Кой как: Пет разлики между Бургас и Пловдив
- 08:15, 15.02.2022
- 08:41, 15.02.2022
- 10 439
- 20
Коренно различен подход в търсенето на средства от различни донори за важните си проекти показват кметовете на Пловдив и Бургас Здравко Димитров и Димитър Николов.
Двамата представители на местната власт са от една и съща партия. Почти едновременно те се обърнаха към народните представители от съответните региони с апел при обсъждането на проектобюджета на страната за 2022 г. да помогнат с подкрепата си за финансирането с цел да се решат част от проблемите на общините. Пловдив и Бургас имат приблизително еднакви бюджети, местните приходи не са достатъчни и всяко допълнително набавяне на средства е от значение. Депутатското лоби - също.С това обаче свършват приликите в подхода по тази тема на двата кметски екипа.
Кои са разликите?
1. Който държи повече карти, печели
Още от Мечо Пух знаем, че повечето никога не е излишно. И ако се състезаваш с повече проекти, шансът някой от тях да получи финансиране в общата надпревара е по-голям. Кметът на Бургас изпрати на народните представители списък с 28 проекта, ориентирани към различните приоритети от Плана за възстановяване и националните финансиращи програми, разработени от новото правителство.
Кметът на Пловдив представи едва 8 проекта, които са на огромна обща стойност. Това със сигурност намалява шансовете за скорошно финансиране. Защото управляващите вече знаят - не бива всички налични ресурси да се изливат в малко на брой места, защото така недоволните ще са много повече от доволните.
2. Проектната готовност: Докато в Пловдив кажем "а", в Бургас са разписали всичко до "я"
Представените от администрацията на Бургас обекти са в пълна проектна готовност. За повечето от тях има разработени технически проекти с количествено-стойностни сметки. В този смисъл Общината може да избере изпълнители по бързата процедура в прозрачна конкуренция, без да се налага да прибягва до събралата доста негативи от професионалните гилдии и контролните органи процедура на инженеринг.
Така, разполагайки с документ, депутатите от Бургас имат възможност да обсъдят посочените проекти, да зададат допълнителни въпроси, да се консултират с ресорните министерства и да решат за кои обекти да лобират в парламента. Делово. На практика Бургас има почти на 100 процента готовност за реализацията на 28-те проекта и очаква само финансирането. За повечето от посочените обекти дори има стартирали процедури по издаване на строителни разрешения. По този начин се скъсява срокът за реализацията на проектите.
В същото време почти всички пловдивски проекти са на идейна фаза, а посочените прогнозни цени изглеждат като изсмукани от пръстите на някой чиновник или визионер.
3. Проектите на Бургас - оригинална местна марка, пловдивските - по-скоро национални
Всички 28 проекта на Димитър Николов касаят непосредствено община Бургас. Сред тях са изграждане обходен път на комплекс „Меден рудник“, строителството на нова сграда на ПМГ/ГРЕ „Раковски“ и на училището в „Сарафово“, реконструкцията на ключови улици като „Одрин“, „Индустриална“, благоустрояване в комплексите, подмяна на ВиК мрежата и т.н.
Проектите, за които Здравко Димитров иска подкрепа от депутатите, излизат извън правомощията на местната власт на Пловдив, а следователно са извън ангажиментите <210> по финансирането. Безспорно Пловдив има нужда от Околовръстно шосе, но процедурите както за ремонт, така и за разширението му са в компетентността на МРРБ , тъй като това е републикански, а не общински път.
Принципал на проектите за водоснабдяването от каскада „Доспат-Въча” и S-ban са Министерството на околната среда и Министерството на транспорта. Община Пловдив е само партньор, както и останалите общини, чиито територии са включени в тези проекти. Те участва при необходимост със съпътстващи второстепенни дейности.
4. Бургас чука на всички врати за пари, Пловдив чака бащицата
Екипът на Димитър Николов прилага в действия модерния напоследък интегриран подход в осигуряване на своето развитие. Морската община отдавна е готова с Плана за интегрирано развитие (ПИРО). Посочените в списъка за пред депутатите 28 проекта са включени и в ПИРО. Тамошната администрация обаче знае, че по бъдещата европейска програма за регионално развитие може да се надява само на около 60 млн. лева - няма как да стигнат за всичките 28 проекта. Те обаче са разписани и в напреднала фаза и администрацията използва различни възможности да осигури финансиране за всеки един от тях.
Екипът на Здравко Димитров все още не е представил в завършен вид своя ПИРО. До този момент единственото, което се знае за плана, е, че Околовръстното шосе, S-ban и вода от „Въча” са сред приоритетите, но те не са общински. Освен това трите проекта са толкова скъпи, че всичките около 80 млн. лева, които се очаква да получи Пловдив по бъдещата европейска програма за развитие на регионите, няма да стигнат за реализацията дори на един от тях.
5. Бургас инвестира в пътната си инфраструктура, пловдивската ще чака следващия тираж
Екипът на Димитър Николов акцентира върху развитието на инфраструктурата на общината - пътища, изграждане на локални платна, които отпушват трафика, както и към индустриалните зони, велоалеи, водоснабдяване, канализация и дори върху благоустрояване на междублокови пространства.
Екипът на Здравко Димитров пропуска шанса да ангажира депутатите за финансиране на чисто пловдивски обекти, които се чакат от години и за които би трябвало да има пълна проектна готовност. Това са Голямоконарско шосе, Рогошко шосе, бул. „Александър Стамболийски”, новият мост над Марица, пътната развръзка от бул. „Александър Стамболийски” към "Тракия", бул. „Северен”, или тъй наречената Северна тангента, плувен басейн „Младост”, нови сгради за Математическа гимназия и ОУ „Княз Александър I”, настанена в Хуманитарната гимназия, които явно ще чакат следващия тираж.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.