Следвайте ни

Масовите строежи в Пловдив - презастрояване или безобразно застрояване

viber icon

Автор Александър Константинов

Изпреварваме София по разрешителни за нови жилища. Квартали от бетон никнат във всички краища на града

Пловдив е много специфичен град в своята география. Цялата територия е 104 кв. км, но реално използваемата площ е около 55 кв. км. Хълмовете, река Марица, Гребният канал и площите от Натура 2000 са защитени територии. Те са над 35 кв. км. Малкото земеделски земи постепенно се превръщат в строителни площадки, но и те са зависими от липсата на подземна и наземна инфраструктура. По жители на един квадратен километър сме достигнали и дори надминали повечето градове в Европа. В тази малка площ обаче продължават да се строят бетонни  мастодонти. Като цяло градът се презастроява, а в районите с повече свободни площи просто се застроява безобразно - без ясна визия за градоустройство, без инфраструктура и комуникации.

Само в периода от октомври до декември в Пловдив е било разрешено строителството на 3624 жилища, като по този показател градът изпревари и София (3413). Общата им площ е 354 462 кв. м и е най-голямата от четвъртото тримесечие на 2008 г., когато е било разрешено строителството на жилища с обща площ от малко над 370 хил. кв. м.

Защо е това бързане? 

В напреднала фаза на разработване е новият Общ устройствен план на Пловдив. Той предвижда ново райониране на града по отношение на 

позвол​ените параметри на застрояване. Това кара инвеститорите да бързат, а главният архитект на Пловдив и администрацията услужливо да отговарят на темпото, за да се използват пробойните в стария план. Когато веднъж получат одобрените ПУП-ове и строителни разрешителни, нищо не може да спре предприемачите. В резултат, в последните 2 години в Пловдив са издадени документи за милиони кв. м РЗП в различни квартали. Крак повлече фамилията на бившия кмет Иван Тотев, която заедно с партньорите си застроява терена на някогашната пивоварна "Каменица". Същото предстои за бившата фабрика на "Кока-Кола", следват Захарна фабрика и т.н. Процесът на джентрификация, в който една индустриална или друга стопанска зона губи своя смисъл и се преобразува за нов живот, обикновено в жилищен квартал, административен център, място за развлечения и спорт и т.н., е познат отдавна по света. Той няма да подмине и Пловдив. Въпросът е как планираме преобразуването на съответните зони и спазваме ли изискванията за с​тепен на застрояване, инфраструктура, зелени площи и т.н.   

Какво показва статистиката

Огромният ръст през четвъртото тримесечие на 2020 г. е бил повече от достатъчен, за да компенсира спадовете на годишна база през първото и второто тримесечие (през третото тримесечие в града под тепетата също са издадени разрешения за строеж за повече жилища и с по-голяма обща площ в сравнение със същия период на предходната година).

Така през 2020 г. в Пловдив са били издадени разрешения за строеж на общо 7047 жилища с общо РЗП от около 740 хил. кв. м. Новите жилища са се увеличили с 56,8% за 12 месеца  (4495 през 2019-а), а общата им площ е нараснала с 32,8% на годишна база. Така Пловдив е единственият голям град у нас, който регистрира ръст на издадените разрешения за строеж през пандемичната 2020 г. 

Градът обаче не е само жилища. Той е преди всичко инфраструктура, а в това отношение Пловдив е много зле.

Нашата

ВиК инфраструктура

е проектирана и изграждана през 60-те и 70-те години на 20. век. Тогава са използвани материали, налични през този период - основно азбесто-циментови тръби (етернитови), които днес са силно амортизирани. Капацитетът на канализационната система е разчетен за едноетажен град, а сега на тези терени се изграждат 10-етажни кооперации. Огромните бетонни „оазиси” никнат като гъби във всички квартали на града.

Отговорност на главния архитект на Пловдив Димитър Ахрянов е да овладее процесите на презастрояване и безумно застрояване

 

Същата е ситуацията с

транспортната инфраструктура.

Тя пък е проектирана за 70 000 автомобила, а днес по улиците на града се движат над 200 000?! По данни на зам.-кмета, отговарящ за образованието, на Пловдив му липсват 1000 места в детски ясли и 2000 места в детски градини. Това са над 25 нови сгради за детски заведения. Пловдив се нуждае от минимум 4 нови сгради за училища, за да премине на едносменно обучение.

Зелената система

е далеч от норматива 20 кв. м на един жител, а терени за нови паркове и градини няма. Не се спазват и изискванията във всеки нов търговски или индустриален обект да се осигурява съответният процент озеленено пространство.

Друг екологичен проблем е, че системата за събиране, извозване, обработване и депониране на битовия боклук вече е пренатоварена във всички сектори.

Освен всичко това Пловдив е разсечен от

няколко жп ареала,

които отнемат над 10 кв. км от територията на града. Река Марица също е голяма преграда за транспортните потоци на автомобилния трафик.

Всичко това усложнява транспортната инфраструктура, като налага изграждането на мостове, надлези, подлези и кръстовища на две нива. Това са много скъпи съоръжения, които не са по силите на Общината. Без помощта на държавата и европейските програми условията за живот в града ще се влошат рязко.

При изготвянето на новия ОУП се предвиждат нови съоръжения на стойност почти 1 млрд. лева. Това е непосилна сума за града, а помощта на държавата също е ограничена.

Общинската администрация е натоварена със задължението да регулира всички процеси на територията на града. Не може непрекъснато да се приемат нови ПУП-ове, в които се увеличават коефициентите на застрояването. Типичен пример е новият ПУП за терена на бившия "Тексим"  на бул. "Княгиня Мария Луиза" и "Шести септември". Имаме достатъчно подобни примери в район "Южен", в район "Северен" до хотел „Санкт Петербург, в района на бившия Захарен завод, до новия булевард "Северен" и т.н. Натискът на строителния бизнес върху администрацията е огромен, но трябва да се мисли и за общинската инфраструктура.

В „белия” свят инфраструктурата изпреварва жилищното строителство,

а при нас дори не го догонва. Продължението на бул. "Свобода" например е все така на ниво "проект",  а жилищните комплекси никнат като гъби в полето без съответната инфраструктура. Най-лошият пример е бул. "Александър Стамболийски", които трябваше да се удвои още преди 10 години. Сега около него израства цял нов малък град, а автомобилният трафик е кошмарен.

Време е администрацията да реши как ще осигури хармоничното развитие на града. Хората искат да живеят в нормална градска среда с чист въздух, с  квартални градини и детски площадки, с паркинги за семейните автомобили и редовен, чист и евтин градски транспорт. И именно затова плащат данъците си, от които идват заплатите на администрацията. А тя трябва да им отговори с поне малко ангажираност към проблемите на градското развитие. А не да обслужва само нечии интереси. 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (12)

Таня

Таня

14.02.2021 | 16:33

Няма ли кой да спре тези идиоти, които превърнаха Пловдив в гротескна гледка.

Отговори
1 0
Идва април

Идва април

13.02.2021 | 08:58

През април да изритаме олигофрените от спортното и автото от властта и да върнем нормалността в града ни!

Отговори
2 0
Мнение

Мнение

12.02.2021 | 11:01

Кой Ви мисли за безразборното и грозно застрояване .....комисионната е, важна това е!

Отговори
8 1
архитект

архитект

12.02.2021 | 10:53

Като не излизате да гласувате ще е тъй. Боко ще си ги назначава с избирателни хватки ,а вие ще плачете.Затова и Тотев и Зико са кметски наместници,а не кметове и какво от това.При тях цялата романтична красота на Пловдив изчезна безвъзвратно.

Отговори
8 1
Андрей

Андрей

12.02.2021 | 09:18

Това, което се извършва в момента в Пловдив е едно издевстелство над града. Едно насилие. Мислете администратори и инвеститори, и вие ще трябва да живеете в този град.

Отговори
17 1
Иван

Иван

12.02.2021 | 09:13

Главните архитекти на Пловдив никога не са се съобразявали с нормативната уредба и действащите ПУП. Прибират едни пари и после "заварено положение".

Отговори
20 1
Калоян

Калоян

12.02.2021 | 09:55

Започни с Юлиана Петрова , на тотю главната арх...

Отговори
11 1
Славчо

Славчо

12.02.2021 | 08:44

Всичко това започна при Тотев, но придоби уродливи размери при Зико. Той е зависим от тези които го направиха кмет и сега си плаща. Кой назначи главния архитект, зам. кмета по строителството и зам. кмета по проектирането?

Отговори
22 2
И двете Дядо Попе, и двете!

И двете Дядо Попе, и двете!

12.02.2021 | 08:36

И презастрояване, и безобразно застрояване!

Отговори
21 1
212

212

12.02.2021 | 08:36

Това вече не е същия град. Тъжно е че Пловдив се превръща в поредния урбанизиран град и губи своя красив облик.

Отговори
27 1
mhm

mhm

12.02.2021 | 08:25

Пумите нали трябва да има къде да живеят с чааветата...

Отговори
18 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?