2374

Електронното таксуване в градския транспорт - мисия (не)възможна

С нови 12 млн. лева Общината предприема втори опит да модернизира услугата, докато шофьорите в много от рейсовете все така са като многоръкия Шива - късат билетчета, въртят волана, упътват пътниците и следят за реда.  

Местната власт в Пловдив предприема втори опит за въвеждане на електронна система в градския транспорт в Пловдив, която да улесни пътниците и да завиши контрола за спазването на разписанията. Надеждата на ресорния зам.-кмет Тодор Чонов е, че този път тежката мисия ще бъде възможна и още през 2023 г. пътниците ще могат да плащат с банкова карта - дебитна или кредитна, с транспортна, с мобилно приложение или с хартиен билет - така както това се прави от години в напредналите държави на Европейския съюз. И още една надежда - до две години създадената наскоро общинска фирма "Екобус" да защити проект за финансиране на доставка на 20 електробуса.

Първата стъпка, предприета от Община Пловдив, е избор на изпълнител

Преди няколко дни администрацията обяви обществена поръчка „Надграждане, модернизация и поддръжка на система за управление на градския транспорт и услуги по организиране, администриране и контрол на  продажби на обществени услуги за градска мобилност”. Прогнозната стойност на поръчката е почти 12 млн. лева без ДДС. В заданието е включено и управлението на Синя зона.

Пътниците са предпазливи в коментарите си за безкондукторното таксуване в градския транспорт, а доста от тях са настроени скептично. Тази реакция е напълно обяснима, след като първият опит за въвеждането на електронната система претърпя тотален провал, който бръкна дълбоко в джоба на европейските данъкоплатци. За несвършената услуга платихме близо 20 млн. лева на испанската фирма „Индра”, осигурени като безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма на ЕС.

Срещу тази солидна сума испанците трябваше до 10 февруари 2016 г. да монтират и да въведат в експлоатация информационни табла на 354 спирки, всички 285 автобуса да се оборудват с електронна и звукова система за оповестяване на спирките, с  автомати за продажба на електронни билети и системата за информация на пътниците в автобуса и с 677 валидатори на карти с чип. Още 91 автомата за продажба на карти и билети бяха предвидени на спирките и в обществени учреждения.

Комично и тъжно е, че на практика за 20 млн. лева сме купили електронни табла на спирките и тук-там работещи валидатори за чекиране само на електронни абонаментни карти. Повечето рейсове заприличаха на селски, защото кондукторите останаха, а шофьорите са като многоръкия Шива - късат билетчета, въртят волана, упътват пътниците и следят за реда.    

Усилията, хвърлени от администрацията през 2020 г. в съживяването на провалената електронна система, не дадоха резултат. Като наказателна мярка Община Пловдив  е задържала гаранцията на „Индра”от половин милион лева, сигнализира прокуратурата за неизпълнен договор и  

завела съдебен иск към фирмата за 1,5 млн. лева неустойки.

Надграждането, което де факто е въвеждане на нова електронна система, беше предшествано с тримесечното тестване на модули, с които три български фирми бяха оборудвали три автобуса с кабелна мрежа, валидатори, датчици, видеокамери,  бордови компютри, но без да се плаща с банкова карта.

Имената на фирмите не бяха съобщени, но се предполага, че някоя от тях ще са кандидат за обществена поръчка, обсъждана и подготвяна цяла година.

Превозвачите дружно твърдят, че отдавна чакат електронната система по две причини. Първо, Община Пловдив ще бъде задължена да заплаща за превоз на пътниците според Европейския регламент 1734, тоест да покрива разходите плюс 5% печалба. Второ, Община Пловдив трябва да организира продажба на билети и карти, което означава за администрацията допълнителна дейност. Засега това е ангажимент предимно на превозвачите.  

Пред Община Пловдив стои още един важен въпрос за решаване - как ще финансира въвеждането на електронната система. За градския бюджет 12-те млн.лева е сериозна сума, като към нея трябва да се прибави и субсидията за транспортните фирми - минимум 8 млн. лева.

Челен опит: Чешки електробуси излизат от завода,  оборудвани с електронна система

Електробусите, произведени от чешката компания SOR, още в завода се оборудват с електронната система. Предварително са окабелени и не се налага превозното средства тепърва да се дупчи, както стана при нас преди години, когато „Индра“ въвеждаше системата. В чешките електробуси само трябва да се монтират автомати и валидатори в кутиите, сложени в завода, обясни инж. Димитър Чолаков, управител на фирма „Автотранс 2000“. Заедно с брат му Иван и представителя на чешката компания Емил Климак те тестваха качествата на електробуса, като направиха обиколка по градските улици.

Емил Климак разказа, че в големи градове в Чехия още преди години е въведено електронно таксуване. В Прага пътниците се таксуват с банкова карта, с мобилен телефон, с SMS, с времеви билети и карти. От автомата на улицата можеш да си купиш билет за превоз в рамките на 30 минути, един час, 90 минути. Както и да зареждаш картата си за какъвто период пожелаеш.

Електробуси са оборудвани  дори с устройства за зареждане на GSM. На въпрос дали в градския транспорт в Чехия се разрешава пътниците да говорят по GSM, представителят на фирмата Емил Климак учудено попита: “А защо трябва да се забранява?”

В много от автобусите в Пловдив има знак, че разговорите по GSM са табу, а някои кондуктори яростно се карат, ако правилото се нарушава.„Ще изхвърля някой GSM през прозореца“, крещеше истерично преди няколко дни кондукторка в един от градските автобуси.  

Чешките електробуси спечелиха два златни медала. Емил Климак разказа, че компанията произвежда също така автобуси и тролейбуси и активно търгуват с България.  Доставили са електробуси за Русе, а наскоро са спечелили обществена поръчка за екологични превозни средства за Сливен. Предстои да сключат договор за електробуси и за Перник. Чешкият представител не скри  недоумението си, че в Пловдив и до днес няма нито един електробус.

Пазарната цена на ековозилото  е малко над 500 000 евро. За тези пари могат да се купят два-три големи автобуса и най-малко пет-шест “щъркела”. Частните превозвачи, които обслужват всичките 29 автобусни линии в Пловдив, твърдят, че нямат възможност за такава скъпа придобивка. 

”Но за сметка на това разходите за ток са четири пъти по-малко в сравнение с дизел. На 100 км пробег се харчат 14- 16 лева за зареждане, докато автобус при същия пробег на дизел разходва 80-100 лева”, даде пример  Емил Климак. Предимството на този тип превозно средство е, че не се сменя масло, което също е икономия. Климак признава, че батериите за електрическите возила са скъпи, но оптимистично отбелязва, че с развитието на това производство ще поевтинеят.

Електробусите, които излизат от завода, са придружени и със зарядни  станции. По думите на представителя на чешката фирма, зареждането продължава 5 часа. Това осигурява 300-400 км дневно с междинно зареждане за половин час, твърди представителят на производителя.

Безспорно е, че този вид транспорт не замърсява въздуха. Няма отровен пушек, който бълват някои пловдивски рейсове. Движи се безшумно и плавно, пак за разлика от автобуси, надхвърлили възрастта си. Купето е за 35 седящи места, но между седалките има широко пространство, така че могат да се качат и над 50 правостоящи. Електробусът е с три врати и нисък под. Не се налага да се катериш по стъпала, каквито неудобства създават пловдивските "щъркели". 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
9 коментара
dimitar

dimitar

26.09.2022 | 18:49

бързи и сериозни кредитни предложения за физически лица и фирми Аз съм начело на международна финансова институция, специализирана в международни заеми. Предлагаме услуги от 5 000 евро до 800 000 евро. нетният лихвен процент е 2,6% годишно за всички ваши нужди, свържете се с нас по имейл: [email protected]

Отговори
0 4
Тинкова

Тинкова

26.09.2022 | 14:04

"Не е луд този, който яде баницата, а този, който му я дава!" - Кога прокуратурата ще се занимае с бившия кмет Тотев и приятелите му, които са пряко замесени в далаверата!

Отговори
11 1
Реалист

Реалист

26.09.2022 | 12:26

Тези 12 милиона трябва да ги плати тотев защото той открадна 20 милиона а тези превозвачи които не могат да си позволят да купуват електробуси да си ходят общината ще се свърши работа стига са ли вали щъркелите щъркели хората ги изхвърлиха а теб прибраха изчистиха турските заводи с от смотани и глупави автобуси хората навсякъде електробуси тролейбуси използват вземете пример от плевен а вие тука ще ме сравнявате щъркела с електробус не ва е срам отивайте си а тези 20 милиона лв кой ще ги връща кой ще носи отговорност кой ги открадна всеки знае че е тотев а защо го крият защо не го кажат а сега по англичани пак ще плащат и пак някой ще ги прибере тези пари разберете тази система докато транспорта и частен никога няма да тръгне само ще се крадат пари и това е частника е няма сметка от тази нали се сещате трябва да има пари и за управниците за тяхните хора които обират за частния транспорт заради които тази система не тръгва нарочно го правите пак няма да стане и няма тази система няма да заработи транспорта и частен вземете пример от чехия и стига с тези участницисистема

Отговори
11 2
Поканихме Борисов на дебат. Той се скри. Ето въпросите:

Поканихме Борисов на дебат. Той се скри. Ето въпросите:

26.09.2022 | 09:23

Поканихме Борисов на дебат. Той се скри. Ето въпросите, от които избяга: Защо не ви стигнаха 12 години да увеличите достатъчно пенсиите, след като на нас ни стигнаха само няколко месеца? Защо България се превърна в най-бедната държава в ЕС? Защо чуждестранните инвеститори отбягваха България по време на Вашето управление? Защо няма движение по разследванията за корупцията по високите етажи на властта, които всяка година ЕК посочва в годишните си доклади? Защо в България няма нито една изрядно построена и завършена магистрала, въпрекивсички раздадени публични средства и Ваши обещания? Защо поддържахте монопола на Газпром и Лукойл и никога не направихте диверсификация на енергийните доставки? Защо построихте Турски поток с 3 милиарда държавни средства, а 10 години не ви стигнаха, за да довършите газовата връзка с Гърция? Как ще помогнете на хората да преминат по-леко през зимния сезон, след като в мотивите си за сваляне на правителството излъгахте, че бюджетът е на червено? Последен въпрос: Не ви ли е срам? Кога ще се пенсионирате от българската политика?”

Отговори
12 3
Еми

Еми

26.09.2022 | 09:48

Задайте МУ и още един въпрос:Кой открадна 20мил.лв от Транспортния проект на Пловдив?Мисля ,че той знае отговора но няма да ви го каже!

Отговори
19 1
Мамина Царица Парица

Мамина Царица Парица

26.09.2022 | 08:51

В следваща статия разследвайте въпроса, кой, защо и за какво беше умишлено унищожен тролейбусния транспорт на Пловдив! И защо сега пак повдигаме отново въпроса, трябва ли Пловдив да има евтин, екологичен и сигурен градски транспорт, след като той няма алтернатива и другите градове в страната вече са си решили трайно този въпрос!

Отговори
17 4
Читател

Читател

26.09.2022 | 08:32

Ако и след тази статия не се самосезира прокуратурата и да повдигне обеинения на кмета Тотев и компания за тази брутална кражба на десетки милиони,значи някой им е затворил очите и им е запушил устите!При тази явна корупция в следствие от действията или бездействия на конкретни дл.лица да подследва незабавна конфискация на имуществото им и с парите от продажбата да се финансира новата система наречена услужливо “надграждане “ на съществуваща защото такава няма!

Отговори
18 1
Защо мълчат институциите?

Защо мълчат институциите?

26.09.2022 | 08:19

Пак се върви след събитията! Нито един въпрос:Къде отидоха парите платени на Индра? Кой подписа документите, че системата е внедрена и работи.....? Защо след като това не е факт вече повече от 6години,не е потърсена наказателна отговорност от дл. лица ощетили общината и бюджета на ЕС със думи в особено големи размери - 20мил.лв?Някой вярва ли на тези хора и този кмет, че ще направят честна общественна поръчка и че пак няма да се откраднат парите и пак да не се въведе тази система!

Отговори
16 1
Поканихме Борисов на дебат. Той се скри. Ето въпросите:

Поканихме Борисов на дебат. Той се скри. Ето въпросите:

26.09.2022 | 09:23

Поканихме Борисов на дебат. Той се скри. Ето въпросите, от които избяга: Защо не ви стигнаха 12 години да увеличите достатъчно пенсиите, след като на нас ни стигнаха само няколко месеца? Защо България се превърна в най-бедната държава в ЕС? Защо чуждестранните инвеститори отбягваха България по време на Вашето управление? Защо няма движение по разследванията за корупцията по високите етажи на властта, които всяка година ЕК посочва в годишните си доклади? Защо в България няма нито една изрядно построена и завършена магистрала, въпрекивсички раздадени публични средства и Ваши обещания? Защо поддържахте монопола на Газпром и Лукойл и никога не направихте диверсификация на енергийните доставки? Защо построихте Турски поток с 3 милиарда държавни средства, а 10 години не ви стигнаха, за да довършите газовата връзка с Гърция? Как ще помогнете на хората да преминат по-леко през зимния сезон, след като в мотивите си за сваляне на правителството излъгахте, че бюджетът е на червено? Последен въпрос: Не ви ли е срам? Кога ще се пенсионирате от българската политика?”

Отговори
9 3

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?