Следвайте ни

Нощна птица затрудни четвъртокласници на малката матура

viber icon

Бухал предизвика четвъртокласниците да преценят как се пише правилно нощна птица на националното външно оценяване по български език  и литература днес. То се състоя за общо 6129 ученици от 153 учебни заведения в областта. От научно-популярния текст за диктовката Мартин от 4. Б клас в ОУ „Д-р Петър Берон” в Пловдив научи, че пернатото има крив нос, рогчета на главата, лови зайци и, хване ли веднъж улов,  не го изпуска. Момчето аха се препъне - първо написало слято „не го”, но после се сетило да отдели двете думи.

Най-много вълнения обаче предизвика отвореният въпрос за четене с разбиране върху история за лъва и лисицата – кого от двамата децата биха си избрали за приятел. Никол Мелоян категорично е за лисана, защото лъвът шмекерува и манипулира – лъже, че смъртният му час е дошъл, за да дойдат животните при него, но истинската му цел след това е да ги изяде. Лисицата обаче не влиза в пещерата, понеже е умна и прозорлива, отсъди Ивайла Груева. При първата среща с текста думата прозорлива й била непозната,  но на хлапетата било обяснено значението й. Казаха ни, че това е някой, който се справя бързо, ориентира се, умен е и даже знае какво ще се случи после, обобщи Йоана Радинска.

Денис Юсеинов от 4. А клас се е сблъсквал и в живота си с такива като лъва и лисицата. „Когато някой ми разказва нещо със задни мисли, разбирам, че е фалшив”, обясни той. А за националните външни оценявания отсъди, че няма нищо трудно в тях, ако си учил.

Георги стигна и по-далече, като призова настоящите третокласници да не се притесняват, че догодина им предстоят същите тестове по 4 предмета. „Няма нищо трудно, ако сте внимавали в час. Това е изпитване по-скоро за учителите, за да видят как се възприема това, което говорят”, добави Георги. На въпроса дали така го разбират и майките или излишно се притесняват и натискат у дома да се учи повече, отговорите се оказаха противоречиви. Едно е сигурно обаче – вече отживелица да плисват вода за късмет. Това се прави само в началото на учебната година за всички тестове ан блок.

Родителите ще трябва да проявят търпение, за да научат как са се справили хлапетата на първия и на предстоящите още три национални външни оценявания – днес по математиката, а във вторник и четвъртък идната седмица – по „Човекът и обществото” и „Човекът и природата”. В ОУ „Д-р Петър Берон” няма как децата да им се обадят веднага след края на теста. Причината е политиката на школото сутрин да се събират телефоните и да се връщат след края на занятията. Така е по-добре, иначе все ще сме вторачени в екраните, не се бунтуват децата.

Препускане през материала

Много рано са тези тестове и, за да се подготвим, трябваше да препускаме през материала. Даже сме взимали по два урока в час, разказа Елена Мачева от 4. Б в ОУ „Д-р Петър Берон” и съучениците й я подкрепиха. Според децата по-добре ще бъде тестовете да са в края на месеца. Класната  Лидия Тончева е солидарна с позицията им. Наистина се наложило някои неща да предаде набързо. Опитала да компенсира със „сухи тренировки” – решаване на примерни тестове, разговори, обяснения е още практически упражнения.

Най-трудни са наречията

Децата не бяха притеснени, тъй като цяла година  съзнателно се готвим за националните външни оценявания, каза класната на 4. А Ира Стоилова. Опитът й сочи, че учениците най-много се затрудняват с наречията и ги бъркат с прилагателните. Този випуск е последният по старата програма, но и в новата до 4. клас учителката не вижда съществени различия – учат се основните граматически единици и се работи за четене с разбиране.

Преподавателката е измислила и свои начини да привлече децата към четенето. Още в първи клас въвела практиката всеки да си носи от къщи книга, която харесва, и да чете определен брой страници от нея. Четири години по-късно цялата паралелка вече е пребродила „Пипи Дългото Чорапче” и българската детска класика  – „Таралежите се раждат без бодли” и „Васко да Гама от село Рупча” на Братя Мормареви. Много им харесват и „Пет приказки” на Валери Петров.

Всички тържества – от Празника на буквите в края на 1. клас, през Баба Марта и Коледите, хлапетата честват в близкото читалище „Христо Г. Данов”, от където повечето редовно взимат и книги за домашен прочит. Целият клас даже е попълнил фонда със своя творба. Децата съчинили история за доброто и приятелството, после я илюстрирали, успели да се разберат кои най-красиви рисунки да влязат в книгата. На финала страничките били събрани в томче, което вече е част от книжния фонд на кварталната библиотека и е изложено на видно място там. Чрез създаването му, освен че съчетала четенето с личния опит на децата, учителката приложила интердисциплинарното обучение и тренирала умението за работа в екип по интересен за децата начин.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?