Следвайте ни

Инвеститори задръстиха Общината с проекти за цял нов град

viber icon

"Южен" се пука по шевовете, интересът на строителите към района расте, а пътища и канал няма   

Бул. "Ал. Стамболийски" е естествената Южна тангента

Администрацията на бившия кмет Иван Тотев издавала строителни разрешителни на конвейер 

Бомбата с презастрояването е заложена в Общия устройствен план от 2007 г. 

50 нови ПУП-а за жилищно строителство са внесени в последната минута, преди таксата да скочи от 1 на 5 лева за квадрат

Жилищното строителство в Пловдив бележи нов пик напук на твърденията за криза в бранша и прогнозите, че балонът на имотния пазар рано или късно ще се спука. Инвеститорите разчитат, че населението ще продължава да се множи заради социалните мигранти от съседни области и общини и продължават да вдигат нови сгради. Само през лятото, преди да влезе в сила увеличението на таксите за издаване на строителни разрешения, в Общината са внесени над 50 инвестиционни намерения с подготвени ПУП-ове. Всички са съобразени с все още действащия Общ устройствен план от 2007 година, а голяма част вече са получили одобрение от Експертния съвет по устройство на територията /ЕСУТ/. На практика администрацията няма полезен ход да откаже строителството, защото са съобразени с ОУП. Сред новите проектите има и няколко за нови бетонни гета, каквито в последното десетилетие се нароиха най-вече в "Южен".

Бомбата с белите гета е заложена още при съставянето на Общия устройствен план на Пловдив през 2007 г.

Бомбата с презастрояването в района е заложена още при съставянето на Общия устройствен план през 2007 г., когато

 "Южен" е замислен като новото градско сити -

с по-висока гъстота и височина на сградите и едва 20% озеленяване в терените за комплексно застрояване. Тези правила се оказаха изгодни за предприемачите, които използват всяка възможност, за да реализират по-големи печалби. В резултат в Пловдив се появиха "оазисите" и останалите бели гета.     

Добрата новина за жителите на най-бързо разрастващия се пловдивски район е, че само два от внесените last minute ПУП-а това лято са за „Южен“. Той обаче и без това е подложен на огромно презастрояване. Заради огромния интерес на инвеститорите през последните години на юг от бул. „Александър Стамболийски“ се издига цял нов град. Само през тази и следващата година се очаква в експлоатация там да бъдат въведени над 3000 нови жилища, което означава минимум 10 000 пловдивчани в повече. Разрешителните са издавани на конвейер от администрацията на бившия кмет Иван Тотев, а голяма част от внесените сега проекти също са подготвяни в предишните години.     

В същото време „Южен“ дълго бе приеман от градската власт като задния двор на Пловдив. Там с години не се инвестираше в пътна и социална инфраструктура, ако не броим преасфалтирането на бул. „Македония“. Бившият кмет на „Южен“ Борислав Инчев, който бе единственият местен управник извън квотата на ГЕРБ,  често алармираше за проблема, но без резултат. Сега пред новия кмет на „Южен“ Костадин Язов предизвикателствата са още по-големи. В нарастването на броя на населението, което вече надхвърля 100 000 души,

 районът има крещяща нужда от нови детски градини,

ясли, паркове, детски площадки и места за паркиране. Основното обаче си остава пътната инфраструктура. Освен че в „Южен“ вече живеят най-много хора, през пътните артерии на района всеки ден се движат и десетки хиляди приходящи шофьори. Последният анализ на трафика на входовете и изходите на града показа, че Коматевско шосе, отсечката от ул. „Димитър Талев“ до Околовръстното и Кукленско шосе преминават повече автомобили, отколкото по Пещерско и Голямоконарско. В същото време най-големият район на Пловдив няма нито една удобна връзка със съседните „Западен“ и „Тракия“, без колите да минават през центъра по Коматевския надлез, Бетонния мост и надлез „Родопи“. 

Ако проблемите не започват да се решават сега, след 5 години в „Южен“ ще е ад, твърдят градостроителите.

Районният кмет Костадин Язов настоява, че с приоритет трябва да бъде извършена реконструкцията с разширение на ул "Даме Груев". Точно тя ще поеме голяма част от трафика в посока запад, когато започне работата по пробива под Централна гара и събарянето на Бетонния мост. Другата основна задача е реализирането на самите връзки в пробива, около които все още има много въпросителни. Следващите две най-важни задачи са разширението на бул. „Александър Стамболийски“, който ще стане още по-натоварен заради мащабното строителство на юг и изграждането на транспортния възел „Модър - Царевец“, и т.нар. Южна тангента, която трябва да свърже „Западен“ с „Тракия“ по трасето на сегашния бул. „Акад. Петър Динеков“ и ул. „Кукуш“.  Според бившия районен кмет Борислав Инчев идеята за Южната тангента трябва да бъде преосмислена. „Градът се разраства драстично на юг. В този смисъл тангента по „Акад. Петър Динеков“ и „Кукуш“ може и да се окаже излишна, а освен това проектът ще излезе над 30 млн. Още повече че трасето ще се пресича с новото, по-високо съоръжение, което трябва да замени Бетонния мост. В този смисъл по-важно е разширението на бул. „Александър Стамболийски“, който е естествено продължение на пробива „Модър - Царевец" и около който масово се строи. След години Южната тангента на практика ще се окаже Околовръстното“, твърди Инчев.

Проблемът е, че

 реконструкцията на „Ал. Стамболийски“ е обвързана с проекта на ВиК за изграждане на Южния обходен колектор.

Не можем да разширяваме и да наливаме асфалт, преди да бъде изградена новата подземна инфраструктура, казва Костадин Язов. В два поредни устройствени плана на града този булевард е заложен като четирилентов. Нито бившите кметове на "Южен", нито градската администрация обаче са направили нещо по въпроса. В същото време са издадени разрешения за строителството на десетки нови сгради, при това доста високи, с хиляди апартаменти в тях. „Не знам къде се отводняват всички тези сгради. Всички обратни води от Околовръстното на Пловдив до „Ал. Стамболийски“ се събират в колектора под този булевард. В същото време тръбата е малка и плитко заровена - за отдалечените имоти няма как да се постигне необходимият наклон. Затова, преди да мислим за реконструкция на булеварда, трябва да се изгради новият Южен колектор с голяма пропускливост и дълбочина“, твърди Язов.

От ВиК обявиха, че вече имат осигурено финансиране и избират изпълнители за колектора. В същото време администрацията трябва да реши откъде да осигури бързо 20 млн. за цялостната реконструкция на "Ал. Стамболийски", защото е добре двата проекта да вървят заедно. В противен случай от ВиК ще изградят тръбите и общината ще асфалтира булеварда в сегашния габарид, а след време ще копае пак, за да разширява. 

В Остромила, където строителните разрешителни се одобряват от районната администрация, мастодонти от бетон няма. Няма ги обаче и пътната и социална инфраструктура.

Проблемът е, че

 приходите на община Пловдив намаляват и средствата за реализиране на капиталовата програма не достигат.

Ако превърнем проблемите на „Южен“ в основен приоритет и искаме да ги решим за един мандат, ще трябва да вземем всички пари на пловдивчани за строителство на пътища и детски градини, без да забием и един пирон в другите райони, което е абсурдно и никой в града няма да се съгласи, признава Костадин Язов.

Под подобен натиск на предприемачите, които инвестират в строителство на жилища, са „Западен“, „Северен“ и „Централен“, което поставя и тези райони пред същите проблеми с пътната и социална инфраструктура и зеленото строителство.

Предстоящото обсъждане на новия Общ устройствен план, което стартира по райони другия месец, е удобен повод за сериозен дебат по въпроса как да развиваме града и с какви средства ще изградим най-важните обекти. Ангажимент на администрацията на кмета Здравко Димитров е да проведе този разговор с гражданите и експертите. Нещо, което не се случваше в двата мандата на Иван Тотев, когато основната част от средствата се инвестираха в централната градска част, и това заложи сериозни мини в градоустройството.  

Още от категорията

Виж всички

Коментари (13)

Елхово

Елхово

07.10.2020 | 07:54

Кичука се напълни със селяни от елхово помаци

Отговори
6 0
Ава

Ава

05.10.2020 | 14:45

Бул.Александър Стамболийски трябва да стане еднопосочен и забранен за товарни автомобили.Шумът е непоносим.

Отговори
4 2
Иван

Иван

04.10.2020 | 11:24

Не съм запознат много,но ще има ли достатъчно питейна вода след толкова разшеряване на града?

Отговори
7 0
IVAN

IVAN

03.10.2020 | 18:28

Това необмислено и необезпечено с техническа инфраструктура презастрояване -води само до бъдещи проблеми,защото никой не мисли,а какво ще бъде утре-няма техническа инфраструктура, няма детси ясли и градини,няма паркометста,няма кой да чисти района.Всичко се прави само с единствена цел печалба и лично облаггодетелствуване в цялата хранителна верига,с неизвестни и недоказани средства както от изпълнителите така и от купувачите-на практика всичко това се прави за това да се изперат незаконно придобитите пари

Отговори
5 0
IVAN

IVAN

03.10.2020 | 18:23

БИХТЕ ли задали няколко въпроса с понижена трудност на господата от Община Пловдив,които издават разрешенията за строеж: 1/. Има ли бул Южен пропускателна способност за ППС -леки коли,мотори,каамиони и автобуси за градския транспорт 2/.Кога ще се реализира проекта за реконструкцията на бул.ЮЖЕН-с нова техническа инфраструктура и с нови габарити -две платна за движение с минимум две ленти за движение 3/Съществуващата канализация,водопровод и ел.зхранване на района около бул.ЮЖЕН могат ли да поеммат в момента новите консуматори-????? 4/.В новите разработики за строителство има ли предвидени-детски ясли,детски градини,училище.детски площадки,паркове????? или сега ще се строи балъците ще купуват по за 800 -до 1000 евро-кутийки в съвременни общежития и после ще видим -????

Отговори
8 0
Кови 21

Кови 21

30.09.2020 | 21:08

,коятою и власт да! Се покатери от старите жили нямаюотърваване.Градът ни е обречен на назадничав преход...Вдичко се поделя о време, и затъваме все повече ..и ставаме градът Фамилия...

Отговори
4 0
Пловдивчанка

Пловдивчанка

30.09.2020 | 14:37

Градът се задъхва, кога най-сетне двете общини Марица и Родопи ще спрат да съществуват и всичко да си е както трябва - една община Пловдив.Трябва да да се помисли и затова!

Отговори
9 2
Юрист

Юрист

14.10.2020 | 01:06

Ами когато общините Марица и Родопи решат сами да се обединят с Пловдив-тогава! Ама май не искат!

Отговори
0 0
Борис

Борис

29.09.2020 | 12:05

Пловдив ще стане Столица...

Отговори
6 4
Селко

Селко

29.09.2020 | 15:08

Да, на селяните!

Отговори
14 3
ужас

ужас

28.09.2020 | 10:39

става по-грозно от социалистическите бетонни термитници

Отговори
32 2
4000

4000

28.09.2020 | 09:05

Инвеститори с крадени или с нечисти пари искат да презастрояват още. Никой обаче не мисли, че няма инфраструктура и при един кратък порой всичко се наводнява, няма гаражи и колите паркират кой където намери и още куп недомислици. Тия в общината гледат само да лапат пари от проектите и комисионните.

Отговори
44 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?