71

Инж. Атанас Ташков за Околовръстното: Започваме Югоизточния обход до края на годината

Заместник областният управител на Пловдив инж. Атанас Ташков коментира пред "Марица" ситуацията с Околовръстното шосе. Той е бивш шеф на Областното пътно управление и по професия е строителен инженер.

 

- Инж. Ташков, проектът за Югоизточния обход от „Скобелева майка” до кръговото кръстовище при изхода от Пловдив и Асеновградско шосе беше изготвен от Община Пловдив още през 2012-2013 г. Преди няколко години бе избран и изпълнител. Кога ще започне изграждането на тази важна пътна връзка, която ще облекчи трафика в града?

- За Югоизточния обход нещата са на финална права. На този обект също имаше няколко въпроса, заварени от нас, които Областната администрация и Община Пловдив бързо решихме. Наложи се препроектиране, тъй като сервитутът на част от трасето с дължина около един километър се застъпваше с 60 сантиметра между НКЖИ и АПИ. Проектираха малка подпорна стена между двата имота, за да не се припокриват. Изчистен е и въпросът с високото напрежение, избран е изпълнителят, осигурено е и финансирането. Предстои до края на година да започнат строително-монтажните дейности.

- Докъде стигна проектирането на разширението на Околовръстното шосе?

- Проектирането е в напреднала фаза. Цялото трасе от Пазарджишко шосе до Асеновградско се води републикански път втори клас. Специално за проектиране пътят от Голямоконарско шосе и възел за Царацово до кръговото кръстовище с Асеновградско шосе с дължина около 20 км е разделен на три участъка. Три фирми, избрани от Агенция „Пътна инфраструктура”, подготвят проекти. Първият участък от Царацово до МЕТРО е възложен на софийската фирма „Рутекс” - сериозна голяма компания. Другите два участъка - от МЕТРО до моста включително и оттам до Асеновградско шосе, са възложени на „Пътпроект” и „Пътпроект 2000”. Изяснени са много от въпросите за трасето, сред които са тези за жп линията на КЦМ, бензиностанцията на Пазарджишко шосе, главен обходен отводнителен колектор на Марково. За него имаше три варианта - да е между локалното платно и директното трасе, да е извън локала или подземен, и трябваше един от тях да се съгласува с „Напоителни системи”. Всички въпроси са решени и оттук нататък проектантите трябва да вървят напред със следващата фаза - работни проекти.

- За жп линията на КЦМ са водени много спорове. Как е решен казусът?

- Специално за железницата проведохме няколко срещи с КЦМ, в резултат на което дружеството съгласува проекта при определени условия. От проектантите бяха предложени три варианта - жп линията да се запази на същото трасе, като се повдигне; да се отклони западно; и третият вариант - да направи още по-голямо отклонение. Представителите на КЦМ съгласуваха първия вариант, тоест трасето да не се променя и да се повдигне на Околовръстния път, като поставиха условия - да се изясни собствеността на жп линията, да е тяхна, какви са сервитутните права. Поискаха да има минимални наклони, за да не се изкачва много влакът. Този въпрос е изчистен.

- Колко време ще продължи подготовката на работните проекти - една, две или повече години?

- Проектантите на първия участък заявиха на една от срещите ни, че след като са изчистени всички проблеми, след уведомлението от АПИ им трябват няколко месеца за изготвяне на технически проект. Следващият участък също е близо до приключване на проектирането, а последният - от моста над Марица до Асеновградско шосе е най-дълъг - близо 13 км, изисква повече време, но също е в напреднала фаза. Няколко години проектантите чакаха от АПИ да кажат кой вариант да изберат, за да могат да проектират.

- Има ли готовност за отчуждаване на терените, които попадат в бъдещото трасе? Обикновено те продължават дълго и често се обжалват, което забавя строителството.

- Преди отчуждителните процедури трябва да се утвърдят техническите проекти, да се направи ОВОС и да се изготвят парцеларни планове. Да не забравяме, че Околовръстният път на Пловдив е обект от национално значение и отчужденията могат да вървят с предварително изпълнение. Законът дава право имотите да се отчуждават, въпреки обжалването, при това само на оценките. Имаме шансове нещата да се случват по-бързо.

- Осигурено ли е финансирането за разширението на пътя?

- За средства ще се кандидатства, след като се изготвят проектите. Финансирането зависи от това какви програми са отворени - дали като част от международен коридор, или трасе от регионално значение, което свързва няколко общини.

- За разширението на Околовръстния път с Вас говорихме много пъти - и когато бяхте шеф на Областното пътно управление, и като депутат. Проектирането в идейна фаза продължава три години. На какво се дължи безпрецедентното забавяне?

- Защото имаше безвремие. В последните години служебните правителства, министрите и ръководствата на АПИ се сменят през 5 месеца, през една година и тъкмо един министър или шеф поеме ангажимент, идват други, започват тепърва да опознават нещата и докато вземат решение, сменят ги с нови. За управлението са нужни стабилност, отговорност и компетентност.

Оцени новината

Оцени новината
3/5 от 4 оценки
3/5 от 4 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
1 коментар
Тотев

Тотев

11.07.2024 | 08:31

Ташкова питал ли си да се изкажеш

Отговори
7 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?