71

Играчка-плачка с пътните знаци в Пловдив СНИМКИ

Всяка потрошена табела струва средно 100 лв. на Общината

Съсипването на пътни знаци започна да се превръща в новия олимпийски спорт в Пловдив. Това е видно с просто око за всеки жител на града почти на всяко натоварено кръстовище. Тенденцията се потвърждава и от работата на екипите на ОП "Организация и контрол на транспорта", които едва смогват да вървят по следите на джигитите и да им оправят бъркотиите. 

Ежедневно из улиците на града шофьори се "целят" в табели и стълбове, като направо ги отсичат, ​а след това девет от десет натискат газта и изчезват. Освен това пътните знаци са и привлекателно занимание за гамените, които ги къртят, шарят, облепят, завъртат и какво ли още не. И когато извършителят се изпари, възстановяването на щетите става за сметка на собственика, а именно Общината. Средно около 100 лв. струва подмяната на повреден пътен знак с табелата и работата по поставянето му, каза пред "Марица" шефът на ОП "Организация и контрол на транспорта" Георги Стоилов, като уточни, че сумата е различна - в зависимост от нанесената щета и дейностите, които се извършват за отстраняването ѝ. 

Шефът на ОП "Организация и контрол на транспорта" Георги Стоилов


По думите му, към настоящия момент цялостното състояние на вертикалната сигнализация на територията на града е добро. "Не спираме да работим по проблемите, възникнали заради бутнати, унищожени, облепени знаци. Срещаме огромна трудност от гледна точка на това, че нямаме подкрепа от обществеността по отношение на постоянното разбиване на пътните знаци. Търсим съдействие на полицията. С всяко писмо, в което ни пишат да оправим щета в определен пътен участък, ние после пишем молби да се обръща повече внимание на тази конкретна част от инфраструктурата на града.

Дори една лепенка може да направи един знак негоден,

след което го хвърляме, а това струва доста средства на Общината", подчерта Георги Стоилов. По думите му, през последните около две години унищожаването на знаковото стопанство върви в пъти по-бързо от темпото, с което могат да реагират екипите на ОП "Организация и контрол на транспорта" и да насмогнат. 

Дори само лепенки могат да направят един пътен знак негоден

 

"Разполагаме само с два екипа, които работят на територията на целия град. Тези, които унищожават, са много повече и затова понякога отнема повече време, за да стигнем до отстраняването на нанесена щета в даден участък. За наше щастие, има доста отговорни граждани, дори някои от тях държат постоянен контакт с нас, като ни сигнализират. Смея да твърдя, че ситуацията с пътните знаци значително се подобри, отделно ОП "Паркове и градини" и ОП "Чистота" полагат необходимите грижи, свързани с почистване на знаци и с окастряне на клоните, за да не скриват табелите", каза още Георги Стоилов.

При много от катастрофите в града има засегната вертикална пътна сигнализация, масови са и случаите, при които шофьор поврежда пътен знак и изчезва, без да остави следа или да съобщи.

"Щетите са на територията на целия град и са в огромни размери

И когато няма установен извършител, ​ги отстраняваме за наша сметка. Ако конкретният човек бъде открит и има съставен акт, то след това се отправят претенции за сумата за възстановяването на пътния знак към извършителя или към застрахователя. Ние се стремим да оправим нанесената щета още същия ден. При голям процент от случаите успяваме да възстановим направените разходи, но има и немалък процент на произшествия, при които няма оставена следа и няма извършител", посочи шефът на ​ОП ОКТ. 

Единици са случаите, при които водачи сами проявяват желание да си възстановят щетите


По думите му, най-често се трошат пътни знаци по завоите, особено "стоп" и за път с предимство. Има случаи, при които установени нарушители спорят за вина и така започва дело, в което се борят до последно, за да не покриват щети. Стоилов сподели и за шофьор, който е пример за подражание и влиза в графата "изключително редки случаи". Пловдивски водач допуснал инцидент на пътя и повалил три антипаркинг колчета. След случката шофьорът веднага отишъл в общинското предприятие, споделил какво е направил, след което поискал да си възстанови щетите. Пресметнали му колко ще струва и той внесъл сумата. "Подобни примери се броят на пръстите на едната ръка. Имаме немалко случаи, в които хора са видели кой е извършителят, но не им е удобно и не искат да се замесват. Инцидентите и вандалските прояви не касаят само пътни знаци, а понякога стълбове, табели на спирки и доста други елементи, за чието възстановяване се изискват средства", посочи още Стоилов.

При един от последните инциденти БМВ се заби в светофар


Той припомни един от последните сериозни инциденти, който стана на кръстовището на бул. "България" с ул. "Васил Левски" на 20 август. Тогава шофьор се заби в светофарен стълб. "Преди две години направихме рехабилитация на този същия стълб. Ако не беше извършен този ремонт, щеше да последва нещо сериозно при този инцидент. Сега стълбът остана здрав, нямаше и пострадали.

Съвсем наскоро Община Пловдив обяви обществена поръчка за поставяне на нови пътни знаци и ремонт на наличните. Монтирането им ще се случва по заявка на предприятието „Организация и контрол на транспорта", което отговаря за пътната сигнализация.

Прогнозната стойност на поръчката е за над 400 хил. лв. с ДДС,

като в изискванията е заложено знаците да бъдат със светлоотразително фолио. Оферти се приемат до 18 септември, а постъпилите документи ще бъдат отворени на следващия ден. 

В челната тройка на повалените знаци стои "стопът"


По думите на Стоилов, към момента не може и да става дума за недостиг на пътни знаци. "За последните две години успяхме да набавим нужните наличности", посочи той.

От „Организация и контрол на транспорта” редовно сезират Общинска полиция, Общинска охрана и Пловдивския общински инспекторат да засилят контрола и възпрат посегателствата върху пътните знаци, ​тъй като те са изключително важни за безопасността на всички участници в движението.

 

Автоинструктори алармират:

Има улици, окичени като коледна елха

Прекалено многото пътни знаци объркват младите шофьори

Курсистите в автошколите научават бързо значението на отделните групи пътни знаци и в процеса на кормуване усвояват необходимите знания. След това обаче поемат в три посоки - едните спазват стриктно табелите, други са добили самочувствие и в голяма степен ги игнорират, трети пък започват да ги бъркат, а хаосът с разпределението им по улиците ги стресира още повече. Това споделиха пред „Марица“ опитни автоинструктори от града под тепетата.

По думите им, по много улици в ​Пловдив има нелогични знаци, както и голям брой на едно място, което наистина обърква младите шофьори. Един от примерите, който посочиха, е ул. „Петко Д. Петков“, която е като „коледна елха“ от пътни табели. Дори в стремежа си да забележиш всеки един от знаците, отделяш вниманието си от пътя, разсейваш се и това може да доведе до голяма беля.

„В много малки улички из кварталите също има нелогично голям брой знаци, което само затормозява движението и шофьорите. По-добре е там да няма и седналите зад волана да си знаят, че действа правилото на дясностоящия“, коментират инструкторите. В същото време, добавят те, на опасни кръстовища няма никакво регулиране, дори липсват стопове, което пък увеличава риска от сериозни катастрофи. „Там всеки си мисли, че е с предимство, и въобще не може и да става дума за правила или за толерантност“, смятат инструкторите.

 

Зарязани от строителите табели стават хранилка за катаджиите

Десетки знаци остават зарязани след извършването на ремонтни дейности в Пловдив и региона. Строителите си вършат работата, като през това време се въвежда временна организация на движение с действащи нови правила, като например за по-ниска скорост, движение в едно платно и т.н. Шофьорите свикват дотолкова, че след приключването на ремонта не им прави впечатление, че пътният знак сочи, че трябва да карат с не повече от 30 км/ч, без реална причина за това. 

Тъй като не са демонтирани, забравените пътни знаци са си действащи, макар и временно, и всяко нарушение води до главоболия за шофьорите и близки срещи с полицията. Не са малко ситуациите, в които катаджии разполагат камери точно до подобни временни знаци и създават прецеденти за магистратите. Шофьорът кара със законните в градски условия 50 км/ч, а триногът го засича с тази скорост да преминава през табела, указваща движение с 30 км/ч. Следва глоба. За съда остава преценката кой е прав и кой е крив и доколко поставянето на камери точно на тези места е практика за пример. Факт е обаче, че има много водачи, станали жертва на "невалидни" пътни знаци, останали на строителните площадки в и около Пловдив.

Липсваща вертикална сигнализация превръща кръстовища в руска рулетка

Кръстовища се превръщат в руска рулетка заради липса на пътни знаци. За това алармират шофьори в социалните мрежи. Един от последните примери се отнася до Садово. "Моля Община Садово и МВР да се самосезират и да върнат знака "стоп" след приключването на ремонта на тротоара, защото много скоро тук ще стават сериозни катастрофи. Идващите от Здравната служба не виждат, че трябва да спрат и да пропуснат идващите по пътя с предимство, а си продължават с немалка скорост по новия асфалт", сигнализира Боян Атанасов. 

На много места в квартал Прослав например са изчезнали пътните знаци "стоп". Примерните шофьори знаят наизуст, че трябва да натиснат спирачките, да се огледат и да продължат безопасно, но при евентуален инцидент правото ще е на страната на джигита, тъй като липсва действащ пътен знак, който да го направи виновен. 

Недостатъчно пътни знаци според пътуващи има и на опасното Околовръстно, на разклона за село Златитрап и кв. Прослав. Там вливането и излизането от движението е истински късмет и въпрос на изумителни шофьорски умения. Неведнъж са се чували гласове за изграждане на кръгово или поне за подход или маркировка, която да позволява на шофьор да застане спокойно и да изчака. Околовръстното е с две платна за движение и ако водач реши да свие към кв. Прослав, следват гневни шофьорски реакции от движещите се към Асеновград, като същевременно отсрещното движение е толкова интензивно, че не позволява изтегляне. Точно на това място се случват и катастрофи през няколко дни.

Умен софтуер засича фейсбук маниаците зад волана

Пилотни версии на "умни" пътни знаци засичат шофьори, които си гледат фейсбука, докато са зад волана. Те се тестват на различни места в САЩ, включително в Сиатъл и Вашингтон. Модерните знаци са със специално проектиран софтуер и използват инфрачервена и микровълнова технология за откриване на разсеяни водачи.

Интелигентните съоръжения могат единствено да установят дали шофьорът кара с превишена скорост, дали е без предпазен колан и дали използва телефона си, докато шофира. След като открие нарушението, знакът предупреждава водача с надпис, като го насърчава да шофира безопасно.

В първите си версии, които са разпространени и в България, умните пътни знаци отчитат скоростта на преминаване. В САЩ технологията е усъвършенствана и когато бъде засечен шофьор, който се рови във Фейсбук, Инстаграм или TikTok, то знаците го съветват да остави телефона си и да внимава в пътя. Знаците посрещат изрядните шофьори с изображение на усмихнато лице.

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 4 оценки
5/5 от 4 оценки

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?