49

Колите виновни едва за 10% от мръсния въздух на Пловдив, останалото са печки

Въвеждането на зони с ниски емисии няма да бъдат особено ефективен инструмент в борбата за чистотата на атмосферния въздух. Това заяви на форума  "Зони с ниски емисии - добри практики и идеи" Светослав Пенчев от "Българска петролна и газова асоциация".  Форумът бе и с международно участие, онлайн опит споделиха и представители от Краков и Гърция. 

За да бъде успешна политиката за чистотата на атмосферния въздух, е необходима национална политика и тя трябва да обхване както транспорта, така и най-големия проблем – битовото отопление. Пенчев цитира данни от изследвания, които сочат, че едва 10 процента от замърсяването с ФПЧ в Пловдив се дължи на транспорта, а в София - 9 процента. 

"Според Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018-2022 г." емисиите ФПЧ 10 в Пловдив от транспорта са 16 тона, а от отоплението са 253  тона. Това е 16 пъти повече разлика, това са данни за 2016-2017 г, но днес ситуацията не е особено различна.

Всичко това говори, че основният замърсител в градовете не е транспортът, а битовото отоплението през зимата, коментира Пенчев. Според него въвеждането на зони с ниски емисии ще доведе до социални и икономически проблеми, ще се ограничи мобилността на най-уязвимата част от население.  Ще се стигне до натрупването на автомобили в граничните райони, където зоните приключват. Така ще се получи преместване на замърсяването от центъра в покрайнините на града. 

Според него трябва да работим за използването на т. нар. преходни горива – пропан-бутан, природен газ и водород в транспорта.  Трябва да се разчита също и на бензиновите хибридни двигатели.  

Сега трябва да решим какво ще правим 2035 г., за да може индустрията да работи в тази посока, каза Пенчев и подчерта, че газификацията пък е едно от решенията за битовото отопление. 

Лукаш Франек от Община Краков пък сподели, че след като в Краков забранили употребата на въглища за отопление, качеството на атмосферния въздух рязко се подобрило. Оказало се, че жителите на града сами поискали общината да вземе мерки, след като градът се оказал в мъгла от пушека на отопляващите се на твърдо гориво. 

Около 3-4 години отнело да се свикне с новите правила, като общината инвестирала сериозни средства, подпомагайки гражданите да подменят отоплителния уред.

В момента Краков също се готви за въвеждането на зони с ниски емисии, до края на тази година това трябва да стане в района около града, а 2024-2025 г. такива трябва да има в целия град.

Има предложение евронормите за автомобили да бъдат минимум Евро 4 за бензинови автомобили и Евро 5 за дизеловите и на всеки две години да се вдига нивото.

"Това е много амбициозна цел, в момента текат анализи, но не мисля, че можем да направим такава амбициозна първа стъпка", коментира Лукаш Франек на форума. Контролът в зоните с ниски емисии поляците смятат да контролират с камери. Който влиза в зоната първо ще трябва да регистрира на уебсайт номера на автомобила. 

Едно от зелените и атрактивни решения за подобряване чистотата на въздуха в Гърция пък е финансови стимули за тези, които правят вертикални градини по фасадите на сградите, те получават 20 процента отстъпка от общински такси. 

 

234595

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?