Следвайте ни

Жалват се на омбудсмана от ВиК аварии и солени сметки в Пловдив

Шум от токчета на съседка води списъка на куриозните оплаквания

viber icon

145 сигнала са постъпили към обществения посредник в Пловдив инж. Борислав Стаматов за първите шест месеца на тази година. Преобладават жалбите от личен и социален характер, сочи представеният анализ от местния омбудсман. Отново има куриозни случаи, но прави впечатление и растящото недоволство от ВиК услугите. Най-честите оплаквания са от високи сметки за консумирана вода.

"Тези сигнали зачестиха във времето на кризата с Covid-19. Обясняваме си го с факта, че инкасаторите на дружеството не влизаха в жилищата на гражданите и не отчитаха показанията на уредите и имайки информация от тях, те начисляваха консумираната вода служебно по прогнозни отчети", коментира Борислав Стаматов.

Чести аварии по водопроводната мрежа, при което гражданите остават без вода продължително време, са друг повод за недоволство. Сред фрапиращите примери е как

Прослав е оставен на сухо повече от 24 часа и освен това в квартала не са докарани водоноски.

Оплаквания има и как често каналната мрежа не може да поеме падналите, при това не особено големи валежи.

По традиция жалбите в категория „Други“ (16,5%) са най-много и този път. В този раздел се разпределят сигнали, които не могат да бъдат класифицирани спрямо останалите ресори. За сравнение - през 2020 г. техният брой е бил двойно по-голям.

Най-вероятната причина за високия процент на жалбите, които не се отнасят до конкретен ресор, е, че гражданите предпочитат да получат информация, съветвайки се с омбудсмана, вместо сами да я потърсят.

Става въпрос за проблеми, свързани с взаимодействието на гражданите с частни съдебни изпълнители и практиката в бранша да се действа чрез телефонни обаждания, вместо да се използват известия в писмен или електронен вид. Други примери отчитат потенциални нарушения при работата с лични данни, трудово-правни отношения, както и случаи на затруднения с разкриване на банкови сметки при определени обстоятелства. При един от тези случаи институцията на омбудсмана съдейства на гражданка да получи специално разрешение от дежурен съдия в Районен съд. То е необходимо, 

за да се издаде дебитна карта на родителите на дете, поставено под пълно запрещение.

За оказаната подкрепа омбудсманът получава благодарствено писмо от гражданката.  

Второто място по численост на сигналите в доклада се дели между проблемите, свързани със социалната политика, и тези с устройството на територията. В анализа се изтъква, че много от гражданите изпитват притеснения да се обръщат към институцията на НОИ. По време на пандемията пък омбудсманът в съдействал услугата „Топъл обяд“ да стига до адресите на нуждаещите се чрез подкрепата на БЧК.

Относно незаконните строежи сигналите изненадващо не касаят големи сгради. В единия случай оплакването се отнася до поставянето на навес, а в друг става въпрос за тръба за обратни води, която минава по фасадата на сграда.

В категорията „Сметоизвозване и чистота на улиците“ пък не постъпват никакви сигнали, въпреки неразрешените проблеми с метенето на улиците, което вдига прах във въздуха. Изключително актуалните проблеми на екологията в Пловдив

се свеждат до почистване след кучетата и поддържането на парковете и градините.

В контекста на пандемията постъпват повече сигнали, свързани с проблемите на здравеопазването, но само един от тях се отнася пряко до противоепидемичната обстановка. Става въпрос за дискриминационно, според жалващия се гражданин, отношение към хората от третата възраст във ваксинационните центрове, което се изразява в липса на избор на марката ваксина. На гражданина е бил предложен единствено препарат на „Астра Зенека“, но сега вече има избор от всички разрешени в ЕС ваксини.

Докладът загатва за няколко куриозни ситуации. Екипът на омбудсмана констатира липсващо наводнение. В друга ситуация пък се налага да се помогне на притеснен гражданин заради битов шум, произведен от съседка, местеща мебели на високи токчета. От институцията съветват друга жалваща се пловдивчанка да се обърне към органите на реда заради тайнствена задушлива миризма, която според нея идва от лаборатория за дрога, помещаваща се на етажа над нейния апартамент.

Живка Гецова

Живка Гецова

Сътрудник

Живка Гецова е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“. По-късно прави магистратура по международна сигурност в Sciences Po, Париж, с насоченост към въпроси от сферата на глобалното здраве. Работила е за две европейски агенции и има опит в различни медии в страната и чужбина.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Космонавт

Космонавт

10.07.2021 | 18:53

Този нещастник на общинската софра ако е инженер, аз съм космонавт.

Отговори
4 0
Лимбо

Лимбо

10.07.2021 | 16:53

Тоя плашипотарник още ли дреме в Младежкия дом ?!!!!!.....

Отговори
3 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?