Инж. Димо Кисов: Новият Бетонен мост ще е неизползваем, ако Община Пловдив не оправи естакадите към него
- 07:10, 20.11.2023
- 15:29, 20.11.2023
- 14 712
- 10
Проектът за реконструкцията на Бетонния мост в Пловдив е приет от експертен съвет на НКЖИ и чака заветното "да" от Община Пловдив. Всяко закъснение със сроковете по реализацията му обаче е рисково, заяви пред "Марица" инж. Димо Кисов от проектантския екип.
Той напомни, че мостът, строен в далечната 1929 година, трябва да се затвори, разруши и изгради съвсем нова конструкция. Целта е тя да се вдигне, за да може скоростните влакове да минават отдолу. Проектът е част от цялата модернизация на Жп възел Пловдив и е на стойност 280 млн. лв. Това са европейски средства, отпуснати на НКЖИ, които обаче трябва да се реализират до края на следващата година.
„Проектът за Бетонния мост влиза в прерогативите на НКЖИ, но тъй като връзките към него са в общински терени, за стартирането му трябва да има и санкция на Община Пловдив. Такова разрешение обаче няма към този момент и това бави цялата процедура по изграждането на новото съоръжение. Чакаме Общината да съгласува проекта ни, който е представен от НКЖИ в частта, която е на нейна територия - т.е. от кръстовището с улица „Кукуш“ до зоната, собственост на железниците", обясни инж. Димо Кисов. Фирмата „Мостконсулт“, на която той е управител, е проектирала значителна част от мостовете по АМ "Люлин", АМ "Тракия", АМ "Хемус" и други големи съоръжения по националната пътна мрежа. Участвала е като проектант в Пловдив на надлез „Родопи“, новия мост на Герджика, реконструкциите на моста на Адата, Панаирния мост, Карловския надлез, а в последно време - на конструкциите на пробива „Царевец - Модър“.
Мостът, който ще замени Бетонния, е поредното предизвикателство за експерта в мостовото строителство. Инж. Димо Кисов обясни пред „Марица“, че новият мост ще е стоманобетонен, съвременна конструкция с достатъчна надеждност, проверена съгласно последните изисквания на европейските норми. Нивелетното повдигане, предвидено от бул. „Македония“ към бул. „Христо Ботев“, е задължително, за да стане възможно преминаването на високоскоростните влакове под съоръжението.
Повдигането ще бъде с около 1,50 м
"Комуникационното решение, което предлагаме, е такова, че да могат да се използват тези естакади, които са слизаща и качваща към бул. „Христо Ботев“, обясни инженерът. Трансформирането на Бетонния мост е пряко свързано с друг важен проект на НКЖИ - тунела под Централна гара, който стана причина за затварянето на няколко ключови булеварда и транспортния хаос в града от последните няколко години. По план всички дейности по пробива трябва да приключат най-късно в края на следващата година, за да не се стигне до загуба на евросредства.
За риска Пловдив да изпусне европари предупреди и министърът на транспорта Георги Гвоздейков при последното си посещение в Пловдив в края на октомври 2023 г. Тогава стана ясно, че от НКЖИ ще предприемат събаряне на Бетонния мост през декември т.г. В противен случай има рискове за финансирането на проекта от ЕС. „Този проект трябва да бъде завършен до края на 2024 г. Виждам недобро планиране, но вече няма как да се променят нещата. За усвояване на средствата имаме 1 година. Трябва да проявим търпение. Отворен съм за диалог и се надявам сроковете да бъдат спазени”, апелира тогава министърът.
Около новия Бетонен мост се оформя още една дилема
„Вторият проблем е в естакадите, които влизат от „Хр. Ботев“ към Бетонния мост към бул. „Македония“ и от бул. „Македония“ към бул. „Христо Ботев“. Те са изградени преди повече 45 години и вече имат сериозни проблеми с конструкцията. Ето защо трябва да им се обърне внимание - естакадите са в предаварийно състояние. И това не е само мое мнение, а и позицията на колеги от ръководството на КИИП в Пловдив. Нашата препоръка към Община Пловдив е, че сега е най-удобният момент - когато се прекъсне движението за реконструкцията на моста над жп линията - да се направи ремонт и на подходите към него (т.е. естакадите). Те и без това през цялото време на строежа на моста ще останат неизползваеми“, каза още инж. Кисов. Екипът му е представил своите аргументи за необходимостта от този спешен ремонт пред съответния отдел в Общината. „Не зная какво е протекло оттам насетне, защото нямаме добра професионална комуникация с Община Пловдив“, добавя проектантът.
Засега не е ясно колко ще струва евентуален ремонт на естакадите. Инвестицията обаче е задължителна, за да може да се ползва новото съоръжение.
"Категорично: това са връзки, без които Бетонният мост и тази връзка по бул. „Македония“ не може да съществуват“, твърди инженерът.
„С две думи, след много месеци, почти година на разтакаване предстои да се работи здраво, ако действително целта е решаване на проблема. Надявам се експертите на Община Пловдив да вземат най-правилното решение, разбира се, заедно с НКЖИ. Силно се надявам, че няма да се повтори сагата „Царевец -Модър“, която продължи доста години. Пловдивчани заслужават да имат повече трасета за безконфликтно преминаване, а това без мостове не се постига“, обобщава инж. Димо Кисов.
Дилемата: Горят евромилиони или се запушва "Кючук Париж"
Автор: Валентина Йеремиева
Пред сложен казус е изправено новото ръководство на Община Пловдив. От една страна, от Министерството на транспорта, държавното предприятие НКЖИ и фирмата изпълнител на проекта за развитие на Жп възел Пловдив „Трейс Груп Холд” са категорични, че ще изгубят големи средства от Евросъюза, ако продължава да се бави повдигането на Бетонния мост. Крайният срок за изпълнение на всички дейности на НКЖИ по този проект, включително и за моста, е декември 2024 г. Залогът са 103,5 млн. евро, от които почти 88 млн. евро идват от ЕС.
От друга страна, затварянето на важната пътна връзка между районите „Южен” и „Централен” ще доведе до още по-кошмарен трафик в Пловдив. Пренасочването на движението по обходни маршрути означава многократно по-големи задръствания в града, защото те са само два - Коматевско шосе, където и в момента в час пик се точат дълги колони, и надлез „Родопи”, от който на кръстовището с бул. „Христо Ботев” при Сточна гара често шофьорите попадат в тапа. Проблемът се усложнява заради строителните дейности на два възлови булеварда, които ще продължават и през 2024 г. - на бул. "Васил Априлов", където НКЖИ строи подлез, и на бул. "Александър Стамболийски".
Невъзможно е да се използва като алтернатива Околовръстното шосе, защото там задръстванията са убийствени.
Притеснителни са още два факта. Първият е, че НКЖИ поема само частично реконструкцията на моста, без да е ясно в какво състояние са рампите, които попадат в обхвата на Общината. Вторият е, че откакто държавната компания започна изпълнението на проекта за модернизацията на Жп възел Пловдив, нито един срок не е спазен според линейните графици.
Именно поради тези съображения предишният Общински съвет в края на мандата си гласува решение с пълно мнозинство да не се дава разрешение за затваряне на Бетонния мост, докато не се завърши пробивът.
А най-големите страхове на местната власт са НКЖИ да повдигне моста в зоната на жп коловозите и след това да остави Общината да се оправя самичка с подходите откъм булевардите.
Бул. „Христо Ботев“ поне още една седмица в ремонт
Ремонтът на бул. „Христо Ботев“ до Централна гара продължава, въпреки че от НКЖИ обещаха да пуснат движението до края на тази седмица. Ключовата артерия на Пловдив все още е строителна площадка. Подземните работи по изграждането на подлеза под булеварда са завършени и двете платна се подготвят за асфалтиране. От НКЖИ не се ангажират с точен пусков срок на трафика по „Христо Ботев“, който първоначално беше 15 септември, а след това се удължи до средата на ноември. Обясняват, че подземните комуникации - водопровод, канализация, газопровод - са тежки за изпълнение.
Кръговото кръстовище засега е разкопано и пътните връзки към бул. „Руски“ и ул. „Иван Вазов“ не са възстановени. На бул. „Васил Априлов“, където по проект излиза подлезът, ще се работи и догодина. Трасето подминава кино "Гео Милев" и стига до оградата на СУ "Св. Климент Охридски". Достъпът до булеварда е затворен от кръстовището с ул. "Любен Каравелов" до колелото на гарата. Живеещите в този квартал паркират колите си там, където до този момент не е премахнат асфалтът. До киното зеят дълбоки изкопи.
В продължаващия хаос пешеходците пресичат с риск бул. „Христо Ботев“ от двете страни на загражденията. Особено опасно е преминаването към автогара "Юг". От Сточна гара непрекъснато върви автомобилен поток, за да се включи в трафика по тесния обходен път през паркинга на Централна гара. В същото време тежкотоварни камиони, които обслужват пробива до жп линията, издебват момента да излязат на булеварда.
За пешеходците е обособен коридор от южната страна на бул. „Христо Ботев“, но няма нито пътека, нито сигнализация за безопасно преминаване през натовареното трасе към автогара "Юг" и обратно. Само благодарение на предпазливостта на шофьорите засега няма злополуки.
На северното платно на бул. „Христо Ботев“ са складирани тръби и материали, необходими за изграждането на подлеза. В НКЖИ планират тунелът между бул. „Васил Априлов“ и „Македония“ да бъде завършен след една година.
От южната страна на жп линията подлезът е изграден до спортната зала на стадион „Спартак“. Пробивът минава под улицата и част от паркинга на автогара „Родопи“, под земята пресича ул. „Кукуш, която все още е затворена до „Билла“, и излиза на ул. „Димитър Талев“, където в момента има само изкоп. До автогара "Родопи" има временен път на пръст и чакъл, по който се движат камиони, извънградски автобуси и пешеходци. И там е лудница.
Държавното предприятие НКЖИ има ангажимент да направи подхода почти до кръстовището на ул. „Димитър Талев“ с бул. „Акад. Петър Динеков“. Пътните връзки от ул. „Димитър Талев“ и „Бяло море“ с бул. „Македония“ са задължение на Община Пловдив. Сградите, които попадат в новата улична регулация, засега не са съборени, няма и проект за пътната връзка към пробива.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни









