71

Изложба събра българската следа във Венецианското биенале

Acqua alta се откри в галерия „Капана“

Автор: Нада Нешева

 

Всички български участия в Биеналето ​на съвременното изкуство във Венеция са показани в мащабна изложба Acqua alta в пловдивската галерия „Капана“ (ул. "Райко Даскалов" 29). Тя се откри в 18,30 часа на фаталната дата 13 декември, днес, и всъщност с нея пловдивчани ще посрещнат новата 2025 г.

Организатори са Градската художествена галерия и Община Пловдив, а идеята за проекта е на изкуствоведа д-р Светлана Куюмджиева, която е и негов куратор, съвместно с д-р Пламен Петров, изкуствовед и директор на Художествената галерия в Казанлък.

Асистент-куратор е Рамона Димова, а автор на изложбения и графичния дизайн е Георги Шаров.

Тази картина на Хубен Черкелов беше продадена за $24 хиляда на аукцион в Тайван

 

В експозицията са включени близо 60 произведения на над 70 художници, които през периода 1910-2024 са представяли България във Венеция, като между тях са Андрей Николов, Бенчо Обрешков, Борис Денев, Васил Захариев, Дечко Узунов, Иван Мърквичка, Владимир Димитров-Майстора, Златю Бояджиев, Борис Георгиев, Васка Емануилова, Вера Недкова, Данаил Дечев, Ненко Балкански, Константин Щъркелов, Сирак Скитник, Стефан Баджов, Цанко Лавренов, Найден Петков, Светлин Русев, Величко Минеков, Секул Крумов, Стоян Венев и др. 

Венецианското биенале е един от най-значимите форуми по съвременно изкуство в света. На него се срещат обикновено не само някои от най-добрите и известните артисти и куратори, младите "надежди", но също така - най-амбициозните и пробивните в света на изкуството. То невинаги е гарант за талант и съвременност на всички участници, но в повечето случаи тъкмо оттам тръгват новите тенденции не само в изкуството, а също така в дизайна, рекламата…

Биеналето е създадено през 1895 г. и досега е имало 60 издания. България е участвала в 11 от тях - през 1910, 1942, 1948, 1964, 1993, 1999, 2007, 2011, 2010, 2022, 2024 г. До 1964 страната ни се е представяла с групови изложби, като през 1964-та в експозицията са били включени произведения на Светлин Русев и други от тъй нареченото „априлско поколение“. Интересно би било да се види в каква ситуация са изпаднали нашите априлски художници сред творци като Робърт Раушенбърг (който получава наградата същата година), но в резултат от този сблъсък между социалистическо и съвременно изкуство България прекратява участията си в световния форум и ги възстановява едва през 1993 г.

От тогава до сега почти всяко наше участие в биеналето е съпроводено със скандали около избора на нашите представители . Понякога - заслужени, понякога просто неуспелите артисти вдигат шум и заплашват със съд. На предстоящата изложба зрителят ще може да реши за себе си кои произведения са отишли там заслужено, кои - по други причини. По този повод потърсихме за интервю и един от нашите художници, представили страната ни във Венеция - Хубен Черкелов. Той участва в биеналето през 2011 г. заедно с Греди Асса и Павел Койчев. Макар и от български произход, Хубен Черкелов е базиран от години в Ню Йорк и е достатъчно популярен в света на изкуството там ​- благодарение на отличителния си стил и ярки идеи. Известен с това, че претворява по свой начин образите от банкнотите, вплетени в различните валути - често това са портрети на писатели, президенти, крале, картини или скулптури, на които Хубен твърди, че дава нов живот чрез изкуството. Само преди няколко дни негова картина, изобразяваща 1 долар със Статуята на свободата, бе продадена след дълго наддаване за $24 хиляди на аукцион в Тайван (картината бе с начална цена $15 хиляди).

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?