44

КАТ-Пловдив регистрира по 100 коли на ден, 80 от тях са стари

Статистиката на „Пътна полиция“ за регистрирани нови ​автомобили е най-точната мерна единица за благосъстоянието на пловдивчани. Данните сочат, че хич не се стискаме, щом става въпрос за закупуване на кола. Съотношението стари/нови возила е 4:1, или иначе казано, чисто новите автомобили, с които се сдобиват жителите на областта, са към 20 ​на сто от общия брой. Останалите 80 % са употребявани.


В пловдивския трафик всеки месец се вливат регистрирани в КАТ средно по 2000 превозни средства

 

Когато пловдивчанин яхне нова кола, в същото време се регистрират и 4 стари, сочат данните на КАТ в града под тепетата. От началото на годината до края на септември в „Пътна полиция“ са регистрирани общо 3033 нови возила (в това число мотори и скутери) и 16 468 втора ръка. Моторите и мотопедите представляват около 7-8% от общия брой, тоест около 200 за деветте месеца.

Средно на месец КАТ-Пловдив регистрира по 2000 коли, нови и стари, или между 90 и 100 дневно. Това означава, че по улиците на Пловдив и региона тръгват по 320 нови ​возила и 1700 употребявани в рамките само на месец. През септември в Пловдив регистрираните нови автомобили са 247. Трябва да се има предвид, че в тези сметки не влизат лизинговите коли, които кръжат из Пловдивско, но пък лизинговата компания не е местна. В статистиката не влизат и вносните коли, които си пъплят с чужди регистрационни номера.

По отношение на използваното гориво цифрите сочат, че

пловдивчани се насочват най-много към коли на дизел.

965 от новите автомобили, регистрирани в КАТ-Пловдив, са на дизел. Употребяваните с това гориво пък са 9006. С бензин вървят 736 от новозакупените в областта коли и 5852 от регистрираните втора ръка. С природен газ са 7 от новите и 9 от употребяваните вече возила. С бензин и природен газ вървят 90 стари коли, с бензин и електричество ​- 143 стари и 517 нови, с дизел и ток - 46 стари и 69 нови. С електродвигател са записани 99 стари и 93 нови коли. Любопитно е, че няма точна статистика за автомобилите на въглероден втечнен газ, който е най-евтин в момента. Причината е, че обикновено газовите уредби се монтират след покупката на колата.

Като цяло в България са регистрирани

35 266 нови и 168 190 стари возила

в периода от началото на януари до края на септември. Това, отнесено към Пловдив и региона, означава, че през КАТ-Пловдив се регистрират ​около 10% както от новите коли в страната, така и от старите. Или иначе казано, всеки десети автомобил у нас е в Пловдивско.  

Според данните от „Пътна полиция“ всеки ден из улиците на града и региона тръгва по един чисто нов лъскав мерцедес. В рамките на 9-те месеца са регистрирани общо 270 нови коли от тази марка. Тя се оказва лидер, но на пазара за употребявани коли. Прави впечатление още, че една от често срещаните и одумвани марки коли - БМВ, е далеч назад в статистиката за закупени нови бройки.

За 9 месеца в КАТ-Пловдив са регистрирани 71 нови, което прави средно по 8 на месец.

Статистиката сочи, че в Пловдив шофьорите дават

между 3000 и 100 000 лв., за да си купят автомобил.

Между 3 и 5 бона струват най-често срещаните леки ​коли, които са втора или трета ръка и са поне на 15-20 години. Между 20 и 60 бона пък струват новите возила, които са по вкуса на пловдивчани. "Тесла" из различни сайтове се продава между 90 000 и 150 000 лв. Колата на Мъск все още е космически лукс за България, но пък започва да се среща все по-често. 

 

"Тойота" води при новите, "Дачия" влиза в тройката



"Тойота", "Мерцедес" и "Дачия". Това е топ 3 на новите коли, които си купуват пловдивчани.  От началото на годината до края на септември в КАТ под тепетата са регистрирани 330 тойоти, докарани направо от магазина. На второ място попадат мерцедесите. Новите коли с тази марка, регистрирани в Пловдив за 9 месеца, са 270. На трето място са автомобилите "Дачия". Регистрирани са 200 нови. 

Надолу класацията продължава с "Рено". За периода пловдивчани са се сдобили със 135 нови. С четири по-малко са новите коли с марка "Хюндай" - 131 за деветмесечието. На шесто място в предпочитанията на шофьорите при покупка на возило са фолксвагените. Регистрираните нови са общо 125.

Следват автомобилите с марка "Пежо" - 110. Чисто нов баварец пък са подкарали 71 души. Следват колите с марка "Нисан" и "Ауди", които си делят деветата позиция. Новорегистрираните в "Пътна полиция" в града под тепетата са по 60, или общо 120. На 11-о място се нареждат возилата на КИА - 59 нови. 

Пловдивчани са се сдобили още с нови 55 опела, 45 форда, 40 мазди. Най-малко предпочитани за закупуване в непокътнато състояние се оказват колите с марки "Сеат" - 15 нови, "Фиат" - 14 нови, и "Мицубиши" - 10 нови.

"Алфа Ромео" пък се записват само с 5 нови закупени и регистрирани бройки за периода от 9 месеца.

 

Мерцедесите най-предпочитани на пазара втора ръка

Мерцедесът е най-предпочитаната кола на старо у нас. Това показват с категоричност данните на КАТ в Пловдив. От началото на годината до края на септември са регистрирани общо 2570 употребявани коли с тази марка. Проста сметка показва, че близо 300 мерджана на старо влизат в статистиката на "Пътна полиция" всеки месец. Най-многобройни са моделите "Бенц", "Вито", "Е220", "Е270", "Е320", "ML320", "C200" и "C220", също бус "Спринтер".

На второ място по брой регистрирани употребявани коли се нарежда марката "Фолксваген". В Пловдив са купени на старо нови 1500 возила с тази емблема. Челната тройка затваря БМВ. Баварецът е предпочитана кола на пазара на употребяваните германски мощни машини. В рамките на девет месеца в КАТ-Пловдив са регистрирани общо 1050 БМВ-та - най-много модели "320 Д", "БМВ 5", "530Д". "Ауди" също заемат стабилна позиция при колите втора ръка. За посочения период в статистиката са добавени още 800 стари возила с тази марка. Най-много са моделите "А3", "А4" и "А6". На пето място в предпочитанията на пловдивските шофьори се нареждат тойотите. Регистрирани са общо 751 употребявани коли. 650 пък са регистрираните хонди втора ръка. Марката е много търсена, предвид съотношението цена - качество. На пазара за употребявани возила може да се закупи на цени от 2000 до 5000 лв., в зависимост от модела и навъртените километри. Седмото място е за марката "Форд". В сектор "Пътна полиция" са регистрирани 601 броя за времето януари-септември. "Пежо" и "Нисан" са следващите коли, към които пловдивските шофьори се целят. 540 са бройките, закупени употребявани френски возила, 503 са японските. Десетката заформят "Хюндай". Според данните от КАТ в Пловдивско са регистрирани 480 стари коли на марката. Следва ги "Рено" с купени 422 употребявани возила. 

Оказва се, че опелът също е една от предпочитаните коли сред пловдивчани. За 9 месеца са регистрирани 355 употребявани возила. С 5 по-малко са старите фиати. С марката "Мазда" има новорегистрирани 313 бройки втора ръка, 280 пък са с емблемата на КИА. Употребяваните коли "Мицубиши" са 190, "Сеат" - 156, а "Дачия" - 146. Сред най-малко предпочитаните стари возила са тези с марките "Порше", "Ленд Роувър" и "Алфа Ромео", съответно с регистрирани 68, 70 и 71 бройки.

 

За 9 месеца 15 яхнаха "Тесла", един подкара "Ферари" от магазина

Лъскавите коли са мечта за много от шофьорите в Пловдивско, но малцина имат шанса да си купят и подкарат нови. Данните на "Пътна полиция" в града под тепетата сочат, че от началото на януари до края на септември са регистрирани общо 15 коли с марката "Тесла". 10 от тях са чисто нови, а 5 са употребявани. В редиците на луксозните коли в града се е вписало и едно ново ферари. Пловдивчани са подкарали още 3 ламборгинита, от които две са втора ръка, също 5 коли с марката "Мазерати", от които три са употребявани. Новорегистрираните поршета са 75, от които само четири са били с опаковката.

В списъка с лъскави придобивки попадат също 20 коли с марката "Ягуар" и три "Бентли", макар и закупени втора ръка. Интересни са също придобивките на други трима пловдивчани. Единият е регистрирал нов трабант, а двама - возила с марката "Лада". Новите "Ленд Роувър" са общо пет, а на старо с джипа са се сдобили 68 души от областта.

 

Баровци броят по 7 бона за номер по избор

Все повече стават баровците, които броят по няколко бона, за да имат уникален регистрационен номер на колата си. Според тарифите за табела с четири еднакви цифри  се заплаща 1500 лв., а за комбинация от четири цифри: "аа-вв"; "ав-ва"; "ав-ав", където "а" и "в" са различни числа от 0 до 9 - 300 лв. Същата е тарифата за табела с регистрационен номер с комбинация от четири цифри по желание. 7 бона пък струва удоволствието колата да е с регистрационен номер с комбинация от шест букви и/или цифри по желание. От КАТ в Пловдив отчитат, че желаещи и за най-скъпата табела не липсват.  

7000 ​лв. обач​​е изглеждат много малко в сравнение с най-скъпия регистрационен номер в света. Той беше пусн​ат в САЩ, кат​о се състои от две букви ММ и показва принадлежност към щата Калифорния. Нейният продавач я оценява на 24 млн. долара, като тв​ърди, че табелата подчертава перфектно фирмената идентичност на луксозните модели, произведени от Mercedes-Maybach. Пр​едишният най-скъп автомобилен номер, състоящ се от една-единствена цифра 1, беше продаден на търг в Обединените арабски емирства за 14 млн. долара. Неговият собственик е местният бизнесмен Саид Абдул Гафар Кури.

Припомняме, че от началото на годината в сектор „Пътна полиция“ се промени редът за предоставяне на табели с регистрационен номер по избор. С  това отпадна досегашната практика за предварително заявяване на предпочитан вариант от шофьорите. С новата организация се цели да бъде осигурена възможност на всеки гражданин да избере номер в самия ден на регистрирането на автомобила си. Комбинация от цифри АААА, АА-ВВ, АВ-АВ, АВ-ВА и всяка друга комбинация, където А и В са различни числа от 0 до 9, сега вече може да се заявява чрез Портала за електронно административно обслужване на МВР или на място в сектора. 

 

Употребяваните поскъпват повече и по-бързо

Колите втора ръка бележат много по-сериозен скок в цените, отколкото новите возила. Това сочат наблюденията на Александър Костадинов, председател на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители (ААП) и техните оторизирани представители в България. Тенденцията се засилва след проблемите със забавените доставки на автомобили от завода. 

„Има дори случаи, при които цените на малко употребявани коли - на една-две години - са същите като на новите. И това не са единични случаи, а трайна тенденция“, твърди Костадинов. До голяма степен това е и обяснението за бума на новорегистрирани коли както в Пловдив, така и в страната. Според националните данни за първите 9 месеца на годината регистрираните МПС-та втора ръка са намалели с 9 на сто спрямо същия период на 2021 година, докато продажбите на нови коли са скочили с 5%.

В ААП конкретни ​усреднени данни за тяхното поскъпване няма, тъй като то е много различно за различните марки, модели и модификации. Но все пак, според данните на европейските търговци, средната цена на нов автомобил на най-големите пазари в Европа, като Германия, Франция и Италия, се е увеличила от 35 500 евро през 2015 г. - на 44 100 евро към средата на тази година, което е над 27% скок.

От друга страна, повишаването на цените е свързано и с инвестициите, които се правят, за внедряването на нови технологии и производство на електрически, хибридни и пр. „зелени“ коли. Проверка на "Марица" пък показа, че цените на вторичния пазар в страната са скочили с близо 25 на сто само през последната година, което практически е колкото увеличението при новите МПС-та за 7-годишен период. 

Въпреки рекордните увеличения на ръста на новите коли в страната България продължава да е на последното място в Европейския съюз по тотален брой возила от завода. Това не се дължи само на по-ниския жизнен стандарт, а най-вече на липсата на ясна държавна стратегия и политика за мобилността, категоричен е председателят на Управителния съвет на ААП.

 

Магнитно листо срещу полицейските радари

Магнит във формата на листо. Това е новият хит сред шофьорите, които искат да избягат от санкции и от проблеми с полицията. Листото се залепва на номера и прикрива част от него. Изглежда сякаш е случайно залепено при движение на колата и може успешно да заблуди униформените. Този трик се прилага в много европейски държави, където законодателството е сурово спрямо шофьорите. Наскоро бе публикувано видео от Главната дирекция на движението (DGT) в Испания, което демонстрира изобретението. Проверка показва, че магнитното листо се продава свободно и изгодно из много сайтове.

Полицейските камери често са безсилни пред хитростите на шофьорите

 

Интересна подробност е, че дървесният лист идва в комплект с дистанционно управление, което при нужда, като например спиране от полицай, с натискане се деактивира и листото пада на земята. Това е за бърза реакция, особено при случаи, когато проверяващите стоят малко след радара и при провинение веднага спират нарушителя. Широкото разпространение на продукта из мрежата със сигурност ще доведе и до интерес към него от страна на родните шофьори.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
ETO ЗАТОВА

ETO ЗАТОВА

05.11.2022 | 15:38

Ще се диша мръсен въздух! Щото баба, дядо,син,внуче.,сестра ПО ЕДНА КОЛА НА ВСЕКИ!

Отговори
10 1

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?