Гневни пловдивчани питат Общината: Защо транспортният кошмар "Дошков" мина метър отново
- 09:00, 13.08.2024
- 11:19, 13.08.2024
- 6819
- 29
Защо кошмарът за градския транспорт в Пловдив инж. Веселин Дошков беше пожален отново от Общината? Това питат гневни пътници, които ползват обслужваните от фирма "Хеброс бус" линии на градския транспорт. Отдавна рейсовете на Дошков имат кошмарната слава на шампиони по неспазването на разписанията. Въпреки това "Хеброс бус" мина метър при прекратяването от Община Пловдив на договора за 8 автобусни линии от общо 29, обявено миналия петък.
Решението на градската управа дойде, след като месеци наред към превозвачите, които карат рейсовете през куп за грош и без работещи климатици, се отправят предупреждения и се налагат символични глоби, които не променят ситуацията. В началото на юли местната власт размаха брадва, като се закани да прекрати два договора общо за 21 градски линии.
Оказа се, че брадвата е перце, с което за пореден път бяха погалени превозвачите, чиито автобуси клетите пътници чакат по половин час и повече на спирките, особено в почивни дни. Вместо двата проблемни договора, подписани през 2016 и 2018 г., Община Пловдив реши да прекрати от 10 септември само един -за линиите 9, 11, 17, 21, 25, 26, 36 и 113. Автобусите по линии 9, 11, 25, 26 се обслужват от „Автобусни превози“ на Петко Ангелов, 36 - от КТ „Златанови“ на Татяна Златанова, а 17, 21 и 113 - от „Автотранс Чолаков“ на Димитър Чолаков, който според данните на Общината също има много пропуснати курсове.
Решението звучи куриозно, да не кажем абсурдно. Системата GPS на ОП „Организация и контрол на транспорта” засича, че най-добро изпълнение на курсовете имат фирмите „Автобусни превози - Пловдив” и „Златанови” - 97-99%, които попаднаха в черния списък, тъй като участват в общ консорциум по договор от 2016 г. От 10 септември те или пак ще подкарат линиите, или излизат на трудовата борса, което е парадоксално.
Инж. Веселин Дошков. Снимка Наташа Манева
Чадър обаче е разпънат над фирма „Хеброс бус” на Веселин Дошков, от която беше пропищяла предишната местна власт, а сега и настоящата заради най-бруталното неизпълнение на разписанията. Превозвачът си запази линиите, въпреки че според данните на GPS, цитирани неведнъж и от Савина Петкова, изпълнението по неговите маршрути с номера 29, 37 и 99 често е под 50%.
Трите линии на "Хеброс бус" са включени в договора, подписан с консорциум от пловдивските фирми през 2018 г. Маршрутите са общо 13, както бяха разпределени навремето - 1, 6, 7, 15, 16, 18, 29, 37, 44, 66, 99, 116 и 222, и за изпълнението на разписанията по част от тях също има проблеми. Това касае най-вече трите линии на „Хеброс бус”.
В началото на юли от Община Пловдив беше изпратено предупреждение до участниците в консорциума, че освен договора за 2016 г. ще бъде прекратен и договорът от 2018-а, ако до 5 август изоставащите превозвачи не влязат в крачка. Мярката обаче отново е отложена, и пак за сметка на пътниците.
Чакаме на спирката под палещото слънце. Снимка от Наташа Манева
На логичния въпрос на какво се дължи този явен и учудващ компромис, ресорният зам.-кмет Савина Петкова каза: „Даваме на фирмите последна възможност да се разберат помежду си, като един от вариантите е „Хеброс бус“ да предостави една или две линии на друга компания. Ако това не се случи в кратко време, и този договор ще бъде прекратен. От превозвачите зависи дали искат да го спасят“.
Преди време „Хеброс бус” на Веселин Дошков беше основен превозвач както в градския транспорт в Пловдив, така и в извънградския. След възхода на бизнесмена, приватизирал в края на 90-те години и трите автогари, започна неговото падение и в последните години то е стремглаво.
Автобусите по линия № 37 приличат на консервни кутии. Снимка от Наташа Манева
Към 2019 г. Дошков обслужваше 14 линии в Пловдив, или почти половината от цялата транспортна схема, в момента крета едва с три маршрута, след като неговите съдружници в консорциумите са поели четири от маршрутите му заради невъзможността да осигури редовни автобуси.
Странно е, но месеци наред към проблема с „Хеброс бус” се подхожда с кадифени ръкавици - с препоръки и обещания от страна на превозвача, които не се спазват, макар че в договора е записано черно на бяло - при неизпълнение на задълженията възложителят е в правото да прекрати взаимоотношенията с изпълнителя.
Савина Петкова по време на демонстрация на външна фирма, която беше докарала в Пловдив електробус
Снимка от Наташа Манева
По думите на Савина Петкова, тази седмица ще искат от областния управител проф. Христина Янчева тъй наречената спешна мярка - възлагане на осемте линии на транспортни фирми със срок до провеждането на конкурс и възлагане на нова поръчка. Временната мярка се разрешава до две години. Кога ще бъде подготвена поръчка, с какви условия, за какъв срок и дали търгът ще мине без обжалване, не е ясно. Както не е ясно и дали ще се стигне до прекратяване на проблемния договор от 2018 г. На мътните води явно разчитат и в „Хеброс бус", уповавайки се и на благосклонността на Савина Петкова. Мнозина пък вече са убедени, че ресорният зам.-кмет няма да успее да въведе ред в градския транспорт. Макар да е опитен юрист, диалогичен и коректен човек, тя е с нулеви познания в бранша, твърдят нейни опоненти. И прогнозират, че много скоро на кмета Костадин Димитров ще му се наложи да търси нов заместник по транспорта, който да спасява положението.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.