46

Експертът Кирил Драганов: Модел 3 в 1 ще реши транспортните проблеми на Пловдив

Крайградската железница трябва да се комбинира с интермодални терминали и електрифициран градски транспорт

Градската железница е мащабен за Пловдив проект и като такъв той ще донесе ползи за града във всички транспортни аспекти. В момента експерти работят по разработването на цялостна интермодална стратегия на града, интегрираща икономическите зони по ясен транспортно-логистичен модел. Това съобщи първо за „Марица“ Кирил Драганов, експерт и одитор в "Транспорт и логистика".

Цяла Европа ползва в градовете си един успешен модел за крайградска железница. Тя обхваща всички страни на транспорта с отделните му ключови компоненти, а те са:  крайградска железница, интермодални терминали и електрифициран градски транспорт. Всички те използват електричество, генериращо 0% вредни емисии и предоставящо възможност за един по- екологичен, по-тих и по-модерен европейски град ​- това е бъдещето на градовете ни, е заключението на Драганов.   

В съвременния свят една от най-важните характеристики на всеки град е стремежът към екологичен, сигурен и оптимизиран транспорт. „Това важи в най-голяма степен при бързо развиващ се икономически град, какъвто е Пловдив, особено с неговото нарастващо население“, развива тезата си Кирил Драганов. Експертът обясни пред „Марица“, че ако искаме да бъдем част от глобалната мисъл за намаляване на вредното въздействие върху околната среда, да имаме добавена стойност на услугата и принос за по-доброто бъдеще, един от 

най-ефективните начини е да развием железопътния транспорт. 

„Градските и междуградските автобуси имат дял от над 16% от общите емисии на парникови газове в ЕС и повече от 28% от емисиите от автомобилния транспорт в градска среда. Бъдещото  увеличение на стандартите за емисии ще гарантира, че този сегмент от сектора на градския транспорт допринася за преминаването към мобилност с нулеви емисии и за климатичните цели на ЕС и нулевото замърсяване в градска среда“, уточни Драганов.

Затова, според него, в бързо развиващи се градове мегаполиси (разбира се, по български стандарт) като Пловдив трябва да се заложи на комбиниран транспорт за придвижване на хора и товари. Замърсяването, времето за придвижване и шумната градска среда са проблеми, които изпреварват възможностите на големите градове. 

„Ето затова трябва много бързо да изминем пътя от „идеен  проект” до „рязане на лента”, за да имаме по-чисти и по-тихи градове“, предлага експертът. В големите европейски градове съотношението градски и междуградски транспорт е сравнително балансирано. Драганов дава следните примери:

В Дуисбург, Германия, например цифрите изглеждат така: 26% - крайградска железница, 24% - автобусен транспорт, 12% - велосипеден транспорт, и 38% - автомобилен транспорт. Данните са за 2021-2022 г., като се забелязва устойчиво намаляване на автомобилния транспорт за сметка на крайградската железница (S-Bahn).  

“Това е най-успешната инвестиция на града за последните 20 г.”, твърди Х. Щайнер от местното управление на транспорта. По думите му, въвеждането на “комбиниран билет” и зонирането на града и предградията е довело до скок от 8% за 2021 г., а за 2022-ра  ръстът вече е 17 %.

Подобни изглеждат цифрите и в други градове, като Дъблин, Лион, Познан, Хановер. Разбира се в Утрехт, Нидерландия, е още по-фрапантно - едва 12% от гражданите използват автобусен транспорт, а 3% - автомобилен. Градът разполага с 6 жп гари, като те свързват почти всички предградия с центъра посредством теснолинейни влакове.

През 2022 г. целият пътникопоток от летище Схипхол е изцяло с S-bahn и няколко електрически автобуса (основно ​шатъл към хотели). „Според мен това е пътят към по-доброто състояние на транспорта в един космополитен град като Пловдив, съществувал близо 8000 години. Град, съхранил средновековни традиции и архитектура, които ние трябва да освободим от градския транспорт в този му вид“, казва Драганов и припомня как през 2019 година на Транспортния форум в Щутгарт, Германия, бившият министър на Австрия  Норберт Хофер  е бил освиркан от сцената по време на представянето на проекта „Бренер на влак”. Проектът представлява качване на влак на тежкотоварни превозни средства Евро 2, 3 и 4 , а само Евро 5 (тогава най-съвременни) минаваха прохода по шосе. „Към днешна дата, в навечерието на тазгодишния форум, всички тежкотоварни превозни средства минават с влак, което е довело до спад на вредни емисии с над 47% , това показва колко екологичен модел е това“, коментира експертът.

Важността на крайградската железница опира до това, че тя не е само за пътниците, а и за товарите. Особено за град като Пловдив с всичките негови индустриални зони. Това става посредством интермодални и мултимодални терминали, които, ако са заложени още в проектирането, могат да решат един немалък транспортен проблем. Всички тези зони събират в себе си над 1000 различни производствени предприятия, складови и логистични бази и други, 

генериращи ежедневно между 4000 и 7000 тона товари и суровини.

Само по себе си това е логистичен кошмар на транспортната ни мрежа, казва Драганов. „Това са повече от 300 камиона, свалени от пътната мрежа, като не броим транзитния трафик, преминаващ през града и областта. Именно за това работя по реализирането на такъв мащабен проект, допринасящ за подобрението на града във всички транспортни аспекти, както цялостната интермодална стратегия на града, интегрираща икономическите зони по ясен транспортно-логистичен модел. Проектът за крайградска железница в този му вид обхваща всички страни на транспорта. 

Смятам, че примерите за успешен модел са в почти всеки европейски град и съдържат точно тези ключови компоненти - крайградска железница, интермодални терминали, електрифициран градски транспорт. Всички те използват електричество, генериращо 0% вредни емисии и предоставящо възможност за един по-екологичен, по-тих и по-модерен европейски град“, заключава експертът.

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 3 оценки
5/5 от 3 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
13 коментара
Реалист

Реалист

08.03.2023 | 12:37

Унищожихте тролейбусите са си пътеки а сега ще ми говорите за трамвай умишлено го унищожихте защо защо бе тотев защо бе здравко обеща предизборно ще възстановиш тролейбусите а нищо не направи съсипахте ги заради петко чолаков оказах ти ги а сега ти първа баба за дърва от 56-та година създаден тролейбусен транспорт един от първите градове който беше пловдив имаше 16 тролейбусни линии и най-голямата мрежа на вие гербаджиите я свалихте унищожихте я съсипахте я разграбих ти фирмата отрязах ти кралете на батаклиев който ви пречи ще и то много умишлено е еднолично тотев скъса договора без да се допита до общинския съвет и то заради частниците кой ще им търси отговорност на това крадливо племе а сега наново ще правите единствени от тролейбусни транспорт спасява града от чистикологично ти спокоен и евтин транспорт няма значение кой ще оператор по-добре общината да си вземе тролейбусния транспорт да го развива

Отговори
4 3
Димо

Димо

08.03.2023 | 12:32

Големия специалист защо не се разходи по бетония мост и да се огледа на ляво и на дясно и ще разбере от какви мърлячи и безхаберници се управлява БДЖ, същите са и в община Пловдив. Гледат да усвоят едни пари, а хората да плащат.

Отговори
5 1
Не е луд който яде баницата!

Не е луд който яде баницата!

08.03.2023 | 12:28

Каква градска железница и за каква гарнитура бръщолеви този индивид бе!Този май пак е дошъл като,Испанците от Индра,Гърците от Планет Консултинг,Българите от Сити План и т.н,които дойдоха баламосваха тъпите ,некомпетентни и корумпирани кметове и кметчета ,които са неуки и боси като цървули ,забърсаха милиони за да правят някакви фантасмалогични и некомпетени обследвания на пътнико потока,да предлагат нови транспортни схеми и всичко това от пусто в празно само за да пребират едни пари и нищо!

Отговори
7 1
Иван

Иван

08.03.2023 | 12:27

А отделни трасета за движение на тролеите ще има ли ? Или пак в общия кюп, че да уплътнят трафика. .

Отговори
5 2
ГЮРО

ГЮРО

08.03.2023 | 12:23

Абе изроди крадливи, защо унищожихте нещо съществуващо и работещо от десетилетия - тролейбусният транспорт? Какво ви пречеше толкова? Чист, тих, евтин. Ама пречеше на крадливите автобусаджии. Сега пак ще ни пробутват "електротранспорт", ама на десеторна цена, че и отгоре. А "градската железница" на никого не е необходима, освен на изродите крадци, защото всички линии са си съществуващите, а никой не направи нищо за такава железница, по простата причина, че няма необходимите пътникопотоци. Няма и да има.

Отговори
5 2
Железница за селата

Железница за селата

08.03.2023 | 11:29

А вътрешния транспорт, реката пречи....!

Отговори
2 2
Всеки е длъжен да е умен

Всеки е длъжен да е умен

08.03.2023 | 11:27

Слушай приказки и пълней!

Отговори
2 1
Рашо

Рашо

08.03.2023 | 11:24

Когато реализирате дори само един от тези проекти, вече ще имаме летящи автомобили. Видяхте му сметката на Пловдив. Хубав град беше.

Отговори
11 1
Карай на право!

Карай на право!

08.03.2023 | 11:07

Този специалист знае ли че в град Пловдив имаше най -дългата въздушно контактна тролейбусна мрежа в България от 260км по която можеха да се експлоотират над 120 тролейбуса при 160км в София?Той знае ли че през 2012година Иван Тотев умишлено прекратява безсрочния договор за експлооатация на тролеите в Пловдив и така на практика го унищожи?Знае ли че Здравко Димитров въпреки ,че в предизборната си кампания обещаваше ,че ще развие тролейбусния транспорт и няма да го закрива и щеше за това да вкарва Тотев в затвора ,издаде заповеди и обяви мрежата за опасна и помогна тя да се нареже и унищожи?Знае ли че по унищожената мрежа в Тракия ,по надлез Родопи и по бул Източен за който за 850 метра мрежа общината заплати през 2007 г 750хил лв не беше минавал тролеи?За да стане това за което този експерт говори трябва да се инвестира минимум 1милиард евро?А никаква не е гаранцията че няма да дойде на власт един негодник като горе описаните,който всичко това да унищожи и съсипе?

Отговори
12 2
Най дългата, не знам

Най дългата, не знам

08.03.2023 | 11:31

Но най ужасната, явно си от другаде.... на всяка им паднаха стрелите, можеше човек да,, забременее,,...!

Отговори
3 2
Пак сгреших от нерви, благодарение на пелтека

Пак сгреших от нерви, благодарение на пелтека

08.03.2023 | 11:33

Исках да кажа, на всеки 5 минути, падаха стрелите на тролейбусите...!

Отговори
5 3
Тъ пак!

Тъ пак!

08.03.2023 | 11:56

Падаха на майка ти гащите ,като идваше от село и са пазеше от пампоря да не я сгази като мечката от Лювочово!

Отговори
4 3
Днес е силно твоя празник, майка, даваш ли изкуствена ,, гърда,,

Днес е силно твоя празник, майка, даваш ли изкуствена ,, гърда,,

08.03.2023 | 18:46

Начи, българите са люпопитни, ама от особените етноси по любопитни няма, на какъв език пак ми говориш...лочи и мълчи, да не вземеш да се задавиш...!

Отговори
1 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?