Следвайте ни

Изложба среща пловдивчани с историята на пивоварството СНИМКИ

Първата българска бира става на 140 години, а биропроизводството тръгва от Пловдив

viber icon

Историята на пивоварството в България оживя в Цар-Симеоновата градина, но не в музей, а чрез изложба. Тя е част от традиционните кампании на различни за града теми, организирани от Хермес Медия.

Още с откриването си изложбата предизвика интерес сред пловдивчани. Поводът е 140 годишни от създаването на първата българска бира. И няма по-подходящо място за отбелязване на юбилея от Пловдив – мястото, където се е родила. 

Всичко започва през далечната 1876 година. Тогава швейцарците Рудолф Фрик и Фридрих Сулцер пристигат в града под тепетата, за да работят в железницата. По това време започват да варят бира в домашни условия.  И така докато не се запознават с Адолф Бомонти – друг виден предприемач, който има опит в промишленото производство. Той е отворил две фабрика в града – оризовата и спиртната. Тримата се събират и през 1881 г. те решават да построят пивоварна „Каменица“. 

„Създават я на мястото на осмото тепе, което е изчезнало по онова време – Каменица тепе. То представлявало тревисто мочурище, от което бликала ледено-студена вода. Вероятно това е една от причините те да изберат това място за своята фабрика, тъй като знаете, че основната съставка на бирата е водата и нейният състав и качества имат важно значение за вкуса на бирата“, обясни Радостина Хаджийска, директор правни и корпоративни въпроси „Каменица“ АД. Това е само един от многото интересни факти, които могат да бъдат научени от изложбата. 

Редом до него се нарежда и историята на първата тъмна бира, както и колко литра пиво се е произвеждало през годините. С изключителен интерес пловдивчани научиха, че бутилките в началото не са били 500 мл, а 400 мл за Пловдив и региона. За страната обаче те са били по 600 мл. Затапвали са се с порцеланови тапи. 

Да си припомни визията на етикетите пък се спря инженер технологът Иван Чалъков, чийто трудов стаж е преминал изцяло в пивоварната. С умиление ги показваше на съпругата си и разказваше историята на всеки един от тях.  От тази година своето място върху етикетите на „Каменица“ са намерили и емблематични сгради и места от града под тепетата. 

 „Пловдив има значителен принос  в развитието на „Каменица“. Затова днес на етикетите на бирата можем да видим тази страст, тези емоции, тези традиции на Пловдив. С изложбата искаме да покажем тази специална връзка, която „Kаменица“ има с Пловдив и приноса й към социалния живот на града“, отбеляза Владан Матич, който е изпълнителен директор на „Каменица“ АД. Той посвети изложбата на всички хора -  на основателите и предшествениците ни, на служителите, на партньорите на бранда и на всички пловдивчани, които са и продължават да бъдат част от историята на пивоварната.

Именно заради иновативността  си, непрестанните експерименти и любовта на хората към марката бирата е сред водещите в страната ни. „Променихме нашата течност, така че да стане по-пивка и свежа за консуматорите. Сменихме и слогана – всяка глътка има история. Призовавам всички да празнуват заедно с нас тази годишнина, защото ние сме Пловдив и Пловдив е „Каменица“, каза Юлиана Борисова, маркетинг директор в „Каменица“ АД.

Според зам.-кмета Анести Тимчев пловдивската бира има „умението да провокира бъдещето и обществото, да посочва пътя, по който се върви“. Той подчерта още и социалната ангажираност на пивоварната чрез нейните благотворителни кампании. „Адмирирам ги за кампанията да не се шофира след употреба на алкохол, т.е.  бирата е удоволствие, но не трябва да злоупотребяваме с нея“, добави председателят на общинския съвет Александър Държиков. 

Яница Марова

Яница Марова

Репортер-редактор - екип "Общество"

Яница Марова е завършила славянска филология с полски език. Работила е в Агро ТВ, Европа, BiT и вестник „Монитор“. В екипа на „Марица“ е от април 2019 г.   Още

Още от категорията

Виж всички

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?