3906

На теста в автобус №25: Всеки плаща кеш, никой не иска екстрата

Нито един пътник в автобус №25 не потърси новата екстра- плащане на билет с банкова карта на валидатора в автобуса, видя репортер на "Марица". Тестът екипът ни направи днес по обяд, след като новата система на електронно таксуване бе въведена пробно в автобус №25.

Хванахме рейса от спирката на Панаира и слязохме в центъра на ЖР "Тракия", а след това и в обратната посока.

Млади хора, които искат уж да живеят модерно, се тълпяха на предна врата и търпеливо подаваха кеша за билетчето, но никой не попита или опита да плати с банкова карта или с QR- код на новите валидатори в автобуса. Устройствата са монтирани близо до шофьора и до предна врата, но въобще не бяха забелязани от пътниците. Разкачени са старите машинки, които вадиха хартиен билет срещу пусната монета, но оцеляха само около месец, след като започнаха да вадят по половин билет или пък въобще спряха да издават такъв. 

"Въобще не знаех, че има възможност за плащане с банкова карта. Никой не е оповестил това, иначе бих го ползвала. Ще е удобно за мен, тъй като съм студентка и ми се налага да пътувам често, коментира пред "Марица" 19-годишната Мартина Терзийска, която научи от екипа ни възможностите за закупуване на електронен билет. Според друга пътничка по линията-  Селвер Али, новото таксуване ще бъде добро решение за пловдивчани. Според дамата това ще свали от гърба на шофьорите тежестта да шофират и късат билетчета - от една страна, и ще премахне кондукторите в автобуса, тъй като много от тях се държали грубо с пътниците.

"Имам дебитна карта, но никога не бих си купил билет с нея", категоричен е пенсионерът Никола Дончев. "Първо, не знам точно ли ще работи системата. Как банката ще отчита, че съм се таксувал и с какво закъснение ще ми дава информация за удържаната сума за билет. Ако съм купил 1 билетче, а после ми дръпне за 6 билета? Как ще се разправям с тях, чудеше се пенсионерът. 

В невидение как точно се купуват билетите от валидатор в автобуса бяха и шофьорите днес. "Днес идвам на работа и разбрах, че можело и с банкова карта вече да се плаща", коментира пред "Марица" един от шофьорите по линията. Екипът ни решава на място да тества системата и доближаваме банкова карта, за да си купи билет. Устройството реагира със светлинен сигнал и изписва "валидирана карта".  Дали обаче това означава, че успешно сме се таксували, не става ясно. Това не знае и шофьорът, тъй като никъде не получава информация. Таблетът на таблото на рейса не дава тази информация.  Тук възниква и въпросът кой и как следи дали пътникът реално се е таксувал или минава през устройството, симулирайки, че плаща.  Според шофьорите този въпрос е  много важен, тъй като към момента глобата за човека зад волана за нетаксуван пътник е 100 лева.

Запознати с работата на системата обясниха, че когато пътникът допре своята банкова карта до устройството валидатор в автобуса, сумата за еднократния билет от 1 лв. не се взима автоматично, а се изтегля сметката след 00:00 ч. на съответния ден. Това е така, защото новата система позволява т.н. умно тарифиране – ако платформата види, че в рамките на деня, потребителят закупува няколко еднократни билета на стойност по-голяма от стойността на еднодневна карта, то тя автоматично избира да таксува пътниците по по-изгодния за тях начин. 

И докато въпросителните за пътниците и шофьорите, свързани с новата електронна система на таксуване в рейсовете, са много. То проверка на "Марица" установи, че приложението "Mpass.bg" е бързо и точно като швейцарски часовник. Купуването на билета става, след като се регистрираш с име, фамилия и имейл. В него активни са две услуги - купуването на билет за еднократно пътуване на цена 1 лев и еднодневен билет за 4 лева, засега само за автобус по линия №25.  Плащането става с банкова карта, като се въвеждат данните й. Екипът ни успява да го направи за 10 секунди, а на имейла получаваш касов бон.  Закупените билети можеш да ползваш до полунощ. Валидирането в автобуса става с изпратен QR- код на телефона. 

Община Пловдив стартира пилотно нови методи за заплащане на превозни документи в градския транспорт. За момента жителите и гостите на Пловдив ще могат да тестват нововъведенията по линия номер 25, като ще имат възможност да избират как да заплатят своето пътуване – с банкова карта или с мобилно приложение. Апликацията MPass (www.mpass.bg) е напълно безплатна за потребителите и е част от визията за свързаност и дигитализация на обществения транспорт на българската компания ТИКСИ /Tixi/, която е и изпълнител на проекта за надграждане и модернизация на градската мобилност в Пловдив.

Снимки на Валентина Биларева

Оцени новината

Оцени новината
3.2/5 от 11 оценки
3.2/5 от 11 оценки

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?