4232

Иван Стоянов, зам.-кмет на Пловдив: Трябва да наблегнем върху разделянето на отпадъците

- Г-н Стоянов, как ще се установява броят на хората в едно жилище, за да няма недоразумения при формирането на такса смет? 

- Един от вариантите за жилищните блокове е да вземем данни от служба ГРАО колко граждани са  регистрирани на адреса, определяме съдове, на които може да се изчислява вместимостта на отпадъците, количеството им се тегли и се разделя на броя ползватели на услугата - живеещите във вход или блок. Законът ни дава възможност за потребител  на услугата да считаме хора, регистрирани в Пловдив по настоящ адрес. Собственикът на имота винаги е данъчно задължено лице, от него ще се търсят и парите за такса смет. Не изключвам случаите, когато един гражданин има няколко имота и е подал декларация пред Дирекция „Местни данъци  и такси“, че не ги отдава под наем. Тогава ще проверяваме консумацията на вода и ток в тези жилища. 

За да не се стига до злоупотреби, контейнерите ще се заключват

или ще се отварят с чип от външната врата на входа. В момента правим проучване колко струват такива съдове и кой би могъл да ги достави. В квартали като Коматево може да се използват торби и кофи, които да се изнасят от двора навън по график в определено време, за да се събират.

 


- До началото на новата година остават пет месеца, а все още има много неизяснени въпроси и съмнения дали ще се спазва принципът "замърсителят плаща". Община Пловдив ще настоява ли за отлагане на датата 1 януари?

- И мен ме притеснява, че донякъде новата методика не е справедлива, но вече сме поставени пред свършен факт и трябва да подготвим ясни  правила. Наредбата  е обнародвана в „Държавен вестник“, не съм сигурен дали срокът може да бъде удължен и дали е възможно да се направят корекции. Затова сме длъжни  да работим по промените в Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги и в Наредбата за управление на отпадъците на базата на методиката, с която разполагаме. До октомври  трябва да сме готови.

 


- Колко „умни“ контейнера за отпадъци трябва да купи Общината?

- Засега нямаме такава информация, но ние не трябва да вървим към масово разполагане на съдове. Ситуацията в града не е променяна от 20 ​- 30 години, част от контейнерите са очукани и грозни, други са без капаци, трети пречат на движението. В момента имаме около 6000 големи контейнера тип "бобър", отделно ​- малки съдове тип "кука" по 120 и 240 литра. Пред един блок са наредени по пет-шест контейнера, които често са препълнени, и това представлява неприятна гледка. От някои жилищни комплекси, като "Оазис 4", искат да сложим 48 контейнера. Това е абсурдно. В други държави съм виждал, че далеч не пред всеки блок има съдове за отпадъци, и според мен не е толкова трудно да се разходим 50 - 100 метра, за да изхвърлим отпадъка. Трябва да намаляваме количеството битови отпадъци, които в Пловдив са близо 150 000 тона годишно, и да наблягаме на разделното събиране на сметта, като тази дейност да се стимулира. 

 


-  Как да събираме разделно, след като в някои квартали изобщо няма цветни контейнери и на много места липсват съдове за стъкло?

-  Предстои обсъждане на този въпрос с „Екопак“ и „Булекопак“, които извършват тази дейност. Вместо три-четири пъти месечно, да вдигат съдовете по-често. Успоредно с това 

да стимулираме домакинствата да разделят още в дома отпадъка.

Ако се налага, ще пуснем повече камиони, но гражданите трябва да следят графика за събирането на стари мебели и уреди и да ползват площадките за безвъзмездното им предаване.  Ако знаеш, че диван, оставен до контейнера, ще бъде претеглен и разходите по транспортирането му ще се начислят на етажната собственост като такса, самите съседи ще те накарат да го предадеш на площадка, вместо да ги натоварваш със заплащането.

 


- Кой ще види, че именно аз съм изнесла дивана навън? Оставям го и си тръгвам.

- Затова е необходим много строг контрол, включително от страна на гражданите. Както въвеждането на новата система, така и контролът са свързани с изключително големи разходи - повече служители на Общинския инспекторат, отделите по екология, камери за видеонаблюдение, нови съдове за смет и  нови камиони,  кантарни уредби. Много важно е всеки от нас да упражнява контрол.  Мой познат разказа, че е купил в Германия бус, в който е имало два-три клона. Чудел се какво да ги прави и ги метнал в контейнер, тръгнал си, но след 20 - 30 км го настигнала патрулка и го върнала обратно при коша, за да взема клоните от контейнера и да ги натовари в буса. При посещение в Австрия по повод на разделното събиране на смет бяха ни завели пред един блок, за да покажат площадка с навес и контейнери - за опасни отпадъци, биоразградими, битови, пластмаса и т.н. Някоя жена от блока е видяла, че сме се струпали до съдовете, и извикала патрулка - да не би да искаме да хвърляме отпадъци в чужди съдове. Рано или късно и при нас така ще стане.  

Оцени новината

Оцени новината
1/5 от 2 оценки
1/5 от 2 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
1 коментар
Реален

Реален

16.07.2024 | 17:47

Тука като се обадиш на полицията те изкарват виновен

Отговори
1 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?