4020

Марково и Първенец ще се разминат с градските рейсове

Липсва съгласие кой да поръчва линиите и кой да плаща

Идеята за удължаване на няколко градски линии от Пловдив до селата Марково, Първенец и Храбрино продължава да стои на дневен ред пред местните власти заради всекидневни жалби на пътници  за пропуснати курсове. Поредната среща на кметовете беше проведена вчера при областния управител инж. Илия Зюмбилев, без да се стигне до конкретни решения, темата ще се разисква и занапред. По всяка вероятност селата ще се разминат с надеждата в близко време да имат удобен превоз до Пловдив.

Причините за това са много, а най-главната е, че на този етап между общините Пловдив и "Родопи" няма съгласие кой поръча „музиката” и кой плаща.

Според съществуващите нормативни документи селата са включени в тъй наречената областна транспортна схема от квотата на Община Пловдив, която има задължение да избира превозвачи, да сключва договори и да контролира как се спазват. Заради нередовен извънградски транспорт от Пловдив искат услугата да бъде прехвърлена на "Родопи", на чиято територия са трите села, а оттам връщат топката с предложение Пловдив да пусне до тях градски транспорт.

Превозвачите коментират, че ще обсъждат този вариант, след като се изясни как и кой ще плаща за допълнителен пробег. Петко Ангелов, собственик на фирмите „Автобусни превози - Пловдив” и „Меритранс”, директно назовава сумата - 2,50 лв. на километър пробег след табелата. На същото мнение са и колегите му от „Хеброс бус” и „Автотранс Чолаков” инж. Веселин Дошков и инж. Димитър Чолаков - безплатен обяд няма.

Трите села се обслужват от "Хеброс бус" и инж. Дошков твърди, че  в момента селските линии не са рентабилни, а разходите са по-големи от приходите.

И дава пример с маршрута от Пловдив до Марково. ”На ден извършваме 20 курса. Само сутрин и вечер в час пик има по 20-30 пътници, през останалото време ​- двама-трима. Средно на ден превозваме около 180 души срещу билет 1,80 лв. или  карти, с които пътуват 30-40 процента от хората. Като се извадят 20% ДДС, излизат 1,20 лв. на километър като приходи при разходи 1,60 лв. В същото време Общината закъснява с изплащането на държавните субсидии. Обещаха ми, че ще получим парите на 1 ноември, но и днес, на 28-ми, в сметките ни не е преведена и една стотинка”, обясни шефът на „Хеброс бус”.

Засега топката остава в полето на Община Пловдив. Договорите за извънградските линии за областта са изтекли, конкурсът за избор на превозвачи беше обжалван и спрян, друг не е проведен и на 16 декември предстои превоз на пътниците от Пловдив до населените места извън общината да бъде възложен отново като спешна временна мярка, докато се проведе процедурата за обществена  поръчка. Община Пловдив ще решава пак дали да даде услугата на „Хеброс бус” до проблемните Марково, Храбрино и Първенец, или да наеме друг превозвач.

В Община Пловдив не изявяват желание да приемат варианта с евентуалното удължаване на градски линии до трите села поне по три причини. Първата е, че по силата на действащите закони една община не може да разходва бюджетни средства на територията на друга.

Второ, досегашната практика с трите градски линии - № 22, 15 и 93, удължени съответно до Ягодово, Войводиново и Радиново, се отразява много зле върху превоза на пътниците в границите на Пловдив. 

Хората по спирките всеки ден са принудени да чакат по 30 минути и повече  за рейсове по линия № 15.  По думите на инж. Димитър Чолаков, чиято фирма обслужва линията, през деня, извън пиковите часове, автобусите вървят празни. Община "Марица", пак по негови думи, не покрива разходите. След 17 часа  автобус № 22 се чака по един час и  ако хората в Ягодово са доволни от тези интервали, в Пловдив те са в пълно нарушение на утвърдените разписания. Системата GPS постоянно отчита за тези две линии неизпълнение. Никой не може да гарантира редовен превоз на пътниците в Пловдив, ако още няколко линии тръгнат извън града.

Третата причина е, че най-напред Община Пловдив трябва да вкара в ред градския транспорт, след това да обсъжда как да обслужи и хората от съседните села. Картината не е никак розова, а според официалните данни на местната власт разписанията се изпълняват на 98-99 процента само от фирмите на Петко Ангелов „Автобусни превози” и „Меритранс”, които обслужват 12 линии. Останалите се покриват под 90%, често под 80 процента, което обяснява защо чакаме рейсове  два-три пъти по-дълго, отколкото е предвидено в разписанията. 

С настъпването на студовете чакането на  градските спирки, както и по селата за пътниците е еднакво неприятно. И едните, и другите чакат местната власт да реши час по-скоро проблемите.

Разчитат на електронната система за контрол и отчет

Софийската фирма "Тикси" ЕООД започна да оборудва първите автобуси в Пловдив  за въвеждането на електронната система в градския транспорт.  Договорът на стойност 13 млн. лева, в който е включена и синя зона, беше подписан от предишния кмет Здравко Димитров срещу големи съмнения в Общинския съвет, че градът може да загуби и тези пари след проваления първи опит с испанската фирма "Индра", на която бяха платени 20 млн. лева за таксуване с електронни билети и карти. 

По договор новата система трябва да заработи до юли 2024 г., а първите резултати пътниците ще видят идната пролет. Двадесетина автобуса, снабдени с електроника, са на "Автобусни превози" и "Хеброс бус". Старото оборудване се премахва, включително монетните автомати. Техниците монтират нови компютърни устройства и монитори за шофьорите, както и валидатори - само по един на предна врата на рейса. Това означава, че вместо от три врати пътниците ще се качват от една, защото чекирането ще е задължитело и ако не се направи, пътникът ще се таксува от контрольора като гратисчия. Шофьори коментират, че този начин на качване ще създаде големи главоболия и за пътниците, и за тях самите в пикови часове. 

В Община Пловдив чакат като манна небесна електронната система, защото се надяват, че тя ще гарантира много по-добра отчетност на приходите и контрол. Едновременно с това Общината само трябва да събира всички приходи от билети и карти, а на фирмите да плаща по европейския регламент - на километър пробег плюс най-малко 5% печалба. Това прави минимум 2,50 лева.  Сега на фирмите се заплаща за големите автобуси 1,90 лева.

 

Оцени новината

Оцени новината
3/5 от 2 оценки
3/5 от 2 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
“Екобус” развийте,взимайте пример от Хасково.Хем ще ви е сто пъти по-

“Екобус” развийте,взимайте пример от Хасково.Хем ще ви е сто пъти по-

29.11.2023 | 10:25

По-рентабилно!

Отговори
6 0
Дани

Дани

29.11.2023 | 08:54

е не мога, тея кметове гледат да замажат очите на хора и да им сложат някой фонтан, да боядисат ограда и общо взето това е. Същественото си остава за следващия или до тогава докато хората прогледната. Да ли са се запитвали хората живеещи в яката, защо нямат канализация или защо имат частично, защото нямат водопровод за новите къщи, според мен е редно щом се дава стройтелно разрешение да има и водопровод а не сондажи и глупости. Най-важното до кога, ще се търпи това околовръсно, едно лентово, две платна , не довършен ринг на града. Еи това трябва да прави кмета да поведе хората и пред община Пловдив и да се вземат в ръце управляващите, защото е смешно втория по големи град да има пародия на околовръсно. Това е работата на кмета да подсигури нормален живот на хората в населеното място, но сега ако питаме някой кмет от яката, ще каже ами това не зависи от нас, което отново е смешно, защото поемаш кормилото на населеното място и всичко зависи от вас, а не да си мълчиш и да коленичиш на партията която те издигнала!

Отговори
9 1
Бреснишкия

Бреснишкия

29.11.2023 | 08:31

Нали кметчето на Родопи (Михайлов) и марковската кметица бяха много ербап?? Видя се, че сте въздух под налягане само празни обещания!

Отговори
15 1
Милена

Милена

29.11.2023 | 10:51

Михайлов е само една голяма уста и много снимки!

Отговори
10 1

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?