Следвайте ни

НАП стопи опашките, КАТ и НОИ още ги борят ВИДЕО

viber icon

Висенето по опашки в институциите вече остава в миналото. След новите стандарти, според които чиновниците разполагат с 20 минути да ни обслужат, хората вече не чакат в НАП, КАТ и НОИ. Администрацията на приходната агенция обаче бие останалите две по бързо обслужване, показа проверка на „Марица“. 

Противно на схващанията, че в НАП се виси с часове, сега хората напускат сградата след броени минути. „В случай на по-голям наплив се прави преразпределение на работата, така че да минат максимално много хора за по-кратко време“, уточняват от приходната агенция. За издаване на ПИК и бележка за доход за получаване на детски се чака не повече от 10 минути. Това бяха и най-честите поводи, заради които гражданите посещаваха сградата на ул. "Скопие" 106.

Пловдивчани все още не са започнали да подават данъчните си декларации. Само единици бяха избрали да декларират доходите на хартия в началото на срока. Вероятно много хора, които имат ПИК, ще чакат март, когато ще излязат попълнените им електронни декларации, за да ги прегледат и пуснат.  

„Повече чакане има само ако се налага да теглиш номерче. Аз дойдох да си взема акта за едно нарушение и бях готова за не повече от 5 минути. Само се подписах и ми дадоха документите“, казва Лиляна Бахчаванска. За бързото обслужване на клиентите помагат и служителите на НАП, който попълват молбите, казват Петя и Иван Кордови.

 Малко по-бавно обслужени, но все пак доволни, си тръгваха пловдивчани, които бяха прибягнали до услугите на НОИ. Така тези, които имат работа в осигурителния институт, трябва да си предвидят поне 30 минути свободно време. Причината е, че там напливът е по-голям, а и често се случва някой да бъде върнат заради забравени документи.

Такъв е и случаят с Атанас Братанов. „Дойдох, за да си подам документите за пенсия, но НОИ имаше претенции към част от тях, затова ми се наложи да се върна. В рамките на 20 минути си предадох книжата, входираха ги към преписката“, казва Братанов.

Ваденето на документ за изплатен болничен отнемало също 20-ина минути. Сдобиването с дубликат от наследствена пенсия пък отнемало с 10 минути повече, твърдят хората. „Дойдох само за питане по казус с пенсията ми и бях готова за 2 минути“, отбелязва Сусана Никипетмезаян. 

По думите на Розалия Джинева, която е директор на НОИ - Пловдив,  системата за управление на опашките, която е от 5 години, е дала възможност за по-добро качество на услугата. "Причината е, че имаме профилирани приемни за различните видове услуги, а в периода на изчакване имаме възможност да седнат, вместо да се редят на опашка. Анкетата, която правим, потвърждава удовлетвореността на клиентите ни.

В миналогодишната повечето бяха посочили, че изчакват по-малко от 15 минути. В пиковите натоварвания е по-трудно, но се стремим да отговаряме на стандартите", уточни Джинева.

 Служителите на КАТ също са експедитивни, когато става въпрос за бързи справки. „Дойдох да си получа фиша и да си взема книжката. Оправих се за 10 минути“, казва Цветелин Стоянов. Почти толкова бързо минават и пловдивчани, които са дошли за смяна на номера. „За около час си смених талона, но въпреки това беше бързо. Забавих се заради голямата опашка. Вътре е пълно. Но преди се чакаше повече“, казва Неделчо Николов. 

Докато НАП и НОИ разчитат на машини, които издават номера, то КАТ залага и на система с табели за упътване. Пристигащите за регистрация автомобили пък се посрещат от униформен служител, който направлява шофьорите.

"Добър ден" по стандарт  

Обслужването на гишето трябва да става до 20 минути. Чиновниците са задължени и да поздравяват с “Добър ден”, да се обръщат с “Уважаеми господине/госпожо” и да пожелаят “Приятен ден”.

Въвеждат се и стандарти за чакалните пред гишетата, като всеки гражданин трябва да разполага с поне 0,5 кв. м площ, да може да застане на метър от останалите. Идеята е да не се нарушава личното му пространство. Освен това при подаване на едно заявление не трябва да се посещават повече от 2 гишета. Необходимо е и да има поставени столове за 30 на сто от чакащите на опашката.

 

Яница Марова

Яница Марова

Репортер-редактор - екип "Общество"

Яница Марова е завършила славянска филология с полски език. Работила е в Агро ТВ, Европа, BiT и вестник „Монитор“. В екипа на „Марица“ е от април 2019 г.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?