2374
Следвайте ни

Нощен Пловдив в 21. век: Лустро отвън, по кварталните улици - тъмно като в рог

viber icon

Погледнат нощем от магистралата или от Родопите, Пловдив грее като Лас Вегас в сърцето на Тракия. Светлините се катерят артистично по тепетата, подреждат се в стройни редици по централните булеварди и заедно с неона от рекламите на казина и хотели създават усещането, че се движиш в богат и модерен полис. На крачки от площада обаче разбираш, че всъщност си в град на контрастите. 

Цяла редица лампи по "Иван Вазов" са угаснали. Други са забулени в короните на дърветата и една от най-красивите улици на Пловдив е изцяло подвластна на мрака. "Каним кмета да се разходи за четвърт час между двете училища, известни като Малката и Голяма Лиляна, когато взимаме децата от училище. Тъмно е като в рог, а когато вали, дори пред фаровете на колите нищо не се вижда. Цяло чудо е, че до момента не се е стигнало до някоя трагедия, когато учениците пресичат по паважа", твърди Геновева Ганева в писмо до "Марица". И наистина -

първите лампи светят чак когато се стигне до Библиотеката,

или по-скоро мъждукат. Така е и по повечето квартални улици на районите "Централен", "Южен" и "Северен". 

Остарялото градско осветление създава и друг проблем. С рязкото поскъпване на електроенергия Община Пловдив се изправя пред въпроса как да компенсира увеличените разходи за ток за публичните услуги и дейности, които се издържат със средствата от бюджета. Неизбежно през останалите месеци до края на годината, както и през 2022-ра, ще се завишат и сметките за  уличното осветление.

Според данните на общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта”, на което е възложена поддръжката на осветлението в Пловдив, сметките и без поскъпването на тока вървят нагоре. Ето и цифрите.

 В бюджета за 2021 г. за електроенергията, която се харчи, за да е що-годе светъл градът, са осигурени  2,3 млн. лева. За 2022 г. са планирани 3 млн. лева, макар че новият бюджет не е приет, а в момента финансистите изобщо не са наясно  какви ще бъдат параметрите по време на енергийната криза. И преди резкия скок на електроенергията от Общината отчитат увеличение на разходите за улично осветление. За май 2020 г. сметката е била 34 607 лева, а през май 2021 г. - 157 996 лв. От ОП "Организация и контрол на транспорта", което отговаря и за лампите, обясняват, че разликата в плащанията се дължи на това, че са сложени много нови лампи, допълнително са осветени и 60 пешеходни пътеки.

Разходите скачат двойно след увеличението на електроенергията

През септември 2020 г.  уличното осветление ни струва  123 921 лева, през същия месец на 2021-ва - 258 311 лева.

В тази ситуация още по-актуален е въпросът доколко местната власт  успява да се възползва от енергоспестяващите източници?

 От Община Пловдив  твърдят, че слагат нови  LED лампи, които пестят почти двойно разходите, по-ярки са и излъчват по-малко вредни емисии. Но инвестициите, правени в последните 10-15 години, са инцидентни. LED осветлението е въведено  комплексно на няколко булеварда, които бяха основно ремонтирани. Сред тях са  Цариградско шосе, „Руски”, "Васил Априлов”, Коматевско шосе, „Шести септември”.

През 2008 г. беше предприет опит Общината да кандидатства с проекта за енергоикономично осветление в града за 11 млн. лева, но идеята така и не стигна до реалното изпълнение.  В настоящия мандат  надежди се възлагат на проект за LED осветлението в две зони на районите “Южен” и „Централен” на стойност 1,2 млн. лева с ДДС,  финансиран от Норвежкия фонд  на ЕС.

Докато цените на електроенергията и разходите растат, в Общината явно не бързат със старта на проекта 

Вместо вече да са написали още няколко, с които да покрият и останалите райони, от администрацията тупкат топката с договора с избрания изпълнител. 

Преди години  за уличното осветление се грижеше фирма „Обелос”, в която Община Пловдив участваше като акционер. След отказа на местната власт от частния партньор  тези функции бяха възложени от ОП „ОКТ”, на чиито плещи има и друго бреме - градският транспорт, такситата, светофарите.

Предприятието също няма задължение да инвестира в инфраструктурата, тоест в изграждането  на осветлението.

Екипът се състои от 24 души. Разполага с достатъчно техника, включително и 3 автовишки, и се отзовава на сигнали - средно по 10 на ден за изгаснали лампи, които могат да се подават денонощно  на телефон 032/620 330. В извънработно време се включва телефонен секретар, като записаните съобщения се прослушват редовно.

Осемдесетвековният Пловдив, който преди 2 години беше и Европейска столица на културата, от години претендира да бъде притегателно място за родни и чуждестранни туристи.

Входовете на Пловдив На Рогошко - тъмно като в рог, Цариградско свети

"Марица" провери как градът посреща гости, които влизат в Пловдив по шосе.  

Много от входовете на града са тъмни и обрасли в треви и храсти. Изключително неприветлив е първият вход към града от София по Голямоконарско шосе. Част от пътя е осветен, но лампите едва мъждукат, а другаде светлина идва само от заводите, намиращи се от двете страни на пътната артерия и от бензиностанцията. „Живея в „Северен“ и работя в един от заводите край пътя. Понякога се прибирам от работа пеш, но зимата, когато се смрачава рано, не си го позволявам, защото е тъмно, няма тротоари и някоя кола може да ме отнесе“, разказва 40-годишната Иванка.

Най-неприветливо е Рогошко шосе. Участъкът до табелата е слабо осветен, а след нея е тъмно като в рог. И в този участък  единствените светлини идват от заводите и тир паркинга. Заради мрака шофьорите не успяват да видят и заобиколят многобройните дълбоки дупки и често пукат гуми. На новото кръгово до моста на Адата шосето се пресича с новия булевард „Северен“, който е от добрите примери за добре изградени пътни артерии - с добра маркировка и осветен като в ден.

За разлика от другите части на Пловдив, с добра осветеност може да се похвалят "Цариградско шосе" и част от „Пещерско шосе“. По западната артерия ясно се вижда разликата в уличното осветление по големите булеварди и малките квартални улички. 

Само една малка градинка дели „Пещерско шосе“ и ул. „Бряст“, където е входът на ОУ „Васил Петлешков“. Заставайки в парка, няма как да не направи впечатление на хората силната бяла светлина по булеварда и мъждукащите в жълтеникаво лампи по ул. „Бряст“. 

Добре осветено е новоремонтираното Асеновградско шосе, като само 4 от лампите преди кръговото за Околовръстното на Пловдив не работят.  В пълен мрак обаче потъват шофьорите, тръгнали по Околовръстния път

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

geno

geno

05.11.2021 | 17:09

елате да видите осветлението на ул. Ст. Мушанов. бившата Изток осветителни стьлове и лампи през 3 метра и всичко вечер свети абе Лас Вегас

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?