1939

Местната власт в Пловдив между кризата и партийни интриги

Управление по време на война

Тежка година и предпоследна от мандата изкара местната власт в Пловдив, натоварена с нелеката мисия  да отговаря на растящите потребности на хората - по-добра пътна инфраструктура, безпроблемен трафик, места за всички в детските градини и ясли, възможност за всеки да паркира колата си, чист въздух, повече зеленина, улици, измити до блясък, благоустроени междублокови пространства.

Затиснат  в менгеме между кризите и партийни интриги, включително в управляващата града партия, екипът на кмета Здравко Димитров нямаше нито финансови средства, нито достатъчно капацитет, за да реши като с магическа пръчка всички проблеми на големия град. Мандатът на Зико като цяло се оказа сложен - започна с пандемията от коронавирус, продължи в ситуация на тотална политическа криза в страната и продължителната липса на редовно правителство, а трябваше да се справя и с последиците от войната в Украйна и проблемите с настаняването на бежанците.  

Но е факт, че през 2022-ра, белязана от драстична инфлация, в Пловдив продължи изпълнението на проекти за милиони левове, въпреки замразените местни данъци, такси, наеми, билети и карти в градския транспорт.

През пролетта окончателно беше

завършена реконструкцията на водопровод и канализация за над 20 млн. лева в "Кършияка". 

По проект за воден цикъл са подменени износените тръби на над 40 улици. По същия проект за още 20 млн. лева през март стартира изграждането на обходен колектор с дължина 2896 метра и 3084 м водопроводи на Брезовско шосе- бул. „Дунав“. Инвестициите в остарялата и тясна подземна инфраструктура бяха бавени в продължение на няколко години, защото смяната на тръби няма как да блесне в светлините на прожектори и като правило не носи PR на властта. Най-скъпият обект по проекта за воден цикъл за 70 млн. лева, финансиран по ОП „Околна среда“ - разширение на Пречиствателна станция, ще бъде завършен до края на декември.

През 2002 г. продължи 

строителството на подлез „Модър-Царевец“

за 12 млн.лева, чийто пусков срок е краят на 2023-а. Едновременно започна основен ремонт за 4,5 млн. лева на бул. „Хаджи Димитър“, чийто паваж влудяваше шофьорите. За разширението на ул. „Царевец“ тече обществена поръчка и се очаква догодина да стартира.

С решение на Общинския съвет бяха осигурени чрез заем от Фонда за устойчиви градове 24 млн. лева за стадионите „Христо Ботев“ и „Локомотив“, за да не спира строителството.

В зоната между бул. „Кн. Мария Луиза“ и „Шести септември“, за която по европейския проект са осигурени 10 млн. лева, строителите дадоха старт на ремонтите на ул. „Неофит Бозвели“ с продънен калдъръм, на ул. „Александър  Пушкин“, „Драгоя Божилов”, „Страхил“ и „Ивац“. В съседство се обновява пл. „Шахбазян“.

Вижда се краят на мъките на живеещите в кв. „Гладно поле“

Ремонтът на ул. „Лев Толстой“ беше завършен в началото на годината, а през есента най-после асфалтираха ул. „Радко Димитриев“ и „Богомил“. В квартала се инвестират близо 12 млн. лева по ОП „Региони в растеж“.

Античната перла на Филипопол - Римския форум-север, - засия след реставрацията и предаде добавена стойност на  богатото културно-историческо наследство на Пловдив. Няколко месеца по-късно археолози и реставратори окупираха Небет тепе и Източна порта, където след дълги дискусии и съгласуване с НИНКН започна изпълнението на проекта „По крепостните стени на Филипопол“ на  стойност 8 млн. лева.

Екипът на Здравко Димитров удари на камък с пробива до Водната палата,

за който от нисколихвен заем чрез фонда са договорени 9 млн. лева. Строителните работи започнаха на 5 октомври и бяха спрени заради протест на собствениците на съседните къщи и местни партийни функционери. Изострените страсти на сесията на Общинския съвет, а след това и по време на общественото обсъждане на проекта недвусмислено показват, че предизборната кампания е в разгара, независимо от това, че за кметове и общински съветници ще гласуваме през ноември догодина.

В местната структура на ГЕРБ, чийто кмет управлява града и чийто лидер е бивш кмет, страстите изобщо не са стихвали. Именно по настояване на градската централа беше спряно строителството на подлеза. Общинските съветници от ГЕРБ имаха възможност да го направят, преди да бъде подписан договор с фонда, чрез който е осигурен заемът, или преди старта на проекта. Те обаче спряха строежа, след като започна, с цел да се усеща по-болезнено партийният удар под кръста.

Конфронтацията между Общинския съвет и администрацията вероятно  ще продължава да се изостря с наближаването на  местните избори. А това означава, че  и 2023-та няма да е лека за Пловдив.

 

В битката за по-чист въздух: ОбС прие след шумни скандали измененията на Общия устройствен план

През 2022 г. местната власт прие още няколко стратегически документа за развитието на Пловдив в перспектива. Сред тях е План за интегрирано развитие с проекти за над 1 млрд. лева, изискван от ЕС от общините, като условие за финансиране през новия програмен период. 

Изменението на Общ устройствен план стигна до финал след серия от скандали и горещи дебати. Очаква се, че с него ще се сложи край на презастрояването на града.

Местната власт предприе първа стъпка и към въвеждане на зони с ниски емисии  в атмосферния въздух в Пловдив, след като администрацията на кмета подготви концепцията, а Общинският съвет я одобри. Един от вариантите е да се забрани достъп на автомобили - замърсители в карето между бул. „Шести септември”, „Източен”, „Христо  Ботев” и „Васил Априлов”.

Конкретните параметри, организацията и контрол ще бъдат посочени в наредба, която тепърва се разработва и ще се подложи на обществено обсъждане. Междувременно столичната Община отложи въвеждането на мярката с една година, за да изчисти пропуски в начина на контрол.

Над 200 домакинства в Пловдив получиха безплатни екологични уреди за отопление, вместо да горят отровни въглища. Програмата, за която са подадени 2000 молби, продължава. По оперативна програма "Околна среда 2014-2020" за общината са отпуснати близо 13 млн. лева с цел да се пребори с най-големия замърсител - битово отопление с твърдо гориво.

 

 

След лошото наследство от предишния мандат: Пълно фиаско с електронна система в градски транспорт

Нова несполука претърпя местната власт в намерението си да въведе безкондукторно таксуване в градския транспорт. Подготвяното близо една година надграждане на електронната система, която трябваше да влезе в сила през февруари 2016 г. и за която в предишния мандат бяха хвърлени на вятъра 20 млн. лева, се отложи за неопределено време. Обществената поръчка за 12 млн. лева е обжалвана на началния етап - условията и критерии за избор на изпълнител за огромното разочарование на зам.-кмета по транспорт Тодор Чонов. Той оптимистично беше прогнозирал, че още в първите месеци на 2023-та пътниците ще се таксуват в градските рейсове с дебитни карти и мобилни приложения.

Градският транспорт в Пловдив и през тази година създаде главоболия както на пътниците, така и на Общината, въпреки че и превозвачите се оплакват от множество проблеми, посочвайки най-вече недостатъчното финансиране. Заради неизпълнение на разписанията се наложи две от линиите - 4 и 10, да се прехвърлят на други фирми.

Кметският екип не губи надеждата, че новосъздадената общинска фирма „Екобус - Пловдив” ще успее да разчупи 100-процентов частен монопол върху услугата и ще достави първите 20 електробуса. Бизнес план за екологичен градски транспорт на стойност 20 млн. лева беше утвърден в Общинския съвет тази година. Предстои да бъде изготвен проект за кандидатстване за средства по европейска програма.

 

Градски абсурди: Нова забавачка в "Южен" за 200 деца стои под ключ

Новата детска градина за осем групи, построена на бул. „Александър Стамболийски” през есента на 2021-ва, си остана през цялата  година заключена за всеобщото възмущение на родителите на малки деца. „Южен” е един от районите, където местата в забавачките не стигат, а има и детски заведения, които ползват апартаменти в подблокови пространства, противно на хигиенно-санитарните нормативи. Новата детска градина е проектирана за близо 200 деца, но и до днес е необитаема.

Абсурдът с детската градина се дължи на голямото забавяне при избора на доставчици на оборудване и обзавеждане по две обществени поръчки, твърди зам.-кметът по строителство Пламен Райчев.

През тази година беше даден старт на европейския проект за изграждане на нова крило в ДГ „Зорница” в "Кючук Париж". Строителството на новата сграда на ДГ „Каменица” в центъра на Пловдив изостана от графика. Месеци наред на обекта не се виждаше и един строител. От фирмата-изпълнител изтъкват, че трябвало да направят частични корекции в проекта.

Нова детска градина се строи в „Тракия” със средствата по Националната програма. От районното кметство уверяват, че сградата напредва.

 

Разминахме се с ремонтите на Рогошко и Голямоконарско с пари от държавата

Ремонтът на Рогошко шосе и разширението на Голямоконарско шосе, планирани в бюджета на Община Пловдив за тази година, се отлагат. И за двата обекта можеше да се осигури държавно финансиране, но в крайна сметка това се случи само за връзката в АМ "Тракия". Обществените поръчки съответно на стойност 15 млн. и 19 млн. лева с ДДС бяха обявени със забавяне. Едва тези дни стана ясно класирането на кандидатите, като и двата обекта ще се изпълняват от "ИСА - 2000". Договори ще бъдат подписани след Нова година, ако няма обжалване след класирането.

Дупките на Рогошко шосе и безобразното състояние на отбивката от булеварда към индустриалната зона станаха причина за протест, който през февруари блокира за кратко трафика. Шествието с искане за спешни действие беше организирано от сдружение "Спаси Пловдив" начело с Асен Костов и в него се включи тогавашният областен управител, сега депутат от ДБ Йордан Иванов. От Община Пловдив реагираха с уверение, че в максимално кратък срок ще изберат изпълнител, за да стартират ремонта. 

С ремонт се размина и Кукленско шосе, въпреки осигуреното в капиталовата програма за 2022 г. финансиране. Общината чакаше ВиК да достави нов водопровод, но вече няма как в навечерието на зимата да се разкопава възловият път на Пловдив.

За догодина се отлага ремонт и реставрация на Хуманитарна гимназия, за който също бяха обещани пари от държавата. В момента тече обществена поръчка на стойност 12 млн. лева. Процедурата се забави заради обжалване на условията, но се възобнови, след като КЗК отхвърли жалбата.

Не се стигна и до дългоочакваната първа копка на нова сграда на ОУ „Княз Александър I”, което се помещава в Хуманитарната гимназия. Поръчката за 9 млн. лева е отменена от КЗК след подадената жалба.

Въпреки твърдото намерение на местната власт да реши дългогодишния казус със съжителството на  Математическата гимназия и ОУ „Драган Манчов”, реален напредък няма. Един от вариантите беше строителство на нова сграда за основното училище, в резултат на което МГ щеше да ползва цялата база.

 

Райкметовете  похарчиха за кварталите над 5 млн. лева

Районните кметове разполагат тази година със сравнително прилични средства от градския бюджет. За благоустрояване и ремонти в кварталите Община Пловдив отпусна приблизително средно по един милион на район. Парите са вложени в зависимост от това доколко енергично е действал екипът на районния кмет - за  улични и тротоарни настилки, лампи, места за паркиране, детски и спортни площадки, междублокови пространства.

В „ Централен” например изградиха паркинг на ул. „Кап. Райчо”, асфалтираха ул. „Иларион Макариополски”, ремонтираха подлеза на Чифте баня, а през декември приключват ремонта в пресечките на ул. „Отец Паисий” и пред входа на Античния театър. В „Източен” преобразиха пространството на ул. „Преспи”, в „Западен” изготвиха проект за парк на мястото на Гарнизонна фурна и започнаха да го изпълняват. В „Тракия” изцяло е обновена поредната зона около блок 84. В „Северен” изградиха пореден паркинг на бул. “България” 158. В „Южен” изготвиха проект и избраха изпълнител за продължението на ул. „Борис Шивачев”.

Във всички райони си останаха за решаване безброй проблемни места в кварталите. Едно от тях е реконструкцията на Дондукова градина, отложена отново за следващата година (дано да не е по-следваща), въпреки че е първият парк, благоустроен от Люсиен Шевалас. Скоро ще станат две петилетки, откакто се поставя въпрос за новата визия на градината.

 

Капан след капан в трафика

Инфраструктурните и безспорно важни проекти за Пловдив заложиха няколко капана за трафика и докараха нови главоболия за шофьорите.

Строителството на пробива до Централна гара продължи през цялата година от двете страни на жп ареала. Проектът на НКЖИ  за модернизацията на жп възел Пловдив се изпълнява от „Трейс груп холд” и трябва да бъде завършен до края на 2023-та. От южната страна строителите стигнаха почти до бившите хали в "Кючук Париж".

Строителните работи по мегапроекта затрудниха трафика в района на автогара „Родопи”, след като преди един месец бяха затворени част от ул. „Кукуш” и „Димитър Талев”. Ограничения в движението ще важат до април.

Изграждането на Южен обходен колектор по проекта на ВиК за 81 млн. лева блокира засега частично трафика в "Кючук Париж". През есента започнаха да полагат тръби на ул. „Модър”, покрай Транспортна болница, в началото на декември - и в участъка от бул. „Александър Стамболийски” между кръстовището с ул. „Димитър Талев” и затвора.

Веднага след Нова година ще се разкопава още една отсечка на тесния бул. „Александър Стамболийски” в източния му край. Едновременно се работи на ул. „Даме Груев” и в северната част на Пловдив - на Брезовско шосе, при кръстовището с бул. „”Дунав”. От западната страна ремонтите затвориха част от ул. „Царевец” и северното платно на ул. „Хаджи Димитър”.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
18 коментара
Диди

Диди

14.12.2022 | 13:55

Всички кметове и заместници, съветници през последните 25години са за затвора.

Отговори
5 0
Подиграха се с целия  район Южен

Подиграха се с целия район Южен

13.12.2022 | 01:10

Местна власт без съвест.

Отговори
14 1
Каква инфраструктура какви 5 лв

Каква инфраструктура какви 5 лв

13.12.2022 | 01:06

Мръсници. Унищожиха хубавия град. Да ги заплюем публично,

Отговори
14 2
Нямаме кмет и районни кметове

Нямаме кмет и районни кметове

13.12.2022 | 01:02

Имаме продажници и крадци. Да се отървем от тази гербаджийска смрад. Иеремиева срам нямаш ли.

Отговори
15 1
Виктор

Виктор

12.12.2022 | 21:35

Крадливи некадърници! Затвор!

Отговори
18 2
Йеремиева, що не си гледаш пенсията

Йеремиева, що не си гледаш пенсията

12.12.2022 | 16:38

Не те е срам Йеремиева.И на стари години те ползват за мокри поръчки.И все тебе използват.Едно време се навеждаше на Чомаков.След това на Тотев и сега на Димитров.Ясно е, че го правиш за пари.Но човек и малко чест трябва да има.И все възхваляваш хора съсипали от лакомия и некадърие Пловдив.

Отговори
38 2
Боко тиквата

Боко тиквата

12.12.2022 | 14:35

Важното е, че пълнят чекмеджето. Духайте супата, балъци!

Отговори
16 2
инж. Конарев

инж. Конарев

12.12.2022 | 09:43

Всичко това, което сте описали са рутинни дейности на всяка местна власт, за което все пак получават заплатите и то нелоши. Освен това дори тези рутинни и задължителни дейности се случват бавно, скъпо и за съжаление доста некачествено. Проблемът и на тази местна гарнитура, а и на предишната е, че липсва стратегия, визия за града, а се работи кампанийно и на парче.

Отговори
26 5
Много все знаете,диванните експерти,а като все недоволни

Много все знаете,диванните експерти,а като все недоволни

12.12.2022 | 08:55

С кой кмет ще бъдете доволни?!Я да чуем,кой е достоен според вас?

Отговори
7 23
Местната власт в Пловдив между  затвора и психиатрията

Местната власт в Пловдив между затвора и психиатрията

12.12.2022 | 08:49

Заглавието без евфемизъм

Отговори
20 5

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?