Следвайте ни

Какво иска бизнесът от новия кмет на Пловдив

viber icon

За да просперира един град, има нужда от работещ и доволен бизнес. Пловдивска област пренаписа икономическата карта на страната със силното си индустриално присъствие. Само в Тракия икономическа зона има над 180 наши и чужди производствени предприятия. 

Пловдив може и да се титулува индустриална столица на България, но всъщност същинският град е силен в услугите, търговията и туризма. Много малко са предприятията, които се намират между входно-изходните табели на Пловдив, което е добре за чистотата на въздуха и комфорта на пловдивчани. В същото време свободните площи се заеха от луксозни бизнес сгради, които дават хляб на IT специалисти и заетите в аутсорсинг и споделените услуги - новото успешно амплоа на града. Независимо от профила си обаче, бизнесът иска няколко прости неща от бъдещата местна власт. 

Още мечтаем за е-обслужване

Хипотетична ситуация - идва инвеститор с намерение да изгради монтажен цех с обща площ от 4000 кв. м и стойност на строителството 1.2 милиона евро без ДДС. От първата му среща с местната администрация до издаването на удостоверение за въвеждане в експлоатация ще изминат минимум 136 дни. По изчисления на Световната банка и консултантска компания Индъстри Уоч, правени по поръчка на Община Пловдив, общите административни разходи ще бъдат 35 846 евро. Най-голямата част (78%) от тях отиват за възнаграждение на фирмата за строителен надзор. Трябва да се има предвид, че в тази сума не влизат разходите за свързване към електропреносната и водопреносната мрежа. Много или малко са тези процедури и времето, което изяждат на инвеститорите? Ако се мерим със страните от Източна Европа и Централна Азия, където тичането от институция в институция отнема 177 дни, излиза, че тук се представяме добре. Бизнесът обаче иска да е още по-добре и още по-бързо. Което може да стане единствено с въвеждането на електронни услуги, които да съпътстват голяма част от инвестиционния процес.

Данъците - винаги може да са по-ниски

Данъкът върху имуществото е годишно 0.18% от данъчната оценка на имота. Процентът не е променян за последните осем години. Данъчната оценка на имота е друг компонент в оценката на данъчното задължение. Тя е предмет на общи правила, които също не се променят често. Данъчната оценка на производствени мощности в Пловдив може да варира в зависимост от местоположението и вида на сградите, но не може да надвишава 193 евро/кв. м. Това означава, че помещение от 4500 кв.м ще бъде оценено на стойност до 868 500 евро за данъчни цели. Годишният данък сгради за такъв имот ще бъде приблизително 1563 евро.

Такса смет пък винаги е дразнела бизнеса, защото тя се изчислява по един и същи начин, независимо дали става въпрос за дюкянче за продажба на фиби за коса или за производствено хале. Бизнес организациите от години настояват да се въведе по-справедлив подход на принципа „замърсителят плаща“, това обаче е в ръцете на правителството. Последното отлагане на тази голяма стъпка е за 2022 г.

Прозрачни обществени поръчки

Обществените поръчки би трябвало да се основават на принципите на конкуренция, ефективност и прозрачност. В Пловдив обаче имаме редица примери за обръчи от фирми, абонирани за публичните средства и състезания, далеч от понятието за феърплей. Не една и две строителни компании категорично отказаха да работят с местната община и печелят ударно обществени поръчки навсякъде другаде из България.

От началото на годината Община Пловдив е сключила 111 договора за възлагане на обществени поръчки. С тази си активност местната администрация излиза на четвърто място в страната, след община Варна, Столична община и Благоевград. Това е видно от статистиката на Агенцията за обществени поръчки. 

В това отношение държавата направи истинска революция с въвеждането на централизираната електронна платформа за обществени поръчки. Тя трябва да заработи от 1 ноември и обещава да дава повече прозрачност и проследимост на целия процес по възлагането на работа с обществени средства.

На ресторантьорите им се плаче от скъпото тротоарно право

 Ресторантьорският бизнес се гърчи от скъпото тротоарно право. Миналата година Общинският съвет гласува 24 лева/кв.м за маси на открито в централната градска част. С тази ставка нашето тротоарно право гони по размер това на "Витошка", което блокира инвестиционната активност на заведенията за хранене и кафенетата.

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?