4020

Кирил Драганов, експерт Проблемът е в превозвачите, трябва да се дигитализира продажбата на билети

Кирил Драганов е експерт в транспорта и логистиката. Има публикации в български и международни специализирани издания, в които разглежда различни тенденции и решения в устойчивостта на веригите на доставки. Привърженик е на развитието на Тен-Т транспортни коридори.

- Г-н Драганов, как гледате на идеята автобусите от градските линии в Пловдив да удължат линиите си до близките села?

- От доста време в транспортната схема на Пловдивска област има сериозни пропуски в изпълнението на курсовете, въпреки че населението в тези места устойчиво нараства. Превозвачите, отговарящи за това, дори си позволяват и към момента да работят на график от времето на ковид вълната. Не може села като Марково, Първенец и дори Цалапица да имат по 2 рейса дневно в едната посока. Сами разбирате положението, пред което тези граждани са изправени. Всекидневният въпрос, който стои пред тях, е как ще стигнат. Според мен е непрактично и непрофесионално да се утежнява една транспортна схема за сметка на другата, тя именно поради големината на града и броя жители е такава. Смесването или заместването на курсове или цели пакетни превози не е приемливо. Не е удачно и това да става посредством удължаването на едни маршрути за сметка на други, което ще доведе до лавинообразно нарушаване на цялата транспортна схема.

- Каква е причината с лека ръка да се изостави областната транспортна схема за обслужване на селата край Пловдив?

- Причината, както вече споменах, е пълната безотговорност по изпълнението на курсовете на превозвачите. Но проблемът и решението му трябва да се търсят в превозвачите по тази транспортна схема, като към това прибавим и възобновяването на транспортната схема отпреди ковид пандемията.

Аз разбирам селските кметове, но не се работи в правилната посока. По всичко изглежда, че се търси лесният вариант, при който никой не говори как това ще повлияе на градската транспортна схема.

- Кой ще поеме отговорността, когато даден курс в обхвата на града не се осъществи или се забави, както се случва?

- Очевидно никой. За пореден път виновни ще са гражданите, че разчитат на междуградския и градския транспорт. Само си представете в пиковите часове (а те вече са целодневни с оглед на инфраструктурните ремонти) как автобусите, разтеглили своя маршрут, чакат по 30-40 минути в зоните около входно-изходните артерии на града. Как всички пътници от началните и средните точки по маршрута ще бъдат „изоставени” по спирките. Нима “висящият пловдивчанин” трябва да остане като запазена марка на града ни? Не, няма нужда от това. Има нужда да се работи в проблемната зона, а именно областната транспортна схема (ОТС).

-  Къде са полезните решения, с които ще се изчистят проблемите с превозвачите, за да се изпълняват нормално курсовете до селата?

- На първо място, да се направи среща от една страна с областния управител, ресорния зам.-кмет на Пловдив, кметовете на общините в обхвата на ОТС, директора на ОП "Организация и контрол на транспорта", както и с нас, експертите, а от друга страна - превозвачите, за да може да се изкажат проблемите и да търсим тяхното решение. Да, може да се премине към ново обследване на нуждите на гражданите, но само чрез реално направен анализ.  Реплики в пространството, че няма желаещи да ползват услугата, са несериозни и непрофесионални. Кой и как го определи? Как е направено изследването и по какъв начин? Тук искам да подчертая, че никой не контролира продажбата на билети. Кой и как проверява дали има желаещи да пътуват?

- Превозвачите декларират, че искат да закупят нови автобуси, но защо го правят при такива обстоятелства, а не по вече изработени и одобрени транспортни схеми?

- Това е безочие и наглост от тяхна страна. Да направят това в обхвата на съществуващата ОТС, за да подобрят качеството на услугата. Всеки иска аклиматизиран превоз и то навременен. Спазването на разписанието трябва да е основополагащо за превозвачите. Как очакват да имат пътници, когато рейсовете ги няма. Тук прозират според мен и опити на фирмите да се увеличат и пренасочат суми, които получават по градската пътна схема, и да имат място за извиване на ръце.

- Не би ли довело точно това закупуване на нови автобуси до справяне с проблема с липсата на достатъчно рейсове?

- Закупуването на автобуси от превозвачите трябва да се извършва регулярно, а не на фона на продажба от билети, които според мен не се декларират. Сега те се оправдават и не купуват автобуси или ги държат неподдържани уж в очакване на части, според мен умишлено. На първо място, трябва спешно да се дигитализира издаването на билети и тогава да се седне отново на масата за преговори. Нарастващият брой на жителите на Пловдив и областта е видим и по данни на НСИ, и по данни на кметовете на населените места. Затова не е възможно да чуват подобни оправдания.

- Хората остават с впечатление, че се дава възможност за манипулации от страна на превозвачите? Как ще коментирате, при положение че от двете транспортни схеми зависи придвижването всеки ден на над 400 000 души!

- Задължително е недвусмислено да се заяви на превозвачите, че трябва да извършват превозите спрямо утвърдените транспортни схеми и че пандемичната вълна е отминала и почти половин милион души зависят от транспорта.

Дотук всичко направено от тях в последно време е манипулативно и арогантно относно всички ползватели. Само с бързи и адекватни действия на всички участници в този процес ще преодолеем проблемите, а ако превозвачите не желаят това, моля да се оттеглят и градът да се заеме с избирането на нови.

Ако те са нерешими в обхвата на сегашните превозвачи, то тогава да се премине към процедура по възлагане на други превозвачи, но по изпълнение само и единствено на Областна транспортна схема.

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 2 оценки
5/5 от 2 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Ники

Ники

30.11.2023 | 10:09

Г-н Драганов,че похарчихме маса пари в дигитализацията на доста неща в обществения сектор. И до момента те не покриват очакванията ни. Но пък попълват бюджета на предложителите! Преди 40 години нямаше компютри и ресовете се движеха редовно. Вероятно причината трябва да се търси другаде.

Отговори
0 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?