Следвайте ни

Транспортният проект на ръба на провала. На ход е прокуратурата

Един от най-големите проекти, реализирани в Пловдив през последните години, е Транспортният. Той включва няколко компонента - модернизацията на градския транспорт с въвеждане на информационна система и електронното таксуване, изграждане и оборудване на Център за управление на трафика и изграждане на велоалеи в Пловдив. По документи Транспортният проект отдавна е завършен и разплатен на изпълнителите. Отделните компоненти от него обаче и до днес не действат. Най-големите проблеми са свързани с модернизацията на градския транспорт и електронното таксуване.

Години наред автоматите за издаване на билети по спирките стоят като паметници на глупостта. Същото се отнася за валидаторите в рейсовете и устройствата за издаване на билетчета на място. Същата е ситуацията и с информационната система по спирките и в автобусите, която трябва да показва графика за движение на рейсовете по отделните линии от градския транспорт. За изграждането на тези системи на изпълнителя - испанската фирма "Индра", са разпратени над 16 млн. лева без ДДС. За да си получи парите от управляващия орган, Община Пловдив е разписала приемо-предавателните протоколи и е уверила, че

всички системи са преминали задължителните технически проби и действат.

Макар това видимо да не е така, бившият кмет Иван Тотев и подчинените му не са предявили претенции към изпълнителя за предвиденото гаранционно обслужване и евентуални неустойки. По изчисления на експерти заради неглижирането на проблема Община Пловдив е пропуснала възможността да получи неустойки за близо 8 млн. лева. Почти е изпуснат и срокът за доработването на системите в рамките на гаранционния срок.  

Проблеми все още има и с други основен компонент по Транспортния проект - работата на Центъра за управление и контрол на трафика. Той има задачата да следи натоварването в реално време на различните пътни участъци, булеварди и ключови кръстовища в града. На теория центърът работи и специалистите в общинското предприятие "Организация и контрол на движението" разполагат с данни, които би трябвало да им помогнат за

ефективно управление на светофарните уредби според текущия транспортен поток.

Подобни съоръжения функционират на 50 кръстовища в Пловдив. Стойността на тази част от транспортния проект е близо 6.3 млн. лв. с ДДС.

Ocнoвнитe дeйнocти, включeни в тази част от дoгoвopa, ca пpoyчвaнe зa тpaфик cигнaлизaциятa и изгoтвянe нa инвecтициoнни пpoeкти зa кpъcтoвищaтa (386 хил. лв.); пpoeктиpaнe и изгpaждaнe нa cиcтeмa зa yпpaвлeниe и кoнтpoл нa тpaфикa (4.3 мил. лева) и CMP кopeкции/ocигypявaнe нa дocтъпнa cpeдa за 478 хил. лв. Предишната администрация в лицето на вече бившия градоначалник Иван Тотев и заместник-кмета по транспорт на Община Пловдив инж. Златин Велев до последно уверяваха, че тази част от Транспортния проект е изпълнена и работеща в пълния й обем. По задръстванията в Пловдив обаче

не личи скъпата инвестиция да е допринесла за намаляване на задръстванията

и подобряването на организацията на движението. 

Междувременно кметът Тотев на няколко пъти отказа да предостави информацията за изпълнението на проекта и взаимоотношенията с изпълнителите, заради което срещу Община Пловдив бе заведено и дело.

Сега на ход са отговорните институции, които най-после трябва да влязат в ролята си и да отговорят на въпроса целесъобразно ли са похарчени парите по Транспортния проект и дали бившият кмет и подчинените му не са ощетили българските и европейските данъкоплатци, като са подписвали документи, за които има съмнение, че са с невярно съдържание.   

Станимир Кронев

Редактор

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?