1939

Финансист, филолог и бизнесмен ще дърпат конците на Летище Пловдив

Ново шефско трио в аеропорта

Новият борд на „Летище Пловдив“ ЕАД вече е в пълен състав. За втори независим член е назначен финансистът Тодор Шопов. Той има опит като член на борда на директорите на „Български енергиен холдинг“ ЕАД и на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД. Бил е управител и на фирма за наземно летищно обслужване. 

Както „Марица“ писа, на 12 април 2022 г. целият предишен борд на аеропорта край Крумово бе освободен със заповед на министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев. От състава на управлението излязоха директорът Пламен Спасов и Петър Георгиев - член на борда на директорите. На тяхно място бяха назначени доскорошният изпълнителен директор на „Летище София“ ЕАД Красимир Пешев, както и Дойчин Ангелов.

Пешев има сериозна визитка в частния бизнес

Преди да стане шеф на столичния аеропорт, той е бил съдружник или е участвал в управлението на 12 фирми. Дойчин Ангелов пък, който е филолог по образование, бе директор на пловдивската аерогара в периода 2009-2013 г. Според Закона за публичните предприятия принципалът, в лицето на Министерството на транспорта, е длъжен до 6 месеца от назначаването им да проведе конкурс. За момента няма яснота дали ще се рестартира концесията за летището. 

Дойчин Ангелов

При вписването на Тодор Шопов е освободен вторият член на борда на директорите и бивш изпълнителен директор Спас Шуманов (с мандат  2018-2021 г.), а преди това дълги години е участник в шефския борд. Според юристи при поредното кадруване на летището e забъркана голяма каша, тъй като има висящо съдебно производство. Шуманов води дело срещу назначаването на Илия Зайков, с когото миналата година участваха в битка в конкурс за членове на борда.  В момента се чака решението на Върховния касационен съд. 

Спас Шуманов

Припомняме, че през декември м.г. поредният конкурс за избор на членове на Съвета на директорите на „Летище Пловдив“ ЕАД бе стопиран. Заповед за това бе издадена от тогавашния служебен министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев дни преди да бъде обявен съставът на настоящия Министерски съвет. Мотивите за решението на Алексиев не станаха ясни. Конкурсът стартира в края на октомври 2021 г., а допуснатите кандидати за две шефски места - четирима. В надпреварата участваха бившите изпълнителни директори Спас Шуманов и Андрея Андреев, който напусна скандално, след като хвърли оставка, освободеният наскоро шеф Пламен Спасов, както и юристът на аеропорта Михаил Благомиров.

След скорошната поредна метла по върховете на „Летище Пловдив“ ЕАД от Министерството на транспорта уточниха, че

целият борд се освобождава заради тежко икономическо състояние на дружеството,

установено при одит. За последните три години е констатирана счетоводна загуба в общ размер на почти 3 млн. лв., дължащи се на лошо управление и липса на адекватни управленски решения.

Справка в ДАКСИ показва, че за последните 15 години най-високите нетни приходи от продажба на „Летище Пловдив“ ЕАД са били през 2011 г. - 4 311 000 лв. През следващите 10 години те постепенно намаляват, като най-големите приходи преди ковид пандемията са били през 2018 г. - 1 818 000 лв. През първата година от пандемията - 2020-а, която удари сериозно авиосектора,  нетните приходи от продажба са били едва 977 хил. лв. На фона на епидемичната обстановка ситуацията започва да се подобрява тази година. Това става ясно от анализа на оперативната дейност към 31 март 2022 г.

В него пише, че „за първото тримесечие на 2022 г. отчетеният брой самолетодвижения бележат увеличение спрямо предходното със 728%. Това дава отражение и при продажбите на авиационно гориво, като завишението за посочения период е с 1213 тона. Аналогично е положението и при обслужените пътници. За периода януари-март 2022 г. през Летище Пловдив са преминали 51 489 пътници, или ръст от 3241,28%. За сравнение - за първото тримесечие на миналата година пасажерите са били едва 1541".

 

Кой как чете числата в отчетите

Малко преди да бъде освободен от поста, в интервю за „Марица“ предният директор Пламен Спасов коментира оптимистично: „Ако успеем да задържим темповете, както и да увеличим пътникопотока, плюс приходите от търговската ни дейност, ще успеем и да се самоиздържаме. Пак ще повторя цифрата 16 000 пътници, които сме обработили за месец януари 2022 г. Умножена по 12 месеца, това прави 192 000 пътници минимум на година само от редовни линии. Трябват ни още 50 000 пътници, евентуално от чартърните полети, и сме готови да минем на самоиздръжка и печалба.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
Не благодаря

Не благодаря

19.05.2022 | 11:26

Промяната е видима! Всичко е в киреча!

Отговори
4 0
Коко

Коко

18.05.2022 | 21:03

С две думи топ крадци!!! Както адв. Веселина Канатова в съвета на директориите на БЕХ. Случайно тази дама е от кантората на адв. Демерджиев и пак случайно е назначена по времето на служебния кабинет, в който бившия председател на АК Пловдив беле министър. Да не говорим и за Пламен Дилков - топ зуладжия и схемаджия от енергетиката, близък до Корни и с-ИЕ!!!

Отговори
5 0
ГРОБ

ГРОБ

18.05.2022 | 13:42

Вижда се, че предишният кмет и вожда му от Банкя работеха срещу развитието на летището. До 2011г. приходите растат, а след като Тотьо Крадеца става кмет започват кражбите и приходите намаляват всяка година. Заради Тотев се спират дестинации, защото изкара Община Пловдив от Фонда за развитие на летището и каза, че летище София е само на 130км. от Пловдив и да пътуват до там хората за да летят за чужбина. Мутрата от Банкя е против развитието на летището и Тотев му е дясната ръчичка в тази работа. Неговото правителство трябваше по закон да подпише договор за концесия с вторият кандидат след отказването на китайците, но не го направиха, защото можеше и нещата да вземат да потръгнат.

Отговори
2 5
красив и умен

красив и умен

18.05.2022 | 16:58

Само Дойчин Ангелов може да каканиже такива умозаключения!

Отговори
6 2

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?