Експертът Кирил Драганов: Модел 3 в 1 ще реши транспортните проблеми на Пловдив
Крайградската железница трябва да се комбинира с интермодални терминали и електрифициран градски транспорт
- 10:30, 08.03.2023
- 12:37, 08.03.2023
- 2235
- 13
Градската железница е мащабен за Пловдив проект и като такъв той ще донесе ползи за града във всички транспортни аспекти. В момента експерти работят по разработването на цялостна интермодална стратегия на града, интегрираща икономическите зони по ясен транспортно-логистичен модел. Това съобщи първо за „Марица“ Кирил Драганов, експерт и одитор в "Транспорт и логистика".
Цяла Европа ползва в градовете си един успешен модел за крайградска железница. Тя обхваща всички страни на транспорта с отделните му ключови компоненти, а те са: крайградска железница, интермодални терминали и електрифициран градски транспорт. Всички те използват електричество, генериращо 0% вредни емисии и предоставящо възможност за един по- екологичен, по-тих и по-модерен европейски град - това е бъдещето на градовете ни, е заключението на Драганов.
В съвременния свят една от най-важните характеристики на всеки град е стремежът към екологичен, сигурен и оптимизиран транспорт. „Това важи в най-голяма степен при бързо развиващ се икономически град, какъвто е Пловдив, особено с неговото нарастващо население“, развива тезата си Кирил Драганов. Експертът обясни пред „Марица“, че ако искаме да бъдем част от глобалната мисъл за намаляване на вредното въздействие върху околната среда, да имаме добавена стойност на услугата и принос за по-доброто бъдеще, един от
най-ефективните начини е да развием железопътния транспорт.
„Градските и междуградските автобуси имат дял от над 16% от общите емисии на парникови газове в ЕС и повече от 28% от емисиите от автомобилния транспорт в градска среда. Бъдещото увеличение на стандартите за емисии ще гарантира, че този сегмент от сектора на градския транспорт допринася за преминаването към мобилност с нулеви емисии и за климатичните цели на ЕС и нулевото замърсяване в градска среда“, уточни Драганов.
Затова, според него, в бързо развиващи се градове мегаполиси (разбира се, по български стандарт) като Пловдив трябва да се заложи на комбиниран транспорт за придвижване на хора и товари. Замърсяването, времето за придвижване и шумната градска среда са проблеми, които изпреварват възможностите на големите градове.
„Ето затова трябва много бързо да изминем пътя от „идеен проект” до „рязане на лента”, за да имаме по-чисти и по-тихи градове“, предлага експертът. В големите европейски градове съотношението градски и междуградски транспорт е сравнително балансирано. Драганов дава следните примери:
В Дуисбург, Германия, например цифрите изглеждат така: 26% - крайградска железница, 24% - автобусен транспорт, 12% - велосипеден транспорт, и 38% - автомобилен транспорт. Данните са за 2021-2022 г., като се забелязва устойчиво намаляване на автомобилния транспорт за сметка на крайградската железница (S-Bahn).
“Това е най-успешната инвестиция на града за последните 20 г.”, твърди Х. Щайнер от местното управление на транспорта. По думите му, въвеждането на “комбиниран билет” и зонирането на града и предградията е довело до скок от 8% за 2021 г., а за 2022-ра ръстът вече е 17 %.
Подобни изглеждат цифрите и в други градове, като Дъблин, Лион, Познан, Хановер. Разбира се в Утрехт, Нидерландия, е още по-фрапантно - едва 12% от гражданите използват автобусен транспорт, а 3% - автомобилен. Градът разполага с 6 жп гари, като те свързват почти всички предградия с центъра посредством теснолинейни влакове.
През 2022 г. целият пътникопоток от летище Схипхол е изцяло с S-bahn и няколко електрически автобуса (основно шатъл към хотели). „Според мен това е пътят към по-доброто състояние на транспорта в един космополитен град като Пловдив, съществувал близо 8000 години. Град, съхранил средновековни традиции и архитектура, които ние трябва да освободим от градския транспорт в този му вид“, казва Драганов и припомня как през 2019 година на Транспортния форум в Щутгарт, Германия, бившият министър на Австрия Норберт Хофер е бил освиркан от сцената по време на представянето на проекта „Бренер на влак”. Проектът представлява качване на влак на тежкотоварни превозни средства Евро 2, 3 и 4 , а само Евро 5 (тогава най-съвременни) минаваха прохода по шосе. „Към днешна дата, в навечерието на тазгодишния форум, всички тежкотоварни превозни средства минават с влак, което е довело до спад на вредни емисии с над 47% , това показва колко екологичен модел е това“, коментира експертът.
Важността на крайградската железница опира до това, че тя не е само за пътниците, а и за товарите. Особено за град като Пловдив с всичките негови индустриални зони. Това става посредством интермодални и мултимодални терминали, които, ако са заложени още в проектирането, могат да решат един немалък транспортен проблем. Всички тези зони събират в себе си над 1000 различни производствени предприятия, складови и логистични бази и други,
генериращи ежедневно между 4000 и 7000 тона товари и суровини.
Само по себе си това е логистичен кошмар на транспортната ни мрежа, казва Драганов. „Това са повече от 300 камиона, свалени от пътната мрежа, като не броим транзитния трафик, преминаващ през града и областта. Именно за това работя по реализирането на такъв мащабен проект, допринасящ за подобрението на града във всички транспортни аспекти, както цялостната интермодална стратегия на града, интегрираща икономическите зони по ясен транспортно-логистичен модел. Проектът за крайградска железница в този му вид обхваща всички страни на транспорта.
Смятам, че примерите за успешен модел са в почти всеки европейски град и съдържат точно тези ключови компоненти - крайградска железница, интермодални терминали, електрифициран градски транспорт. Всички те използват електричество, генериращо 0% вредни емисии и предоставящо възможност за един по-екологичен, по-тих и по-модерен европейски град“, заключава експертът.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни












