Следвайте ни

Край с джиповете, маскирани на баничарки

Години наред собственици на мощни машини за стотици хиляди плащаха нищожни данъци със заветния сертификат N1

Ниският данък върху товарните автомобили с маса до 3,5 тона отпадна и много хора тепърва ще изпищят. Само за илюстрация ​- от данък 9.75 лева за миналата година сега той набъбва на 175.48 лева. Законотворците направиха драстични промени по тази линия, за да се ударят собствениците на луксозни джипове, кросоувъри и скъпи автомобили със сертификат за N1, които вместо данък от порядъка на 800-1000 лева плащаха налог като за „баничарка“.


​​N1 е категория превозни средства, предназначени за превоз на товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3.5 т. Основното изискване за сертификат N1 за автомобили с общо тегло до 3.5 тона е полезният товар да бъде над 2 пъти по-голям от теглото на допустимия брой пътници.


Досега съществуваше следният парадокс: един и същ автомобил може да е регистриран в две различни категории - М1 (като лек) и ​N1 (като товарен). МПС-тата със сертификат N1 се облагаха с ​данък между 10 и 30 лева за всеки започнат тон товароносимост и така формираха много нисък данък. Разликата в налога можеше да бъде и над 100 пъти, обясниха мярката още при замисъла <210> от финансовото министерство. Съгласно Закона за пътищата тези две различни категории МПС пък плащат еднаква на стойност винетка.

Заради всички тези предимства и облекчения много отдавна собствениците се сетиха за хитър ход - да преоборудват скъпи возила, често фиктивно, да се сдобият със заветния символ в талона. Много вносители дори започнаха да предлагат МПС от завода с европейска производствена хомологация N1.


По данни на МВР към средата на април 2018 г. в цялата страна са регистрирани 308 260 броя товарни автомобила с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т. 


 

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?