46

Експерт подкрепи Борисов: Мостът на Панаира е построен погрешно. Трябва да се повдигне

Неспазване на закона заплашва с наводнение град Пловдив, твърди инж. Желю Желев, известен хидроинженер под тепетата

Поводът

"След наводненията в cело Бисер до Варна и на други места в България се опитвам да обърна вниманието на управляващите в Пловдив и неговите жители към  един много важен проблем. Това е грешно построеният мост на  р. Марица при Панаира“ - това пише в свое писмо до в. "Марица" инж. Желю Желев. Експертът е завършил Университета по архитектура, строителство и геодезия (бивш ВИАС) със специалност "Хидроинженер". Работил е като проектант в Алжир и Куба, където ръководи екипа, проектирал местен язовир. Той е главен инженер при строителството на напоителна система "Средна Тунджа" към язовир "Жребчево". Преди седмица при посещение в Пловдив бившият премиер Бойко Борисов настоя, че мостът на Панаира трябва да се повдигне, а бул. "Марица-юг" да минава под него. Според лидера на ГЕРБ това ще реши проблема с трафика в целия район. Според инж. Желю Желев повдигането се налага и по друга причина - мостът е построен неправилно и  представлява огромна заплаха за града при високи води. 

Инж. Желю Желев

Накратко историята: преди 60 години, след последното катастрофално наводнение, управата на града, с подкрепата на държавата, започва така нареченото „застрояване“ на реката в чертите на града (застрояването на р. Сена в Париж е започнало през 16. век). Вярно е, че Пловдив не е Париж, но все пак 350 години е твърде голям срок. В днешно време  все още има хора, които са против тава застрояване и наричат себе си еколози. Те дават приоритет на патиците по реката, а не на сигурността на гражданите.

Застрояването на реките преследва три цели:

първата - защита от наводнения с определена обезпеченост, задължителна по закон. В България е възприето за населените места 1% обезпеченост,  извън тях - 5%.  На достъпен език това значи, че всеки, който прави нещо в реката или край нея, по никакъв начин не трябва да затруднява безопасното преминаване на водите, за които е разчетено защитното съоръжение. При нарушаване на защитната роля на съоръжението собственикът трябва да вземе неотлагателни мерки за възстановяването му. Втората цел е да се сложат  твърди граници между града и реката. Третата е така да се оформи дъното на реката, че тя да не отлага наноси в чертите на града.

Нека сега анализираме, като имаме предвид казаното по-горе и закона за превантивна защита от наводнения - как в Пловдив съжителстват р. Марица и градът.  Всички приказки за реката, без да се държи сметка за фактическото положение, без научен поход и спазване на закона, са празни приказки и предлаганите решения не вършат работа. Дори пречат да се намери правилното  решение. Авторите на първия проект решават при застрояването да се приложи решението, наречено „двоен трапец“. Приложено е на стотици реки, които събират водите си от територии с континентален климат.

Това решение е приложено при

застрояването на софийските дерета.

Предимствата му са две: позволява етапно застрояване и второто, още по- важно, най-успешно изпълнява третата задача - неотлагане на наноси. Изпълнението на проекта започва със строителството на подпорните  стени. Макар и проточено във времето, към 1990 г. повече от 90%  от стените са изградени, като са защитени най-застрашените участъци. В същото време са допуснати две много сериозни грешки в реката. Първата е построяването на бента, който трябваше да направи реката плавателна. Това съоръжение е типичен пример за  това как, когато политиците пренебрегнат мнението на професионалистите,  резултатите са печални.  Все пак този гаф носи само материални  загуби - милиони закопани безполезно в реката. Втората грешка има много по-опасни последствия. Тя неутрализира ефекта от милионите, вложени за подпорните стени. Ако се повторят високите води отпреди 60 г.,

градът ще бъде залят, независимо от стените.

Причината за това е грешно построеният мост на р. Марица при Панаира.  Всички останали 5 моста по реката са високо вдигнати над водата. Носещите греди на Панаирния мост са положени повече от 2 метра по-ниско, отколкото се изисква по закон. Ниско положените греди намаляват с повече от 30% напречното сечение на коритото, през което трябва да минат високите води. Нивото пред моста се покачва и прелива през подпорните стени. Като транспортно съоръжение този мост има два дефекта. Дълги години никой не ги забелязваше поради по-малкия брой коли в града. Мостът е с две платна и така е по-тесен от булеварда. Само че ниско построеният мост не позволява изграждането на адекватни връзки към бул. „Марица“. В момента  южно от моста се оформи една от най-инфарктните точки за автомобилите.

Кръстовището се превърна в поле за съревнование между бившия и настоящия кмет 

Г-н Тотев се  провали в усилията си да реши проблема. Същата участ очаква и г-н Димитров, защото и двамата не се интересуват  или не виждат причината за настъпване на явлението - а тя е лошо построеният мост. 

След 1990 г. управляващите обърнаха гръб на реката. Спр​я изграждането на подпорните стени. По​вредените стени не се възстановяват. От двете страни на р. Марица имаше оформени паркови зони,  посещавани от хиляди пловдивчани. Из​оставиха ги. П​о едно време реката беше „нападната“ от архитекти и художници. Те направиха много предложения ​- от  живи плетове до покриването й и върху покрива да се изградят игрища. Неочаквано се появи един светъл лъч, но той бързо беше потушен от невежество и безотговорност.  

Какъв беше този лъч? Някой беше убедил ръководството на  Общината да възложи изготвянето  на проект за реализация на втория етап на застрояването. Проектът е възложен на екип от катедрата по „Хидравлика и  хидрология“ на университета по строителство. Удар в десетката. Очевидно човекът от Общината, движещ проекта, си е разбирал от работата. Но този лъч бързо бе изгасен.

Вместо да организира експертен съвет от професионалисти, администрацията направи обществено обсъждане,

на което хора абсолютни невежи по въпроса го обявиха за негоден, защото ще предизвика падане на мостовете!? Без  да обясни причините, Общината прекрати работата по проекта. Настъпи познато мъртвило край реката. Изоставена, тя обрасна с върби и тополи. Ако наводнението настъпи при това състояние, изкоренените дървета ще се съберат пред моста и още повече ще го затворят. Освен това този процес ще започне при по-ниски води от разчетните поради ниския мост. Достатъчно е нивото на водата да стигне долния ръб на гредите. Откъде ще минат влачените изкоренени дървета? Ще дам един пример  - през 70-те години на миналия век, при едно  не голямо наводнение  на р. Луда Яна,  дигите  пропуснаха безпроблемно водите.  Но реката изкорени тополите, засадени в корито, натика ги под моста, затвори го и водата скъса дигите  пред моста,  унищожавайки 3500 дка зеленчукови градини. Минаха години, сменяха се кметове - нищо не се направи, въпреки сигналите. Изведнъж избухна бомба. Заговори се за ужасите от наводнението, което ако не днес, утре ще се случи. То и това е вероятно, но не страхът от тази вероятност е стимулатор на цялата  шумотевица. Обявява се полуизвънредно положение, правят се задания за проектиране, конкурси. Поръчани са хидрогеоложки проучвания. Занимават се министри, министър-председателят и др., целият този подход показва абсолютната некомпетентност на организаторите й. 

В края искам да разгледам проблема от юридическа и морална страна.

Има закон, който регламентира превантивната борба срещу наводнения

Този закон задължителен за всички ли е,  или както казва народът: той е  оная паяжина, която лови дребните мушици, а бръмбарите безнаказано я  рушат и минават през нея. Нали станахме „законова“ държава? Никой не може да обвини сегашните управляващи за грешките при строителството на моста, но той е общински и съгласно закона Общината трябва да премахне заплахата. Освен това законът е много социален. Държавата поема разходите за превантивната защита на гражданите. Питам: кой дава право на хора, заради безотговорността и спокойствието им, да лишават гражданите от защита?

Пет въпроса към ресорния зам.-кмет 

Г-н Тимчев, искам да Ви попитам...

1. Какво точно мислите да чистите от коритото на реката? Човек може да си помисли, че ще чистите падналите листа от дърветата. За това не трябват хидрогеоложки проучвания.

2. Изсичането на дърветата в коритото също е чистене. При това абсолютно необходимо и полезно действие, но не го правите. Какво чакате? Поръчания от Вас проект ли? Защо, като констатирахте опасното положение, не изсякохте върбите, за да освободите коритото? Какво Ви липсваше? Пари? И пари не Ви трябват. Дори Общината може да спечели пари. Как ще стане това? Много от дърветата са толкова пораснали, че стават за дърва за огрев. А те струват 200 лв. кубикът. Просто ги премахнете, а с приходите разплатете разходи за извозване на негодната дървесина. 

3. Знаете ли, че това, което предлагате, е прилагано няколко пъти в началото на прехода? Тогава приближени фирми, “чистейки реката“, откриха златна мина в коритото. Фирмите изваждаха чисти наноси с багери, уж ги транспортираха на депо, а ги караха на пресевните инсталации и след това ги продаваха. След голям обществен натиск тези фирми бяха изгонени от реката.  

4. Прочетохте ли някъде, или някой Ви каза, че наносите предизвикват наводненията?

5. Защо мълчите за проблема с моста? Смятате, че няма проблем, или се надявате, както Вашите предшественици, че катастрофата няма да се случи, докато сте в Общината?

 Снимки от Наташа Манева

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
24 коментара
пловдивчанин

пловдивчанин

23.11.2022 | 09:43

Никакво събаряне на стария мост!да остане като пешеходен и паркинг а над него да се построи висящ втообилен мост както се прави в белите държави и дори в турция така ще им два моста един над дрг автообилен и пешеходен но без да го затварят като тази отвратителна трба вакгон ли кук в кр на главната.

Отговори
1 0
Пурко

Пурко

20.11.2022 | 21:06

Специални паздрави за мазния г з асен к

Отговори
2 0
ГЮРО

ГЮРО

20.11.2022 | 13:14

ИзрУдът щял да повдига мост, дето е от десетилетия. Да бяха почистили коритото на реката от дървета, храсти и всякакви боклуци? Не, щели да повдигат моста.

Отговори
3 2
Минаващ

Минаващ

18.11.2022 | 14:28

Ще останем и без мост, ако гербавите крадци тръгнат да го "повдигат".

Отговори
11 3
Манго

Манго

17.11.2022 | 12:09

И масово неграмотни .

Отговори
9 0
Тимо

Тимо

17.11.2022 | 12:08

Не бе колега това са протестърите на които няма кой да плаща и са доволни на цената на дизела бензина прмишления ток над 1 лев на всички умници им е кеф няма протести всички са доволни кочана да им е отзад

Отговори
10 2
Ончо

Ончо

17.11.2022 | 11:57

най големите глупаци и бездделници коментират

Отговори
6 5
Коментатор

Коментатор

17.11.2022 | 11:55

Щом селянчето от с. Дръндар е скъпо платен " експерт" по язовири що пък простата тиква от с. Банкя да не е експерт по мостостроителство. Зер човечеца е прочел цяла книга / Винету/.

Отговори
15 7
краен

краен

17.11.2022 | 09:55

на пловдив му трябва мощно+9 степен земетресение и скъсване на стената на яз.тополница-тогава може да се реши всеки проблем с града-просто няма да има град-и готово.шова е неизбежно-треперете филипобари-няма изход от тази ситуация!!!

Отговори
3 15
Иво

Иво

16.11.2022 | 22:46

Според мен трябват още 2 моста. 1 е задължителен паралелно с линията покрай гребната

Отговори
19 5

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?