Изпълнението на Водния цикъл - тест за екипа на Здравко Димитров

Тотев не успя, наред е Зико

Водният цикъл е най-сложната за администриране реконструкции на пътна и подземна инфраструктура, правена в Пловдив в последното десетилетие

На екипа на кмета Здравко Димитров се падна тежката задача да реализира Водния цикъл - една от най-сложните за администриране реконструкции на пътна и подземна инфраструктура в Пловдив в последното десетилетие. Изпълнението на проекта ще е тест за администрацията, на която в следващите години предстоят още по-трудни задачи - да се създаде организация за работата по пробива под Централна гара и да изгради новите пътни връзки с него, да работи в координация с ВиК при реализирането на проекта за Южния обходен колектор и реконструкцията на бул. "Александър Стамболийски", да построи нов мост над Марица.  

До момента, с известни неудачи, екипът на кмета се справя добре в „Северен", който от няколко месеца се е превърнал в строителна площадка.

Реализирането на проекта на стойност 115 334 116 лева започна през пролетта след дълги обещания  

В момента усилено се работи  на изток и на запад от моста на Герджика, между бул. „Марица-север” и „България”. Водопроводните и канализационните тръби, слагани в средата на миналия век, трябва да бъдат подменени на 40 улици, а също така - на бул. "Дунав" и в един участък на Брезовско шосе.

Средствата за подмяна на амортизираната ВиК мрежа са осигурени по оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020”.  Живеещите в квартала и до днес  недоумяват защо договорът  с управляващия орган за финансирането  е подписан  на 4 април 2018 г.,  три  месеца по-късно  е издадено строително разрешение, но едва на 29  април  2020 г.  реално започна реконструкцията и рехабилитацията на водопровода и канализацията.  Проектът се подготвя от 2010 г., което означава, че

на Община Пловдив бяха необходими 10 години и три кметски мандата за смяна на 12 километра тръби.  

Според договора с МОСВ проектът трябваше да бъде  изпълнен за 30 месеца, считано  от датата на подписването му, което означава, че  до края на тази година жителите на "Кършияка"  вече щяха да са облекчени, че  няма да ги тормозят чести аварии, а улиците няма да се наводняват при всеки дъжд. Крайната дата за приключване на проекта е удължена до  4 април 2022 г., защото стартът закъсня с  две години.

Основната причина  на това забавяне е, че в предишните два мандата 

местната власт нямаше достатъчно воля и желание

да се захване с тежката смяна на подземната инфраструктура. Ремонтите неизбежно са придружени  с големи неудобства за гражданите заради спиране на водата, разкопаване на уличните настилки, шум от строителната техника,  невъзможност да си паркираш колата пред дома си в района, който и бездруго има остър дефицит на места.

Решението на  екипа на кмета Здравко Димитров  беше категорично - би било голяма грешка Пловдив да изтърве безвъзмездната помощ от 80,7 млн. лева, която Общината получава от Европейския съюз и държавния бюджет, въпреки че  почти 35 милиона лева трябва  допълнително да инвестира от собствените приходи, които са ограничени.  От първите дни на мандата позицията не е променена -  няма как да допусне по тръбите да изтичат почти 50 на сто от водата, когато всички световни организации алармират за риска от  суша и разработват поредица от мерки за пестеливо разходване на водни ресурси.   

 Най-голямата сума - 70 млн. лева  с ДДС -  е предвидена за модернизация на Пречиствателната станция,  която е на етап проектиране, тъй като обществената поръчка е възложена на инженеринг.   Очаква се, че след реконструкцията ще се намалят вредните емисии, които се отделят при депониране на отпадъците. Проектантите на "ГБС"  трябва да предложат на Общината вариант, който да гарантира, че  след термичното изсушаване на утайките  няма да се  замърсява околната среда, а произведеният биогаз ще се използва.

В „Кършияка” се изграждат  12,276 км водопроводи, успоредни на канализацията, както и  708 сградни отклонения. Работи се  п етапно, за да не се блокира движението.  Договорите за смяна на ВиК мрежата  в „Кършияка” са  подписани с фирмите "Пътинженеринг" и "Европейски пътища".

Общата стойност на ремонтите е  16,5 млн. лева

„Пътинженеринг” сменя подземната инфраструктура   на 24 улици между бул. „България“,  „Марица”, „Васил Левски” и ул. „Победа”, а също така - между "Васил Левски" и "Цар Борис III  Обединител".  „Европейски пътища” АД, която  е водещ участник  в консорциум  „Партньори ВИК Проект Пловдив 2019”  с фирма "Грома холд" ЕООД, работи  между  бул. „България”, „Марица”,  бул. „Васил Априлов” и  „Победа”. По договор трябва да подмени ВиК мрежата на 16 улици, включително и в участъка между бул. "Дунав" и "Васил Априлов". 

Още 18 млн. лева ще бъдат инвестирани  за изграждане на нов  колектор по бул. "Дунав"  с дължина 2,746 км  и  за  рехабилитация на съществуващия колектор на  "Брезовско шосе",  между „Дунав” и  кръстовището с бул. „Северен”. Проектът за воден цикъл трябва да бъде  завършен  до 3 април 2022 г. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
Тотев е виновен

Тотев е виновен

02.10.2020 | 13:23

Добре че беше Тотев да подготви проекта, че Зико сега нямаше хептен да има какво да прави

Отговори
1 1
Зоя

Зоя

02.10.2020 | 09:25

Ремонта започна точно в началото на учебната година.Сега преминаването оттам е кошмарноооо

Отговори
4 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?