Следвайте ни

Мобилно приложение в музея става гид на посетителите

viber icon

С проекта си “Да научим повече в музея” пловдивският Природонаучен музей доближава европейските образци

Ученето е неизменна част от живота и на децата, и на възрастните в днешно време, когато информацията ни залива от всички страни. Затова е особено важно човек да може сам да избира онова, което го интересува и му е необходимо. Точно такава цел си поставят с проекта “Да научим повече в музея” от Сдружение “Регионален природонаучен музей – Пловдив”, когато през 2018 г. печелят доверието на програмата на Лидл България “Ти и Lidl за по-добър живот”, в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“ и Български дарителски форум.

Природонаучният музей в Пловдив е един от най-модерните музеи у нас и на Балканския полуостров, с първия планетариум в Пловдив и първия публичен дигитален планетариум в България, с жива експозиция, терариум и още много любопитни кътчета и атрактивни зали, споделя Светлозара Казанджиева, „Връзки с обществеността“ в музея.

Снимка: Сдружение “Регионален природонаучен музей – Пловдив”

Всичко започва от желанието да се подобри изживяването на посетителите в музея, като се индивидуализира информацията според маршрута им из залите. Или пък ако не желаят да наемат екскурзовод, да  могат  да получат информация за експонатите на своя телефон.

Така се появява идеята за създаване на мобилно приложение с информация за по-интересните експонати във всяка изложбена зала на музея, което да работи на индивидуалното мобилно устройство на посетителя. Чрез блутут приложението се свързва със специални спийкъри. Системата засича посетителя в пространството и автоматично променя информацията, която се появява на неговия дисплей.

Информацията на устройството на съответния потребител се променя автоматично според залата, в която той влиза. Влиза например в зала „Бозайници“ и автоматично на мобилното му устройство се появява карта на помещението, обща информация за залата, какво представлява, колко експоната има, снимки на по-интересните пет експоната, върху които може да кликне и да получи повече информация.

Приложение от такъв тип отдавна е познато  по света и маркира посоката на развитие на европейските музеи и като цяло е едно актуално направление за развитието на музеите. “Нашето приложение със съвсем малко надграждане може да се превърне в аудио файл, който да подобрява изживяването на незрящи посетители, каквото имат музеите по света”, препускат напред мислите на Светлозара.

Приложението първо формира карта на целия музей, на всяко помещение и представя схематично местоположението на залите, коридорите, наслагват се витрините и в тях се маркират експонатите и техните изображения. Приложението се съхранява на сайт и за да получава информацията, му е необходима Wi-Fi връзка. А това означава, че за поддръжката му ще са необходими средства и занапред.

За да информират хората и да ги подтикнат да експериментират с приложението, за да се убедят в неговото удобство и свободата, която предоставя, от музея подготвят и специално информационно видео.

Едно от предизвикателствата, с които екипът по проекта се сблъсква, е именно как да насърчат хората, които посещават музея, да ползват нововъведението: „Приложението е безплатно, всеки посетител може да си го инсталира, но се оказа, че не всеки желае. За разлика от музеите в Западна Европа, където този подход е доста развит, у нас сега навлиза. Оказва се, че мнозина предпочитат първо да разгледат, да се ориентират и след това да преценят“, споделя Светлозара.

„Като цяло младите посетители са по-отворени да го използват, интересуват се от новите технологии, смарт устройствата. Младите всичко преживяват през телефона си“, убедена е тя. Приложението е ценно за тези, които са си го инсталирали, защото им дава свободата в който и ден да дойдат в музея или примерно екскурзоводът е болен или зает, да получат повече информация.

Човек  отива в музей с намерението да научи нещо ново или да преживее нещо интересно: „Нашият музей оставя много силна емоционална следа. Приложението обогатява образователната потребност на хората, каквато е и основната функция на музея“, казва Светлозара, горда, че точно техният музей въвежда такова приложение. Там човек вижда интересни неща, но много често иска да научи повече и приложението е лесен и приятен начин да се случи това.

Проектът, подкрепен от най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България, е само началото. Приложението може да бъде надграждано с видеоклипове, както и с аудиофайлове, което би го направило по-достъпно за хора със специални образователни потребности. „Трябва да сме по-предприемчиви, а проектите да са по-устойчиви - това е ключово и за нашите идеи, и за общностите, в името на които ги реализираме“, обобщава Светлозара.

“Ти и Lidl за по-добър живот“ е най-голямата социално-отговорна инициатива на Лидл България, която компанията стартира през 2017 г., и има за цел да помага на хората в различните региони от страната да водят по-качествен и пълноценен начин на живот, като подкрепя проекти в три ключови области: образование, култура и историческо наследство и околна среда.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?