Концертите в Дома на културата пред провал заради липсата на Акт 16

Пловдивските джаз вечери, концертът на ансамбъл WIEN, гастролът на Стив Ротъри проект, “Въртящите се дервиши”, франкофонският проект “По пътя на Балканите” - едни от гвоздеите на Есенния салон на изкуствата тази година, са под въпрос да се случат. Те са обявени в програмата на форума с адрес Дом на културата “Борис Христов”. Но той все още се експлоатира незаконно според българското законодателство. Това алармираха пловдивчани, загрижени за артживота под тепетата.
Домът на културата няма Акт 16, т.е. няма разрешение за ползване, обясняват те. Сградата беше открита официално, но не е въведена в експлоатация и там не може да се извършва каквато и да е дейност, допълват специалисти от общинския отдел “Култура”.
Събитията, които са планирани да се проведат през септември и октомври там, също са обречени на провал, ако се спазват точките в закона.
Според общинската програма на Есенния салон на изкуствата, който се открива на 1 септември, дом “Борис Христов” ще посрещне музикантите - чужденци и българи, от Международния фестивал “Пловдивски джаз вечери” и техните почитатели. За целта е необходимо специално озвучаване, да не кънти в залата, за да не си тръгне публиката изнервена, коментират меломани.
В Градския дом на културата има пулт и няколко микрофона, които се броят на пръстите на едната ръка. Назначен е и човек, който да ги обслужва, но тази техника е крайно недостатъчна, за да се захрани един джаз концерт, обясняват професионални музиканти.
Нещо повече - кой гарантира, че токът няма да спре по средата на концерта, когато се натовари елсистемата. На мрежата не са правени необходимите контролни проби, не е натоварвана, няма договор с EVN, чудят се озвучители и осветители.
Сцената все още не е дооборудвана с необходимите неща, за да се използват безопасно чигите - железните конструкции, които държат всичко, окачено за украса, декор, осветление...
Това не се прави, защото Домът на културата “Борис Христов” на думи е артцентър, но по документи няма статут, не е ясно какво ще се извършва в него, не са описани дейностите, структурите, които ще го населяват, няма програма за заетост на залата.
След като компетентните органи все още не са подписали документите за сградата, очевидно има някакъв проблем, т.е. тя не е довършена.
След като се получи заветният Акт 16, приемателна комисия ще трябва да установи, че всички В и К и електроинсталации са направени качествено, и тогава домът ще бъде свързан с монополните дружества, коментира за “Марица” юристът Първолета Янкова. Няма ли този документ, сградата не би трябвало да е захранена с вода и ток, допълва тя.
За безопасността от пожар, никой не иска да говори. Всички дърпат уши против зла участ и се молят “да не чуе дяволът”.
Не са правени технически проби при максимално натоварване на всички инсталации, допълват сценични работници от Пловдивска опера. Те също са в очакване да се местят в новата сграда, но и за тях няма елементарни условия за работа - няма къде да репетират, залата на балета не е оборудвана с дръжки, мястото за столове в репетиционната на оркестъра не е достатъчно, за да се съберат всички музиканти...
Единственото напълно оборудвано и готово за експлоатация място са тоалетните в сградата, шегуват се музикантите. Но и там нещата не са съвсем както трябва, защото и канализацията с обратните води не е узаконена и не са сключени договорите с фирмите, които ще я контролират.
На 27 септември в Дома на културата ще влязат деца - талантите от Националното училище за музика и танцово изкуство “Добрин Петков”, и тяхната публика. Проектът е мултикултурен по случай Деня на франкофонската култура. Ще има дискусия по проблемите на децентрализацията в изкуството, ще се открие изложба “Виртуално изкуство”, празникът ще завърши със спектакъла “Шекспирови ноти” - лирична трагедия и бурлеска.
Ако разчитаме на това, че младите таланти нямат толкова големи изисквания към сцената, както професионалистите, този форум ще се случи. Но кой ще гарантира безопасността на децата в обекта, на който не са направени изпитанията и никой все още не се е нагърбил с контрола по време на експлоатацията му, питат информаторите на “Марица”.
На този етап звезди на “Пайнер” също няма как да пеят в залата на “Борис Христов”. Причината е съвсем простичка - няма трифазен ток на сцената. Техните проекти харчат огромно количество електроенергия, която изисква по-мощна инсталация.
След септември и октомври идват месеците, в които сградата трябва да се отоплява. Строителите са изградили основите на инсталацията за газ, но как той ще дойде до там, кой ще го пуска и как ще става топло на хората вътре, също още не е ясно.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?