Следвайте ни

Общината проспа златното време да отпуши града с нови връзки и тангенти

viber icon

За 12-те години, откакто е одобрен действащият към момента Общ устройствен план (ОУП)  на Пловдив, в града не е изградена нито една от заложените в него ключови тангенти, за да се подобри организацията на движението. Това е становището на проектантите, които участваха в подготовката на ОУП от 2007 г. и актуализацията на плана, чието обсъждане предстои.

Изпуснато е златно време през 2007-2019 г.,  когато строителството на нова пътна инфраструктура  щеше да бъде свързано с много по-малко неудобства, счита един от авторите на Комуникационно-транспортната схема на ОУП инж. Димитър Попов. По официални данни за 15 години личните автомобили в Пловдив са се увеличили с 57,3 процента, като едновременно с това има значителен ръст на транзитно преминаващите и приходящите коли.

Уличната мрежа си остава същата и все по-трудно поема трафика. При норматив между 3 и 5 км пътища на квадратен километър  от общата територия  градът си запазва долната граница от 3 км/кв. км, става ясно от анализа на проектантите.

На фона на нарастващата автомобилна инвазия чувствително изостава реализацията на  важните комуникационно-транспортни обекти, посочени като план за действие  в ОУП от 2007 г.  През този период  не е построен нито един мост или  транспортен подлез, нито са изпълнени препоръчаните в ОУП  тангенти ​- северна, южна, ​западна и източна. Тяхната роля е да осигурят максимално бързо и безконфликтно преминаване на автомобили  през града.

За трите  кметски мандата, изминали от 2007 г. досега, в Пловдив са инвестирани над 100 млн. лева в 12  пътни обекта. Това са зоните с най-натоварения трафик. Реалният ефект обаче е незначителен. Няма реално разширение на ключовите булеварди, нито са изградени важни пътни връзки, които да подобрят организацията на движението. За разлика от София и Бургас, които за 12 години преобразиха пътната си инфраструктура и я направиха знач​ително по-удобна за трафика. 

Какъв е резултатът в Пловдив? 

Само на част от тези  булеварди  реконструкцията е изпълнена в съответствие с Общия устройствен план, но също без значими промени  на габарита,  които биха  намалили задръстванията.  На практика за 12 години, откакто е приет Общият устройствен план, Пловдив са построени само второто платно на моста на Герджика между бул. "Руски" и "Победа", новата пътна връзка през Лаута чрез бул. "Проф. Цветан Лазаров" и първият участък на бул. "Северен" от Адата до Брезовско шосе, който се очаква да бъде завършен през април.

Според ОУП от 2007 г., както и  в актуализирания му вариант изграждането на булеварда  е планирано да продължи до Карловско шосе и покрай гара „Филипово” да се свърже с Голямоконарско шосе. Тази тангента извежда трафика от централната градска част и намалява задръстванията. 

Подлез "Модър - Царевец" и южната тангента сред приоритетите в  новия ОУП

Изграждането на автомобилния подлез "Модър - Царевец" с разширението на двете улици до пресечките с Пещерско и Коматевско шосе е сред стратегическите обекти на Комуникационно-транспортния план, подчертава проектантът  Димитър Попов.

Южната тангента, заложена и в предишните планове на Пловдив, включва трасето от кв. Прослав  в посока изток, като прави връзката с бъдещия пробив под Централна гара на ул. "Кукуш" и бул. "Македония" и стига до надлез "Родопи". Проектантите са категорични, че и след изграждането на подлеза под гарата трябва да се запази Бетонният мост, като се реконструира до необходимата височина.  

Трафик  значително ще се разтовари при изграждането на още една пътна връзка в южната част на града - от подлез "Модър - Царевец" по бул. "Александър Стамболийски" до бул. "Цар Симеон Велики" в "Тракия", като вместо надлез на гара "Разпределителна" проектантите предлагат подлез под жп линията.   Нов мост на Марица също е включен в актуализирания вариант на ОУП  за директна връзка между бул. "България" и "Копривщица". 

Лабиринт до Понеделник пазара

С премахването на пътната връзка от бул. "Кн. Мария Луиза" към Тунела заради строежа на Голямата базилика в Община Пловдив са решили да дадат на шофьорите алтернатива, като разрешат преминаването по тясната улица между Понеделник пазара и ДКЦ-1.  В Общия устройствен план не е предвидено подобно решение и според проектантите промяната на движението доведе до абсурдната ситуация, при която шофьорите и до днес нарушават правилата. От Стария град по ул. "Идван Перпелиев" те не могат да излязат на бул.  "Кн. Мария Луиза", а само да се придвижват в обратно направление. 

Проектът не беше подложен на обществено обсъждане. Подготвен на коляно,  той премина през много промени, докато се изпълни. Габаритът на ул. "Патриарх Евтимий" и малката "Света гора" не позволява по-голям трафик, особено при положение че минава покрай учебно заведение. От Професионалната гимназия по битова техника са внесли протест срещу реконструкцията, но той не беше чут. 

В същото време бул. "Васил Априлов", планиран през 2007 г.  за разширение, си остана в същите габарити в натоварения участък от Пещерско шосе до бул. "Шести септември". Второто платно е предвидено и в новия вариант на ОУП. 

Подлез вместо колелото до Водната палата

 

Колелото до Водната палата е  недоразумение, считат проектантите.  В анализа за изпълнението на ОУП се казва, че реализацията на това кръгово кръстовище буди недоумение със своята нефункционалност и разхищение на обществени средства. Заради  затрудненото преминаване Панаирният мост се превръща в паркинг, а  задръстванията от бул. „Цар Борис III  Обединител” стигат чак до бул. „Дунав”.   Комуникационно-транспортната схема  на ОУП  от 2007 г.  предвижда под бул. „Цар Борис III”  автомобилен подлез, който не е изпълнен.

През последните 12 години са предпочитани ремонти, вместо разширяването и развитието на пътната мрежа. Така, при реконструкцията на бул. „Македония” от ул. „Даме Груев” до бул. „Никола  Вапцаров”, паважът беше подменен с асфалт, което осигури по-комфортно преминаване, но не облекчи трафика.  Ширината на булеварда си остана същата - 7 метра, въпреки че според ОУП от 2007 г.  са предвидени две платна с по 3 ленти.   

Същото половинчато изпълнение на решенията, предложени в ОУП, се отчита от проектантите при ремонта на ул. „Петко Д. Петков”. Според начертаните от тях перспективи улицата е с габарит две платна по 2 ленти.

Ремонтът на Коматевско шосе, където бяха инвестирани 7 млн. лева,  беше извършен   в същия габарит на платното - 7 метра. Второто платно с две ленти, заложено в ОУП, остана в сферата на добрите пожелания.

Бул. „България”  беше реновиран като част от северната тангента. Ремонтът с цялостната подмяна на подземната инфраструктура и  паркоместа по най-дългия пловдивски булевард започна в мандата на кмета д-р Иван Чомаков и завърши при Славчо Атанасов.  В Общия устройствен план не е заложено разширението.  Строителните работи са изпълнени качествено  и досега настилката е запазена почти като нова. 

Според  действащия ОУП  бул. „Източен” трябва да бъде разширен в района на Адата, като мине през старите турски гробища. Трасето няма как да се изпълни в тази част заради наложения мораториум по споразумение между България и Турция, в който изрично е казано, че гробищата не могат да се разрушават.  Булевардът може да продължи до моста от източната страна на гробищата, което обаче е свързано със събаряне на поне 50 незаконни къщи на роми и турци.  Махалата неудържимо се разраства.  

Арх. Георги Селенски, бивш шеф на дирекция "Устройствено планиране, общ устройствен план, архитектура и благоустройство" в Община Пловдив:

Да спрем презастрояването. То е най-големият проблем за Пловдив

Презастрояването е големият проблем на Пловдив. Трябва да се търсят начини с новия ОУП то да се ограничи. Това заяви за „Марица“ арх. Георги Селенски, бивш шеф на дирекция „Устройствено планиране, общ устройствен план, архитектура и благоустройство“ в Общината. 

Арх. Селенски даде идея как да се увеличи зеленината, която в Пловдив е под нормативните изисквания на глава от населението. "Тъй като няма достатъчно места, на които да се засади нова растителност, единственият начин е да се използват междублоковите пространства в отделните райони на града. Ако зелените площи в тях се почистят и облагородят, могат да се превърнат в подходящи зони за отдих, препоръчва експертът. Като добър пример той посочи парка срещу "Каменица" в район "Източен". 

Според архитекта Пловдив се развива в положителна посока, но заради инвестиционни интереси много от даденостите му губят привлекателността си. "Не приемам проекта за Голямата базилика, не ми харесва и това, че ще строим хотел на мястото на "дупката" до Понеделник пазара. Там беше най-удачно да се изгради Музей на тракийското изкуство, както беше планирано още през 90-те", каза арх. Селенски. По думите му, Пловдив се е сдобил с прекрасен площад, галерията на "Гладстон" и изложбената зала на мястото на Детмаг "Снежанка" също се вписват във визията на града. Добре е да се търси начин за връзка между археологията на площад "Централен" и старините на подземно ниво по Главната, съветва Селенски.

Като добър пример за облагородяване на хълмовете той посочи Бунарджика, превърнал се в притегателно място за жителите на града. 

Що е то ОУП?

Всеки град се развива по определени правила и Общият устройствен план (ОУП) е неговият основен стратегически документ - казват урбанистите.

Като такъв планът задава общата структура на цялата територия ​- къде са жилищните  зони, кои са районите за производствено-складови дейности. Планът „казва” къде да се позиционират парковете, определя място за строежа на нови детски градини, училища и болници, както и местата за спорт и релакс. Също така отбелязва резерватите, където са сградите с културно-историческа стойност.

Освен всичко това ОУП-ът на града определя откъде минават основните и второстепенните комуникации, какъв клас са улиците и булевардите и какъв е габаритът им.  Също кои територии са публична държавна собственост и публична общинска собственост, както и режимът на тяхното устройство.  

Действащият OУΠ на Пловдив e пpиeт пpeз 2007 г.

с Решение №375, взето с Протокол №16 от 05.09.2007 г. на Общинския съвет. Специалисти обясняват, че Общият устройствен план - Пловдив върви заедно с План-схема на комуникационно-транспортната схема. И двата документа се разработват съгласно постановките на „Нова Атинска харта” на European Council of Town Planners от 1998 г., съгласуваща принципите за развитие на европейските градове през 21. век.

Тук обаче е важно да се направи едно уточнение: Общият устройствен план съгласно Закона за устройство на територията не е план за пряко приложение. Неговите предвиждания определят стратегическите насоки за социално-икономическо и пространствено развитие на града. Ала прякото му приложение става чрез ПУП - Подробни устройствени планове.

С актуализирането на Общия устройствен план на Пловдив, което е на дневен ред в момента, се преразглежда потенциалът на компактния град и урбанизирането на землищните територии, обясняват авторите от екипа на ”Булплан”. ОУП на Пловдив е разписан преди десетина години (2007 г.), нo нoвитe peaлнocти и cпeцифики нa гpaдa нaлaгaт нoвa пpocтpaнcтвeнa кoнцeпция зa paзвитиeтo мy. C измeнeниeтo нa плaнa пpoгнoзният мy xopизoнт ce yдължaвa дo 2040 г. Новото е, че с ревизията се oтpeждат зoни зa зeлeнинa, жилищнo зacтpoявaнe и oщe дeтcки зaвeдeния, а инфраструктурата се мoдepнизиpa.  

Новостите вървят ръка за ръка с проблемите

„В края на 2018-а  Пловдив вече има цифрова кадастрална карта. Затова, когато се анализира територията на града, с нея (кадастралната карта) се получават драстични разлики с всички параметри на ОУП от 2007 г. Планът е изчисляван по класическия метод, по тази причина в него има съществени структурни грешки”, коментират от екипа на „Булплан”. Съобразява ли се новото строителство с планираното разширение на част от булевардите в града - това е другият възлов проблем в актуализирането на ОУП. Програмата на Общината предвижда разширение на няколко трасета. Те са заложени и в сегашния ОУП:  това са "Голямоконарско шосе", бул. "Васил Априлов", на по-късен етап и "Пещерско шосе". На практика обаче предстоящите ремонти „влизат” в капана на множеството частни имоти, които трябва да бъдат отчуждени, за да се осъществи въпросното разширение на пътя. 

С плана се реализират важните градоустройствени политики

Πpeз 2018 г. Oбщинa Πлoвдив пpoвeдe oбщecтвeнa пopъчкa зa paзpaбoткa нa пpoeктa зa измeнeниe нa OУΠ Πлoвдив, кoйтo бeшe cпeчeлeн oт Булплан OOД, Coфия, с ръководител арх. Иван Делчев. Koмпaниятa e работила по Oбщинcкия плaн зa paзвитиe, Koнцeпциятa зa пpocтpaнcтвeнo paзвитиe нa Oбщинa Πлoвдив и paзpaбoткaтa нa Интeгpиpaния плaн зa гpaдcкo възcтaнoвявaнe и paзвитиe.

С актуализацията на Oбщия ycтpoйcтвeн плaн нa Πлoвдив се решават следните задачи:

- Дa oтчeтe cтeпeнтa нa изпълнeниe нa дeйcтвaщия OУΠ зa пepиoдa 2007-2019 г., ocoбeнo пo oтнoшeниe нa тpaнcпopтнo-кoмyникaциoннaтa cиcтeмa;

- Дa дaдe пpoгнoзa зa дeмoгpaфcкoтo и икoнoмичecкoтo paзвитиe зa 20-гoдишeн пepиoд;

- Дa пpeдлoжи ypбaнизaциoнeн мoдeл зa paзпoкъcaнaтa извънceлищнa тepитopия;

- Дa oпpeдeли кaпaцитeтa нa ypбaнизиpaнaтa гpaдcкa тepитopия;

- Дa oпpeдeли paзпpeдeлeниeтo нa фyнкциoнaлнитe пoдcиcтeми в aглoмepaциoнния apeaл;

- Дa пpивeдe в cъoтвeтcтвиe и oтcтpaни пpoтивopeчиятa мeждy пoдpoбнитe ycтpoйcтвeни плaнoвe и Oбщия ycтpoйcтвeн плaн;

- Дa пpeдлoжи ycтpoйcтвeнa пpoгpaмa, кoятo дa бaлaнcиpa пyбличнитe, чacтнитe и cмeceнитe инвecтиции. 

 

По темата работиха Валентина Йеремиева, Даниела Арнаудова и Илияна Караланова

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Косев

Косев

29.01.2020 | 15:45

Четири години Тотев "разширява" Коматевско шосе, и накрая се оказа, че то дори е стеснено! Монтирани бяха нови светофари, никому ненужни, които само задръстват движението. Проектът за "Градския транспорт" и електронното таксуване бяха тотално опорочени, а милионите отидоха в незнайни джобове. Партията, в лицето на ЦВ.ЦВ не спря да опъва чадър над него и прокуратурата мълчи!

Отговори
4 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?