Христина Бобокова - пловдивчанката, която владее тайните на успешната жена
- 08:45, 10.06.2023
- 10:38, 10.06.2023
- 6081
- 0
С "Тухлата" съпругата на предприемача Пламен Бобоков поставя темелите за първия български музей на съвременното изкуство
Тя е красивата пловдивчанка, която опитомява Пространството. Прави го, докато вдъхновено работи с изявени таланти от цял свят. Всички те са участници във фестивала „Процес-Пространство“. Христина Бобокова се вълнува всеки път, когато има възможност да се връща с работата си в родния си Пловдив. Обещава да го прави по-често.
Да, Христина владее тайните на успешната жена. Тя е изтънчен изкуствовед и управител на „Нумизматичен музей-Русе“, като в момента е концентрирана върху реставрацията на сградата на музея. Последното й предизвикателство обаче се нарича „Тухлата/2023“ и този артпроект увлече много знакови имена сред родните художници. Сред тях са живописецът Греди Асса, актьорът Ники Сотиров и екстравагантният пловдивчанин Емил Миразчиев.
Така изглежда плакатът за събитието
Артакция „Тухлата/2023“ е най-новата и мащабна инициатива на фондация „Процес-Пространство“ - организатор на едноименния фестивал за съвременно изкуство, който се наложи като най-дългогодишния в България. Форумът провокира идейно и творчески български артисти от цялата страна. Предисторията е следната: през месеците март и април т.г. се направи селекция сред 150 наши творци от няколко поколения. Избраните получават покана за участие и по една „работна тухла“, която да преобразуват в произведение на изкуството - всеки според своите артистични виждания.
„Идеята за акция „Тухлата/2023“ всъщност не е нова.
Нейното начало е поставено в Пловдив в далечната 1993 г.
от изкуствоведа Димитър Грозданов, с когото работихме дълги години заедно. Това е тема, която Грозданов нарича „толкова проста, че по някое време всички си мислеха, че е тяхна“, разказа пред „Марица“ Христина Бобокова.
Тухлата на Греди Асса
В края на 1992 г. и началото на 1993 г. Димитър Грозданов организира за първи път акция „Тухлата“ и изложба в пловдивската галерия „Акрабов“, в която участват 27 български художници. Авторите от Пловдив вземат своите тухли направо от галерия „Акрабов“, чийто собственик и спонсор на събитието е строителният предприемач Стефан Акрабов.
По онова време особено активни са художниците от група “Ръб”, които спонтанно „излизат от рамките на кавалетния обект и създават в една тухларна в Брацигово временна структура от материала с архитектурен характер”. Според първоначалния замисъл изложбата в галерия “Акрабов” е
метафора на „първата тухла“ за един бъдещ музей
на съвременното изкуство в България. Христина Бобокова продължава своя разказ така: „В онзи момент „Тухлата“ се възприема като метафора на първата тухла, която трябва да се постави за създаване на музей за съвременно изкуство в България. Трийсет години след тази акция, т.е. едно цяло поколение, такъв музей все още няма. Запитах се какво означава това - институциите ли са виновни, или пък самите артисти нямат такава потребност? Защо по-голям дебат по темата така и не се реализира?“, пита пловдивчанката.
Евгени Йонов вижда в "Тухлата" доларова банкнота
Затова фондация „Процес-Пространство“, като продължител на много от проектите на Димитър Грозданов през годините, решава да възобнови акция „Тухлата“ в едно ново време, за да провери нагласите на артсредите. Куратор на „Тухлата/ 2023“ е изкуствоведът Христина Бобокова, а артистичен директор е художничката Рада Якова.
Иглика Христова и нейната "Тухла" като "Образцов дом"
"Това, че все още нямаме музей за съвременно изкуство в България, повдига множество въпроси - казва с известно огорчение Бобокова. - Това повдига множество въпроси за явно съществуващ проблем в обществото ни, проблем, който възпира развитието на определени културни, художествени, донякъде и образователни процеси, които в други държави са естествени, отдавна реализирани и функциониращи. Артакция „Тухлата/ 2023“ се проведе в национален мащаб и в нея се включиха 118 творци от цялата страна, които изпратиха своята „тухла“ като художествено произведение. Получихме както обекти, така и инсталации, видео, текстови послания, проекти, живописни и графични творби. От 8 юни до 3 юли във Варна в културен център "РеБонкърс" предстои изложбата към акцията, където ще бъдат показани всички произведения, събрани в наистина любопитна експозиция, която представя своеобразни „творчески автопортрети“, допълва дамата.
Участниците от Пловдив оформят една колоритна група
Сред тях са Атанас Хранов, Константин Константинов, Емил Миразчиев, Севдалина Кочевска, Лора Пармакова, Иван Шишков, София Грънчарова, Илия Йончев, Лиляна Кючукова, Румен Нечев, Явор Костадинов, Станка Александрова, Михаела Иванова, живеещият в Пловдив артист Мич Брезунек.
„Тази изложба има потенциала да присъства в още няколко локации в страната, което е и наша амбиция поради големия брой участници и интерес от много страни. Не е изключено да я представим и в Пловдив в някакъв момент, което ще бъде наистина чудесно“, замисля се Христина Бобокова. Отделно „Тухлата/ 2023“ е съпътстващо събитие на 34-тото издание на фестивала „Процес-Пространство“, който тази година е с мото „Археология на щастието“ в Балчик. Фестивалът е бил част от културния афиш на Пловдив през 2018 и 2019 г. и не е новост за пловдивската публика.
Израства сред декорите на Кукления театър, завършва с отличие МГ-то
Христина Бобокова израства с изкуството в родния Пловдив. Като дете тя си играе сред декорите на Кукления театър в града под тепетата, където баща й се занимава с музика. От трети клас ходи на уроци по рисуване, но завършва с отличие Математическата гимназия. После мечтае да учи архитектура, но записва журналистика. Животът обаче й е подготвил своите изненади - през 1995-а, попадайки в орбитата на артфестивала „Процес-Пространство“, тя избира изкуството. Именно този форум ще я срещне със съпруга й Пламен Бобоков - един от най-успешните ни бизнесмени.
„Във всички дългосрочни отношения - независимо дали са лични, или работни, едно от най-важните неща според мен е хората да имат еднаква посока и визия за бъдещото, сходна ценностна система и разбирания за основните житейски състояния. Трябва да има любов и взаимно уважение. Не на последно място - за мен е чувството за хумор, което много помага във взаимоотношенията, прави живота по-лек, приятен и цветен, а също ни кара да приемаме трудностите и предизвикателствата по-лесно и с усмивка“, формулира Христина своята визия за хармоничния брак.
Днес двамата със съпруга си Пламен Бобоков отглеждат трите си деца с много любов. Развиват заедно със семейството на Атанас Бобоков фондация „Братя Бобокови“ за изследване и опазване на културно-историческото наследство на България. И са превърнали фестивала „Процес-Пространство” в своя кауза.
Доведе „Прегръдката“ на Ода Жон под тепетата
През 2019 година Христина Бобокова „доведе“ пътуващата скулптура „Прегръдката“ на Ода Жон под тепетата. Най-старият жив град в Европа беше избран за мястото, където да приключи артистичното пътешествие на творбата, обиколила цяла България.
„Прегръдката" - вдъхновена от Пиета на Микеланджело, се впусна в своето артистично приключение в пет спиращи дъха точки на България. Локациите бяха подбрани специално от авторката и куратора на проекта - пловдивчанката Христина Бобокова. Емоционалното пътуване на „Прегръдката" започна от курортното селище Варвара. След безбрежния престой над морската шир тя продължи пътя си към футуристичните скални форми на мини „Каолин". После посети „Вазовата пътека“ в района на Своге, остана известно време и в прекрасната градина на двореца „Врана” в София. Последната й спирка дълго се пазеше в тайна.
И тя беше Пловдив.
Като част от XXIX издание на артфестивала „Процес-Пространство” бронзовата скулптура беше изложена в близост до църквата „Света Богородица”. Събитието премина под мотото „Отношения без форма“ и стана част от „Пловдив - Европейска столица на културата 2019“.
На кого пречат Бобокови?
В последните години семейството обаче попадна във фокуса на съдебните хроники. Красивата пловдивчанка дори бе забъркана в скандала "Чекмеджегейт". Жълтите медии написаха, че вероятно тя е жената, записала кадрите от спалнята на бившия премиер Бойко Борисов. Сложиха й дори прякора Мата Хари.
Защо и от кого са тези атаки? На кого пречат Бобокови?
Христина е лаконична по този въпрос: „Мисля, че именно през последните дни и седмици хората имат възможността да видят по-ясно много от задкулисните процеси в нашето общество, които са се развивали паралелно и за които само сме подозирали. Както аз, така и моят съпруг сме казвали многократно, че всичко това, което се случи с нас, е всестранна атака, част от зловещ сценарий на някого, който е имал възможността и е можел реално да си играе със съдбата на хората. Не мисля, че сме пречили на някого. Просто някой е искал нещо от нас!“.