорт, както в повечето случаи, с автобус предпочита да се придвижва и до работното си място. Смее се: „Пешеходец съм и когато имам време, вървя пеш -  полезно е“. И допълва, че на Пловдив му липсва редовен градски транспорт и велоалеи.

Идеята за пешеходна зона е посрещната обаче на нож от над 100 живеещи и работещи на улиците „Христо Г. Данов“, „Бетовен“, „Цар Калоян“„Съгласие”, „Александър Екзарх”, „Никола Генадиев”, „Цанко Церовски”, „Антим I”, „Кап. Бураго”, „Кирил и Методий”.  В три подписки, адресирани до кметовете Костадин Димитров и Георги Стаменов, те твърдят, че затварянето на  част от улицата ще доведе до допълнителни затруднения в трафика и паркирането. Предупреждават, че тясната  ул. „Бетовен“няма как да поеме безконфликтно автомобилния поток към бул. „Руски“, ако се забрани изход от ул. „Христо Г. Данов“. Опасяват се, че колите на EVN и кметството  ще завземат и малкото паркоместа на съседните улици, които и без това не стигат.

„В момента заради приходящите коли е невъзможно да се паркират местодомуващите коли, за които има пропуск. Кварталът се превърна в буферен паркинг за хора, които идват в центъра, и е чист късмет да намерим място за колите си, въпреки че сме платили абонамент“, апостроф районния кмет жителите на квартала.

През 2012 г. , когато кмет беше Иван Тотев, в Община Пловдив предприеха смела стъпка

за създаване на пешеходно пространство в „Капана“ -

по онова време занемарен, неугледен квартал с хаотичен трафик и безразборно паркиране. И тогава имаше съмнения, протести, разгорещени дискусии. Година по-късно след реконструкцията забрана за коли се въведе на три улици, през 2014  г. Г на още четири, последваха и други - вече по желание на хората, които обитават „Капана“. Кварталът оживя и се сдоби с популярност. По същото време в харесвана пешеходна зона се превърна ул. „Райко Даскалов“ - първо от Римския стадион до подлеза на аптека „Марица“, след това и до Пешеходния мост, наричана Малката Главна. Пловдив стана един от градовете с най-дълга пешеходна зона - близо два километра.

В мандата на Здравко Димитров дебат се водеше и за ул. "Иван Вазов". Радикалното предложение беше да се затвори за коли от колелото на гарата до пл. "Централен", по-либералното - от ул. "Авксентий Велешки". След обществено обсъждане намериха златна среда - споделено пространство между пешеходци и автомобили, което беше включено в плана и някой ден ще се реализира. Вариантът за забрана на достъп на коли беше отхвърлен, за да не се създава хаос на съседните улици.  Как ще се реши дилемата за ул. „Христо Г. Данов“ е въпрос на обсъждане, задължително - с участието на експерти, но и на общественото мнение.

 

Георги Стаменов, кмет на район "Централен":  

Чистият въздух е по-важен

от трафика и паркирането

По-голямата транспортна инфраструктура поражда по-голям трафик, при което нараства и недостигът на места за паркиране, твърди кметът на район „Централен“ Георги Стаменов.

„Дали нуждата ни от по-чист въздух не е по-важна от паркирането? Искаме градският център да е по-чист, по-зелен, а това изисква жертви от всички нас. Когато говорим за решаването на екологичните проблеми, не бива да забравяме, че тази цел се постига и с непопулярни мерки. Ограничаването на трафика в центъра на Пловдив е една от тези мерки“, убеден е Стаменов.

Според него на ул. „Христо Г. Данов“ около Градската градина паркират основно автомобилите на EVN и на администрацията на района. Броят на колите, с които служителите на кметството идват на работа, може да бъде ограничен. След 18 часа, когато приключва работният ден, има много свободни места в участъка между ул. „Бетовен“ и бул. „Руски“.

За живеещите на ул. „Христо Г. Данов“  може да се намери алтернатива, а бизнесът се развива много добре в пешеходните зони - и на Главната, и на ул. „Райко Даскалов“, и в „Капана“, разсъждава районният кмет. Търговски обекти работят вече 20 години дори и на Пешеходния мост, макар че до тях няма никакъв транспортен достъп.

 Една улица с хубава визия е наследство за разлика от тези, които се превръщат в паркинги, въпреки че се намират в културно-историческия център на града. В Европа още от 80-те години на миналия век се стараят да изместят трафика от градските центрове, за да дадат предимство на пешеходците.

"За  ул. „Христо Г. Данов“ ще водим обществен дебат. Общинските съветници, които представляват пловдивчани, са в правото да решат дали да да има пешеходна зона. Ако не са съгласни, слагаме колчета и продължаваме да караме и да паркираме автомобилите", коментира Георги Стаменов. И напомня, че от години настоява да се изгради многоетажен паркинг на ул. "4-ти януари", до Хуманитарна гимназия, за който има и изготвен проект. 

 

Димитър Попов, проектант:

Да се ограничи скоростта

за коли до 20 км в час

На ул. „Христо Г. Данов” има много сгради, което веднага поставя въпроса как те ще се обслужват, ако част от нея стане пешеходна, разсъждава инж. Димитър Попов, един от авторите на комуникационно-транспортната схема на Общия устройствен план на Пловдив. Според него улицата трябва да стане споделена за ползване от пешеходци и автомобили, които да се движат до 20 км в час. На този принцип се съчетава придвижването и по някои велоалеи в града.

„Невъзможно е да се затвори изцяло за трафика, защото улицата има изход на бул. „Руски”, и тази пътна връзка не бива да се пренебрегва. Но тя може да се сподели, особено при положение, че  тротоарите вече са свалени до нивото на пътното платно”, счита инж. Димитър Попов, проектант с над 40 г. опит.

Той дава пример с Тютюневия град, където при подготовката на плана за този квартал са проектирали част от улиците за споделено ползване от пешеходци и автомобили. Една от тях е „Иван Вазов” между ул. „Авкс. Велешки” и централния площад.

„Взехме решение за споделено пространство на ул. „Иван Вазов”, като преценихме, че не може тя да бъде пешеходна, тъй като има училище и банка. Не бива да затваряме тотално централната част на Пловдив, защото по този начин ще затапим движението и ще създадем голям хаос”, коментира инж. Димитър Попов.

 

Арх. Антоанета Топалова:

Може да бъде споделено пространство

Пешеходни зони в големите градове са за предпочитане, но може би в случая с ул. „Христо Г. Данов” е по-подходящо да има споделено пространство, счита арх. Антоанета Топалова, автор на множество проекти, свързани с устройство на териториите.

Тя отбеляза, че отреждането на пешеходна зона само на една част от улицата изглежда малко самоцелно, но времето ще покаже кой вариант е по–добър.

Арх. Антоанета Топалова открай време твърди, че централната градска част трябва да се разтоварва от трафика. Тя се противопостави и срещу плановете на Община Пловдив за разширение на ул. „Гладстон” с още едно платно, което според нея ще създаде още по-голямо автомобилно натоварване в центъра.

Оцени новината

Оцени новината
4.2/5 от 6 оценки
4.2/5 от 6 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
38 коментара
erge

erge

10.04.2024 | 07:37

Г - н Стаменов, вие ако имахте желание да стимулирате служителите си да не ползват личните си автомобили досега да сте го направили. Два мандата не ви стигнаха, няма причина да вярваме, че ще го направите в третия. Освен това няма механизъм по който да ги задължите. Престанете да тормозите хората в района, освен да ви намразят друго няма да постигнете. Търсете начини за ограничаване на колите в идеалния център като цялостен подход, в противен случай няма никакъв смисъл. Броя на автомобилите расте постоянно и със затваряне на улици няма да стане. Единствения ефект е, че ще същите автомобили ще търсят място по съседни улици. Места за паркиране, които и без това няма и няма и да има в центъра. Решенията са други всички много добри ги знаят, но няма хора които да бъдат така смели да ги приложат.

Отговори
1 0
Оазис!?

Оазис!?

08.04.2024 | 22:54

Оазис!? Зависи от представата на индивида който употребява този термин! По-скоро Пустош!

Отговори
1 0
ниуж

ниуж

04.04.2024 | 09:04

Стаменов, стига си лъгал, че общинските служители щели да идват на работа без личните си автомобили. Та нали наскоро осигури още 2 места и служебния абонамент стана от 8 на 10 броя паркоместа. Не ви стига паркинга на кметсвото, а осигуряваш още и от нашия джоб на улицата платени паркоместа. Наглец!

Отговори
4 0
дядо

дядо

03.04.2024 | 15:12

Кмете , още калко години ще я оправяте тази градинка ?

Отговори
7 0
Майна

Майна

03.04.2024 | 06:35

Поредната полезна ,но излишно затворена улица. По Бетовен и сега 4-5 светофара не стигат . Да е по-чист въздуха в ремонтирана градина. Още едно нарочно създадено задръстване.

Отговори
6 0
rerbg

rerbg

02.04.2024 | 16:27

https://www.marica.bg/plovdiv/krimi/blizo-8000-koli-registriraha-v-kat-plovdiv-za-tri-meseca Ако някой от т.нар управляващи си мисли, че със затваряне на улици ще реши проблемите с колите в иделания център значи е абсолютен лъжец.

Отговори
8 1
променете ЗУТ

променете ЗУТ

02.04.2024 | 10:11

Стаменов, защо не презложищ промени в ЗУТ касаещи презастрояването на градските центрове. Буташ стара постройка строиш същия обем сграда. С тези затваряния на улици, колите ще си побират на все по - малко улици. Засега хората се разправят помежду си, ама в един момент няма да е така, а ще се разправят с вас.

Отговори
6 0
ghr

ghr

02.04.2024 | 10:07

Не виждам за какво трябва да се дискутира режима на улицата, да се изказват най - различни колко са специалисти е друг въпрос, след като от край време си има готово решение. Градината е пешеходна зона, а улицата за платено паркиране и преминаване. Защо нещо, което е работило досега като решение толкова много година подред трябва да се разваля?

Отговори
9 1
Какво да правиш

Какво да правиш

02.04.2024 | 08:41

Какво да правиш в тази Градска Пустош?

Отговори
5 0
Това е

Това е

02.04.2024 | 08:24

Това е общо взето Мъртва зона! Преминава се през нея Директно! Няма нищо интересно или забавно в нея! Една Безсмислица като многото в Пловдив! Индустриялен град от селски тип!

Отговори
6 2

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?