КАКВО ЗНАЕМ ЗА НАРКОТИЦИТЕ: Съвети към родителите

Изправени пред толкова сериозен проблем като наркотиците, ние все пак имаме едно силно оръжие - информацията и знанието. В този материал ще откриете съвети за общуването с вашите деца, залегнали в брошурата на фондация “Свободна и демократична България”.

ПРЕДУЧИЛИЩНАТА ВЪЗРАСТ
Тогава започва изграждането на отношения на доверие и взаимно зачитане, толкова важни за възрастта на пубертета. Необходимо е да помним, че отношението към някои модели на рисково поведение, като употребата на цигари и алкохол, се формира както от думите ни, така и от нашите постъпки.

НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Това е времето за първите разговори за рисковете от употреба на наркотици. Трябва да помним и характерното за тази възраст нетърпение на детето да утвърди себе си като самостоятелна личност. За децата в тази възраст често е трудно да оценяват последствията от своите постъпки. За тях са по-важни “тук и сега”. Въпреки това, те осъзнават необходимостта от правила и приемат ограничения.

ПУБЕРТЕТЪТ
Това е решаващият период, в който трябва да отделите особено внимание на общуването с младежите, за да изградите ценностна система, изключваща наркотиците. Младите хора са лесно податливи на разнопосочни влияния, склонни са към рисково поведение. Личността се развива изключително бързо, понякога взривно, с резки промени на емоционалните нагласи- от добра оценка за себе си, за семейството, за приятелския кръг и за училището, младежите потъват в несигурност, съмнения и напрежение. “Групата” има съществена роля при изграждане на цялостното възприемане на света,определя начина на обличане, музикалните предпочитания, заниманията в свободното време, отношението към наркотиците.

ОБЩУВАНЕТО
♦ Бъдете реалисти за възможността вашите деца да бъдат въвлечени в употребата на наркотици.
♦ Създайте атмосфера на разбирателство, която да предразполага към общуване и откровен разговор.
♦ Бъдете откровени за това как се чувствате.
♦ Изслушвайте внимателно.
♦ Бъдете гъвкави, склонни да постигате разумни компромиси.
♦ Дайте възможност на детето да говори и аргументира позицията си.
♦ Приемайте сериозно идеите и чувствата на децата си.
♦ Помагайте им да вземат решения.
♦ Не се стремете на всяка цена да наложите своята позиция.
♦ Не бъдете нападателни, не критикувайте постоянно.
♦ Не демонстрирайте, че познавате темите, за които нямате достатъчно информация.
♦ Проявете интерес, задавайте насочващи въпроси, за да си изясните мнението на детето.
♦ Уверете се, че сте разбрали точно какво ви казва.
♦ Правете изводи едва след като сте изслушали всичко.
♦ Обърнете внимание на съдържанието, а не на начина, по който говори детето.
♦ Бъдете внимателни с употребата на емоционално наситени изрази. Пазете се от думи или фрази, които могат да предизвикат тревожност и негативни емоции.
♦ Открийте общи теми и мнения.
♦ Открийте близки гледни точки, за да постигнете взаимно приемане и разбиране.

НАШИТЕ СТРАХОВЕ
Това, че вие пушите, употребявате алкохол или сте опитвали дрога не е причина да се откажете да разговаряте откровено с детето си. Напротив- споделете критично собствения си опит. Няма нужда да създавате идеален образ за себе си!

“НЕ ИСКАМ ДА ГО ПОДСЕЩАМ. ТОЙ НЕ Е ЧУВАЛ ЗА ТЕЗИ НЕЩА, А СЕГА ЩЕ МУ СТАНЕ ИНТЕРЕСНО”
Обсъждането на темата не прави от младежа наркоман. Можете да сте сигурни, че той най-вероятно е осведомен за наркотиците. Разговорите могат да обогатят неговите познания и ще му дадат възможност да разбере вашата гледна точка.

“НЕ СЕ ЧУВСТВАМ УДОБНО В ТАЗИ РОЛЯ”
Няма нищо лошо в това да споделите с младежа, че се чувствате неудобно. Без съмнение той или тя вече са го усетили. Едно подобно признание ще покаже, че безпокойството ви е породено от естествени притеснения, от загриженост, а не от нещо, което той или тя са направили или казали.

ГРЕШКИТЕ
Разговор от позиция на силата:
“Седни тук и ме слушай!” Императивен тон “Ти трябва!”; “Ти ще!”; “Недей!” Наставление и отричане правото на мнение “Това, което трябва да направиш, е”
Заплаха
“Ако не престанеш, аз ще...” “Само да се прибере баща ти!” Поставяне на “диагноза” “Грешката при теб е...”
Незачитане на достойнството
“Ти си едно нищо!” “Ти си само един глупак”
Поучаване
“Ако имаше поне малко разум, щеше...”
Разпит
“Защо? Кой? Кога? Как?” “Разкажи ми! Признай!”
Риторични въпроси с неблагоприятни отговори
“Ти не би желал, нали?” “Сигурно си мислиш, че наркотиците не са проблем, а!?”

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?