Следвайте ни

Имат ли място моловете в „новото нормално“

viber icon

През 2020 годинина един от секторите, който понесе сериозна част от тежестта на противоепидемичните мерки, бяха именно моловете и големите търговски центрове. Резултатите от това са на лице - рекордно ниски продажби в целия сектор на търговията на дребно през декември. Какво предстои за целия бранш и какви са очакванията за "новото нормално" разговаряме с Татяна Гълъбова - Маркетинг мениджър на Mall Plovdiv.

- Kак се отразиха на Mall Plovdiv два локдауна в рамките на една година?

- За всички е ясно, че липсата на приходи е огромен удар и връщане назад. За щастие съхранихме здравословни бизнес взаимоотношения с партньорите си и се наложиха много малкo корекции в наемателския микс. След първия и след втория локдаун заменихме по два от малките наематели с нови. И преди изобщо да се появи Ковид-19 се наблюдаваше тенденция към отпадане на много малките магазини, с тясно специализиран асортимент, който не е ексклузивно предлаган от тях. Ограничителните мерки просто ускориха процеса.

- С каква част от обектите работи молът сега?

- 90% oт търговските обекти в Mall Plovdiv работят. Затворени заради рестрикциите в обслужване на клиенти останаха киното, детските атракциони и част от заведенията за хранене, чийто продукт не позволява взимане за вкъщи. Всички над 80 модни магазина отвориха още на първия ден след падането на ограниченията. 

- Показателите при вас изглеждат добри, на какво го отдавате?

- Благодарение на консистентната си стратегия през годините, все пак Mall Plovdiv има над десетгодишна история, търговският център е с отлична репутация както сред търговците, така и сред крайните клиенти. Именно поддържането на визията за развитие и добрите позиции намалиха силата на ударите от ограничителните мерки. И сега Mall Plovdiv се радва на интерес и от нови търговци, и от клиенти.

- Интересът на клиентите сега различен ли е, към различни магазини или марки, спрямо периода преди пандемията?

- Винаги сме се стремяли да предложим разнообразен наемателски микс, както като видове предлагани стоки и услуги, така и като ценови сегменти. Промените в потребителските нагласи, ускорени от Ковид пандемията, оказаха влияние в посока увеличаване търсенето на по-качествени стоки, които ти служат повече от 3 месеца или един сезон. Клиентита станаха по-рационални и премерени спрямо импулсивните покупки. Благодарение на разнообразието, което се предлага в мола, успяваме да посрещнем тези нови нужди успешно.

- Има ли нещо, което специално сте предприели, породено от условията на работа в пандемията?

- Работим по проекти за решения, които да улесняват пазаруването от мола в условията на пандемична обстановка. Изглежда, че още дълго време ще живеем с тези условия и това неминуемо налага да проучваме и въвеждаме нови услуги и подобрения по потребителското преживяване. Освен от чисто търговска страна, въвеждаме и новаторски решения свързани с контрола на спазването на мерките. При нас има автоматизирано регулиране на единия от входовете на мола с термокамера. Устройството отчита телесната температура и правилната позиция на предпазната маска на лицето. Ако температурата е завишена или маската е поставена грешно, вратата не се отваря.

- Какви други мерки са предприети, за да гарантирате безопасност за здравето на посетителите?

- Съблюдаваме спазването на абсолютно всички мерки обявени от компетентните органи като необходими за работа в условия на пандемична обстановка. В мола се допускат единствено лица с правилно поставена защитна маска. Непълнолетните имат право да посещават търговския център само с пълнолетен придружител. За целта входовете се наблюдават от охраната на мола. Непрестанно се наблюдават и самите пасажи и се правят напомнящи аудио съобщения за маските, минималната дистанция и поддържането на добра хигиена на ръцете. На всички входове и в близост до сервизните помещения са поставени безконтактни диспенсери с дезинфектант за свободно ползване от клиентите. Всички площи се дезинфекцират основно преди отваряне за работа с клиенти, а т.нар. критични точки и периодично през работните часове. Климатичната система се поддържа изрядна откъм подменяне на филтри, дезинфекция, и работи със 100% свеж въздух. Няма смесване на изходящи и входящи въздушни потоци, няма рециркулация на един и същи въздух.

- Мерките са наистина много, а подобряват или по-скоро развалят потребителското преживяване?

- Това беше и остава голямо предизвикателство. Социалната дистанция беше абсолютен антипод на „посещение в търговски център“. Но с много наблюдения, анализи и взаимстване на добри практики от други държави, приведохме машината, работеща с и за физическия обществен живот, в режим отговарящ на пандемичната обстановка. Още от началото на въвеждането на мерките при нас следяхме стриктно за спазването им. Това понякога ни навличаше и гняв от посетители и служители. Просто на обществото му беше нужно време, за да приеме и свикне с идеята, че това ще е новият начин на живот. За кратко или дълго предстои да разберем. Мисля, че през есента вече всички бяхме по-възприемчиви, че мерките трябва да се спазват. Твърдият подход при регулацията на спазването на мерките обаче ни се отплати, защото клиентите се чувстват сигурни. В крайна сметка най-важното е да съхраним здравето си.

- Не е ли по-безопасно да се пазарува онлайн?

- Съществува грешна презумпция, че пазаруването офлайн е опасно. Или че е по-опасно в един търговски обект спрямо друг. Няма никакво доказателство или някакви критерии къде колко е опасно. На база на тази заблуда моловете имахме втори локдаун, а други големи търговски обекти не. Аз бих казала, че пазаруването онлайн е опасно за портфейла и психо-емоционалното състояние, ако объркаш артикула, цвета, размера или стоката дойде повредена и се наложи да организираш връщане. Около една трета от онлайн поръчките се връщат, което прави всеки трети клиент неудовлетворен. И това е статистика от онлайн магазин на премиум брандове, които работят основно с редовни клиенти. 

- Имат ли място моловете в „новото нормално“?

- Цялостното преживяване на потребителите в един търговски център в днешно време е преобразено поради пандемията. Сега посещението на мол е свързано конкретно с разрешаване на някакъв възникнал потребителски проблем, по същество – свършвате си работата и напускате. Имаме фрагментирани „Пазаруване“, „Услуги“ и „Храна“, а с неясен статут все още остава „Развлечение“. Но смятам, че многофункционалното използване на търговския център няма да изчезне. Хората са все по-динамични, все повече ценят личното си време и удобствата за отмятане на ежедневните задачи бързо и лесно. Решаването на много проблеми с едно спиране е все по-ценно за клиента, а ние предлагаме точно това. Въпросът сега е генерално да свикнем с новите обстоятелства в животите си и да ги приемем за нормалност. Не е лошо да пазим здравето си и да останем с високи критерии и взискателност към условията, които ни се предлагат като хигиена и чистота и начин на обслужване в търговски обекти, в заведения за хранане или хотели. 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Пловдив

Пловдив

12.02.2021 | 11:38

Дрън ,дрън. Какви мерки за безопасно пазаруване бе? Пълна анархия! Десетки са се набутали.Няма дистанция, има без маски. Моловете не трябваше да бъдат отваряни. Те са развъдник на вируси.

Отговори
11 9
Съласен

Съласен

12.02.2021 | 14:01

Ако говорим за неспазване на мерки-маски и дистанция, спокойно може да се затворят и градски транспорт и Лидъл и Кауфланд и Джъмбо и др. където на касите са един върху друг, а за квартални магазини без значение хранителни или не мерките са изключителни особено социалната дистанция от 50 см.

Отговори
5 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?