1939
Следвайте ни

Инженери алармират: Проектът за Южния обходен колектор е остарял и има нужда от ремонт

viber icon

Необходимо e да се изработи нов цялостен проект с вариантни решения за реконструкция на канализационната мрежа на Пловдив. Това предлагат инж. Ангелина Александрова и д-р инж. Петко Иванов. Промените са наложителни заради подводните камъни, заложени в сегашния проект на Южен обходен колектор, считат двамата инженери. 

Пловдивските инженери са категорични, че е необосновано дъждовните води от кварталите Прослав и Коматево да минават през целия град, за да отидат почти до площадката на ПСОВ-Пловдив и там да се отливат в отводнителния канал на Марково. В момента това е така както в схемата на съществуващата канализация, така и в сега изготвения идеен проект. Това решение определя и големия диаметър на този Южен периферен колектор от 3 м. Според инж. Ангелина Александрова и д-р инж. Петко Иванов, след като р. Първенецка минава в непосредствена близост до кв. Прослав, е уместно дъждовните води от кв. Коматево и кв. Прослав да се отлеят в нея. Смятат също, че е възможно да се прецизира степента на разредените битови води с дъждовни такива от прилежащите населени места извън Пловдив - това са селата Куклен, Брестник, Белащица, Браниполе, Марково и Първенец.

В Общия устройствен план на Пловдив (ОУП) са посочени два възможни варианта за частична реконструкция на участъци от главните канализационни колектори, от които е избран този, който обхваща само Южен периферен колектор и Облекчителен колектор I-А-4 в I етап и няколко дублиращи колектора в следващи етапи, без да дава решение за цялата територия южно от р. Марица.  

Александрова и Иванов твърдят, че изграждането на периферен колектор по същество представлява механично пренасяне на проекта за Южен обходен колектор от 1985 г. (чийто първи автор е колектив с ръководител инж. Петко Иванов), което е неприемливо, тъй като сегашните условия са твърде различни.

"Този южен колектор през 1985 г.  е бил наистина периферен, но днес вече трасето попада в една силно урбанизирана територия, с висока гъстота на застрояване. Бул. "Александър Стамболийски“ е наситен с гъста мрежа от подземни комуникации, не е в периферията на Пловдив и считаме, че не е най-подходящото трасе на колектор с такова предназначение. За един град като Пловдив е задължително да има изготвен цялостен проект за реконструкция на канализационната мрежа с няколко варианта, с подварианти и много подробно технико-икономическо сравнение. Така може да се осигурят предпоставките да бъде избран най-добрият вариант“, коментират двамата експерти. 

Те предлагат също така да се разгледа възможността за насочване на дъждовните води от кварталите Коматево и Прослав към река Първенецка и облекчаване натоварването на канализацията в южния канализационен район. Ето защо двамата експерти настояват “Водоснабдяване и канализация” - Пловдив да отмени обществената поръчка за инженеринг на Южен обходен колектор на стойност около 80 млн. лв., която засяга реконструкцията на канализацията и водоснабдяването в южната част на града. Двамата са сигнализирали за проблема в писмо до главния архитект на Пловдив Димитър Ахрянов още на 15 април 2020 г., но до момента не са получили отговор. Поради това инж. Александрова и инж. Иванов намират за уместно да уведомят МРРБ за необходимостта от прекратяване на обществената поръчка и пристъпване към направата на цялостно решение за реконструкция на канализационната мрежа на Пловдив.

„Според нас е крайно време да се спре необоснованото влагане на публични и европейски средства във важни инфраструктурни обекти. Затова предлагаме да се обяви национален конкурс за проектиране на обекта. Също така да се внесат необходимите корекции в Общия устройствен план (ОУП), който е основата за бъдещото развитие на Пловдив”, считат специалистите.

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Само

Само

20.10.2021 | 16:46

Някви изп/ърдяни инженери се обаждат . Десетилетия нищо не се прави щото сте много инженери . См0таняци . Хората вече са светлинни години напред , ние тука се занимаваме с глупости . Всички пенсионирани или хора в предпенсионна възраст инженери да отиват и да хващат корона и да заминават на оня свят . Вие сте безполезни за това общество . Само го дърпате назад . Б0клуци .

Отговори
1 0
инж. Светозар Бозов

инж. Светозар Бозов

20.10.2021 | 14:04

Съгласен съм с предрожението. Дори предлагам районите около реките да минат на разделна канализация. В много градове в Русия, Украйна, Молдова, Германия и др. канализацията е разделна. Считам че опасноста от замърсявания с петролни продукти по улиците се преекспонира. Петролните продукти отпаднали от автомобилите се изпаряват бързо и засъхват, а също и с вода не могат да се измиват. Наблюдавал съм кало - маслоуловители на паркинги на хипермаркети. Вътре съм виждал само жаби и малко засъхнала кал.

Отговори
0 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?