Следвайте ни

Инж. Димитър Балчев: Пробивът под релсите е метрото на Пловдив

viber icon

Идейният проект за тунела, който слиза на 6-7 метра под земята, първоначално е дело на софийски и пловдивски инженери. Един от тях е инж. Димитър Балчев, който работи като подизпълнител на софийската фирма „Трансгео”. В екипа участват още инж. Александър Георгиев и конструкторът от УАСГ София - д-р инж. Костадин Топуров.

Тунелът е дълъг 544 метра (подземно съоръжение), а подходите от север и от юг са по 153 метра. В завършен вид трасето ще разполага с две локални платна към бул. „В. Априлов“ по 135 метра.

Инж. Балчев, пловдивчани са резервирани по въпроса има ли смисъл да се строи тунел под гарата. Какви са ползите за града?

Тунелът под гарата е сложен и скъп обект. В този смисъл за Пловдив е голям шанс и късмет, че Национална компания “Железопътна инфраструктура“ се нагърбва с проектирането и изпълнението му, като го включва в глобалния си проект за „Развитие на Жп възел Пловдив”. Община Пловдив не може да финансира сама подобно строителство, а трасето ще реши изключително важни транспортни проблеми за града. Зоната представлява най-общо транспортния ареал на Пловдив и осигурява пътникопотока извън града. В същото време затруднява вътрешноградските транспортни връзки. Така че този пробив до голяма степен ще реши тези проблеми, а също ще направи връзка на масовия градски транспорт на Пловдив с другите видове транспорт - железопътен, автобусен, междуградски и въздушен.

С две думи ​- тунелът под гарата ​- дълъг повече от 500 метра - това е метрото на Пловдив, което ще свърже двете посоки север-юг. Това ще е най-късата връзка от центъра на града до квартал „Южен", която ще се използва от идващите в Пловдив от цялата Родопска яка, чак до хижа "Здравец".

Няма ли да е по-рентабилно да се построи нов Бетонен мост?

За да се запази Бетонният мост, той трябва да бъде повдигнат с 1,50 м, което технически е невъзможно. Защо? Просто няма дължина на развръзките му към ул. „Авксентий Велешки” и бул. „Хр. Ботев”, а повдигането при сегашната ситуация би го направило изключително стръмен и на практика непреодолим, особено през зимата. За да се получат нормативни параметри при евентуално повдигане на съоръжението, са необходими много по-големи дължини на рампите. За да се развият, трябва да се ​вдигне нивото на булеварда и да се засегнат съществуващи сгради около бул. ”Христо Ботев”, което е абсурдно.  

Още през 2012 г. националната железопътна компания обяви конкурс за района на Централна гара, който трябваше да реши дилемата: тунел под гарата или да остане Бетонният мост! На конкурса се взе решение да се прави пробив под гарата, понеже  разширението или повдигането на Бетонния мост технически не отговаря на нормативите. Защо сега се връщаме към решение, което още преди 10 години е преценено като нецелесъобразно?

Нека обясним още веднъж - по какъв способ ще стане прокопаването на тунела под гарата?

Във връзка със спецификата на терена изпълнителят избра да се работи по т.нар. открит способ. Какво представлява той - прокопават се участъци от бъдещото съоръжение под повърхността на терена, изгражда се стоманобетонова конструкция, след това се възстановява околният терен.

Не казвам, че няма да има проблеми за преминаващите, но в цялата работа няма нищо апокалиптично. Все пак най-големият участък, в който има намеси, е в терена на НКЖИ и техните жп линии. Докато в останалите улици и булеварди ще се работи на участъци. Например, когато се затвори част от „В. Априлов” - ще работи бул. „Руски”, както и части от колелото на гарата. Бул. „Хр. Ботев” ще се затвори наполовина, докато едната страна е затворена, ще работи другата.

Слизате на близо 7 метра под земята. Има притеснения как ще изолирате съоръжението - подлезите на Пловдив редовно се наводняват при дъжд.

Отводняването няма да е на принципа на гравитачното отводняване. По този начин в момента са изградени повечето подлези, като този на Централна гара и до пощата.

Докато ние не просто слизаме под земята, а и под канализацията на града, т.е. под нивото на подпочвените води, което изисква сериозна хидроизолация. Затова сме планирали помпено отводняване.

Какво ще се случи с колектора под бул. "В. Априлов", който обслужва целия район?

Имаме два големи колектора - единият по бул. „Христо Ботев”, другият по бул. „В. Априлов”. За прокарване на новото съоръжение те трябва да се прекъснат и да се направят обходи, и то при действаща канализация.  

Колекторът по бул. ”Хр. Ботев” е плитък и се засяга от съоръжението. Затова правим обход зад кино „Гео Милев”, през ул. „Кавала” и ул. „Тракия” -  зад СОУ „Св. Климент Охридски”. Това решение изисква голямо прокопаване в района, но то е напълно осъществимо чрез съвременното технологично оборудване, което няма да засегне канализацията на малките улици в близост.

Как колите, които идват от юг по тунела, в бъдеще ще излизат на бул. „Хр. Ботев“?

Автомобилите, идващи от юг, ще се включват в бул. „Хр.  Ботев“ през ул. „Тракия“/ул. „Ф. Македонски“ или ул. „Л. Каравелов“ и бул. „Руски“. Основната функция на пробива под гарата е да свързва големи територии - северно и южно от жп ареала, разделящ града. Връзката от южните квартали с бул. „Христо Ботев“ е директна чрез Коматевския възел.

 

Идейният проект за модернизация на Жп възел Пловдив е разработен от ДЗЗД „Тракия Консулт“ с водещ партньор „Трансгео“ ООД.

В началото на 2020 година беше избран и изпълнител на проекта - Консорциум “Проект Пловдив” спечели обществената поръчка, обявена от НКЖИ за модернизацията на Жп възел Пловдив. В обединението, което е и единственият участник в търга, влизат “Трейс груп” с 90% от капитала и “Балкантейл” ООД с останалите 10. 

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (3)

НЕКА'ДЪРЕН КА'ПУТ ДИПЛО'МИРАН ОТ КОМУ'НИСТ'ИЧЕСКИ РАБ-ФАК

НЕКА'ДЪРЕН КА'ПУТ ДИПЛО'МИРАН ОТ КОМУ'НИСТ'ИЧЕСКИ РАБ-ФАК

29.01.2021 | 17:27

ТОЗИ МОЗЪК'ЛИЯ ДЕТО НЕ МОЖЕ ДА СХВАНЕ, ЧЕ НА ЧАШАТА ДРЪЖКАТА ПО-ДОБРЕ ДА СЕ СЛОЖИ ОТВЪН'КА ИЗГЛЕЖДА Е ДИПЛО'МИРАН В РАБ-ФАК ЗА КАС'КЕТИ ОТ ...Б'К'П. ВЕТЕРИ'НАР?

Отговори
1 0
Премост'ване ажур'но  стома'нено, вместо БЕТО'НЕН

Премост'ване ажур'но стома'нено, вместо БЕТО'НЕН

28.01.2021 | 17:59

ДАЛА'ВЕРА има в копа'не надъл'боко! Няма келе'пир да се прехвъ'рли ажурен стома'нен мо'ст над Транспортната Болница за връзка север=юг БЕЗ ДА СЕ ОПУСТО'ШАВА ЗОН'АТА пред и отвъд Гарата. Баз да се заграб'ват квадр'атури с изкопи, рампи, подпорни стени, стъл'бища и страх'овити пикал'ници. Знаем колко "пресу'шават" пловдивските подлези.

Отговори
5 1
ГРЕ'БНИ състе'зания под Гарата?

ГРЕ'БНИ състе'зания под Гарата?

28.01.2021 | 17:50

Урраа! За свет'овни първен'ства по ГРЕБ'АНЕ нямало нужда от втори / трети "гре'бен" ка'нал и рас'ово кома'ровъдство. ЩЕ ПОГР'ЕБЕМ В ЧОР'БАТА ПОД ГАР'АТА!

Отговори
5 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай