Истински лъжи: Обещаваха ни втори гребен канал и естакада за влаковете на бул. "Копривщица"

Милиони са похарчени в годините назад от бюджета на Община Пловдив  за проекти, които така и не видяха бял свят. Безброй идеи, рекламирани с красиви изображения и 3D, останаха само  на картинки, изпълнили функцията си на пропагандни материали.  

През  2007 г., когато  беше приет Общият устройствен план на Пловдив, от пл. „Стефан Стамболов“ 1 с патос ни  разказваха за бъдещи тангенти, вътрешния ринг,  нови мостове над Марица, които ще облекчат трафика. При кмета Иван Тотев се заговори за втория административен център в кв. „Гладно поле“. Актуален отново стана и градският S-бан с естакадата на бул. "Копривщица", по която щяха да се движат влаковете, без да пречат на автомобилния трафик.

Актуализация, а съответно и ново плащане, ще се наложи за изготвените преди няколко години  проекти за подлеза до Водната палата и моста между бул. „Копривщица“ и „България“, ако някой ден  стане чудо и се стигне да тяхната реализация.  Откакто тези проекти  са приети от ЕСУТ, цените на строителни материали и труд са скочили поне с 50%, поскъпна и  проектирането.  

Във фризера  са много от проектите, подготвяни за Европейска столица на културата - за  инфраструктурата в Тютюневия  град, пешеходната зона на ул. „Иван Вазов“,  преустройство на кино „Космос“.  На принципа „пито-платено“ в забрава потъна  проектът за реконструкцията на пл. „Централен“, изготвен в първите години на новия век по поръчка на Общината от  група пловдивски архитекти.  Години по-късно се оказа, че и проектът на португалците за новата визия на площада, който през 2016 г. спечели международен конкурс, е лишен от смисъл.  Наложи се, освен парите за наградния фонд, Общината да брои 100 000 лева  за  авторските права  на португалците, за да може  да се проектира  пак от нулата.

Грешни 20 млн. лева са броени за прословутата електронна система в градския транспорт.  Освен табелите по спирките тя е напълно неизползваема.   

Преди години  заради куриозен  гаф се провали проектът за реставрацията на Небет тепе и още пет къщи - паметници на културата в Стария град. Чиновници бяха закъснели да го внесат в МРРБ. Последва ново проектиране, което също претърпя фиаско.  След трети опит  едва през миналата година  най-после се стигна до заветната цел. Очаква се, че възстановяването на археологическите комплекси Небет тепе и Източна порта ще стартира през 2021 г. 

И за втория гребен канал беше проведен архитектурен конкурс.  Одобреният проект не може да се реализира,  въпреки че в Общината наскоро беше внесено инвестиционно намерение за  концесия.  Причината е тривиална - не са предприети тривиални стъпки, които включват откупуване на частен терен в границите на канала и  подробен устройствен план.  

Екип от Лесотехническия университет - София беше направил преди няколко години проучване по поръчка на Общината за нова зона за отдих между олимпийския Гребен канал и „Прослав“ с площ 650 дка. Намерението за изграждане на парка с приблизителната стойност 5 млн. лева беше блокирано за дълго време с жалба на неправителствена организация до съда. 

И занапред проекти ще умират и пари ще се хвърлят нахалос, ако  не се правят  реални и икономически обосновани сметки кои от тях могат да се реализират и кои не.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?