Следвайте ни

Дилемата пред Пловдив: Изплащаме заем за градските улици или висим в задръствания

viber icon

Управляващите в Пловдив са изправени пред дилемата дали да теглят солиден заем за мащабно строителство на нова пътна инфраструктура, или да тупкат топката, спестявайки си главоболия. Вторият вариант обаче означава да продължи пътуването по мъките със задръствания и кошмарен трафик за жителите и гостите на града.

Година и половина от първата, оказала се безрезултатна презентация на мащабния инвестиционен проект, кметът Здравко Димитров и неговият екип ще представят пред пловдивчани 11 строителни обекта и планирана доставка на машини за общинските предприятия „Чистота“ и „Градини и паркове“  на обща прогнозна стойност 113 501 750 лева. Намерението на администрацията е да осигури финансиране с дългосрочен заем от Фонда за градско развитие на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), който ще се изплаща 20 години при 3-годишен гратисен период и с лихва под 1%.

Дискусията, на която Здравко Димитров очаква мнения и подкрепа от пловдивчани за инвестиционния проект, ще се проведе в сряда от 17:30 часа в сградата на Общинския съвет на ул. „Авксентий Велешки“ 20.

Окончателното решение е в ръцете на местния парламент. Сред 51 съветници няма единодушна безрезервна подкрепа, макар че

никой не отрича, че е крайно време да се вземат мерки

срещу настъпващото тотално затапване на града с отеснелите му улици и булеварди.  

Въпросите са много и те ще бъдат зададени на администрацията на общественото обсъждане, а вероятно и на сесията, когато дойде ред за разглеждане на ключовата тема. Дали Община Пловдив може да изплаща кредита, без той  да се отразява драстично  върху местните данъци и такси  и предстоящите други разходи? Какви задължения се погасяват в момента, при положение че още не е изплатен изцяло 50-милионният заем, договорен от кмета д-р Иван Чомаков през 2006 г., както и  30 млн. лева кредит на кмета Иван Тотев, също взет за пътната инфраструктура? Доколко включените в списъка обекти са от първостепенна важност? Дали за тяхното изграждане има готови проекти, или ще се  разчита пак на популярния напоследък  инженеринг? Трябва ли да се тегли цялата сума или според  приоритетите и реалните възможности за безболезнено погасяване?

Към този момент само един обект от 11-те е сигурен - подлез „Модър-Царевец“, който се строи с пусков срок 2023 г. Въпреки това, съоръжението е включено в списъка за финансиране със заем, за да не тежат на бюджета 11 560 449 лева накуп. Пробивът до Водната палата с дължина 540 метра е проектиран преди няколко години и струва 9,2 млн. лева с ДДС, което означава, че при осигурено финансиране може да се обяви обществена поръчка.

Така ще изглежда подлезът ”Модър-Царевец

За нов мост над реката, чиято задача е да свърже директно бул. „България“ и „Копривщица“ като част от западната тангента, няма одобрен технически проект и според последната информация е на етап изготвяне на регулационния план. Индикативната  му стойност е 30 млн. лв.  Ул. „Царевец“ е предвидена за разширение по договора за подлез „Модър-Царевец“, но само до бул. „Хаджи Димитър“. По проект удвояването й до бул. „Свобода“ е с цена 12 165 000 лева, но

без разширение  „Царевец“ ще наподобява фуния.  

Има готов проект и за реконструкцията на бул. „Хаджи Димитър“, чиято дължина  е едва 580 метра. Строителството е изчислено на 5 070 000 лева.

За съжаление, в списъка не фигурира бул. „Александър Стамболийски“, тъй като на него не е извършено нито едно отчуждаване, за да се предприеме планираното от миналия век удвояване на пътните платна. За в бъдеще остава и връзката между този булевард“ и „Цар Симеон Велики“ в „Тракия“ като част от вътрешния ринг.

Отсъства и продължението на бул. „Северен“, който според ОУП трябва да стигне до Карловския надлез и Голямоконарско шосе, чието разширение също ще се подложи на обсъждане.  

За реконструкцията и разширението на бул. „Марица-север“ е изготвен технически проект само в първия етап - от моста на Панаира до "Герджика" за 10 млн. лева, но не и до бул. „Васил Априлов“ /приблизително 5 млн. лева/. Ул. „Кукуш“ задължително трябва да се разшири до надлез „Родопи“, при условие че ще се строи пробив под гарата и ще се събаря Бетонният мост.  Проект няма, а в момента се подготвя ПУП - ПУР, макар че за новата пътна инфраструктура в района на гарата се говори от години.

Всички 11 обекта, включително реконструкцията на ул. "Митрополит Панарет", подлезът на Чифте баня, строителството на туристически център на Небеттепе и 5-етажен паркинг за 191 коли на ул. "Четвърти януари", са планирани с оглед да бъдат завършени за три години, тоест до края на 2024 г. Непостижим срок, при положение че ако Общинският съвет одобри кредита, тепърва ще се провеждат обществени поръчки. 

Инж. Любозар Фратев, председател на Съвета по туризъм: Предишните кметове обещаваха, но нищо не направиха

В Пловдив отдавна трябваше да се започне с разширението  на пътната инфраструктура. Аз съм твърдо  „за“ инвестициите, защото това означава развитие на града. Съвременен град не може да остане без автомобили, бизнесът и всички пловдивчани искат да има хубави и удобни пътища, а и въздухът да не се замърсява, когато  колите  са принудени да чакат на кръстовища в задръствания.

Няма да анализирам предложените на обществено обсъждане обекти, защото всички те са важни. Но не може да построиш  подлез „Модър-Царевец“  и да оставиш  ул. „Царевец“ в сегашното й състояние. Улицата безспорно трябва да се разшири. В годините назад  сме били свидетели на много глупости, когато се реконструира само  част от пътя, на парче. Така още преди време трябваше да се изгради подлез до Водната палата вместо кръгово кръстовище, което не реши проблема с тежкия трафик в центъра на Пловдив.  

Категорично считам, че няма риск  при финансирането на инвестиционния проект със заем. Общината ще изплати кредита, защото той е изгоден, а  и парите поевтиняват с всяка година. Това са капитални вложения  в бъдеще, които  остават за града.

Моето пожелание към местната власт е да решава градските  въпроси по-бързо и  по-смело, защото загубеното време е най-скъпото. От този мандат вече губим време, да не говорим, че тези инвестиции  бяха предизборни обещания на няколко предишни кметове на Пловдив, които си останаха неизпълнени.

Инж. Димитър Попов, проектант на комуникационно-транспортна схема на ОУП на Пловдив: Още един мост над Марица, но по нов проект

Безспорно, градът има остра необходимост от развитието на пътната инфраструктура, което е заложено в Общия устройствен план от 2007 г. и в новия план на Пловдив, който предстои да бъде приет.  

На обсъждането бих искал да получа отговор от администрацията за  стойността на реконструкцията на бул. „Марица- север“  в размер на 12 млн. лева.  Проектът, който ние сме правили преди време,  беше за около 4 млн. лева. Улицата се разширява съвсем малко, защото има алея.

От списъка липсва продължението на бул. „Северен“, което ме учудва, тъй като булевардът е изграден частично само до Брезовско шосе.

Над Марица  категорично трябва да  има нов мост, но след като се подготви нов проект, защото този, правен преди пет години, не улеснява трафика. Предвидени са три ленти в една посока, от които само по една от тях  се осъществява движението от  западната тангента от бул. „България“ към „Копривщица“, при това - с кръстовища и радиуси, без развръзка на колелото.  Това ще доведе до  затапване на бул. „Копривщица“ и неслучайно този проект не е одобрен от КАТ.

Необходимо е да се финансира разширението на ул. „Царевец“, защото от жп линията и бъдещия пробив улицата ще има две платна с по три ленти, но  само до бул. „Хаджи Димитър“.  Редно е удвояването да бъде направено до Пещерско шосе и бул. „Свобода“.

Бул. „Александър Стамболийски“ го няма в списъка, а разширяването му е изключително важно, защото това е вторият южен ринг от Пещерско шосе през  Кукленско шосе на бул. „Цар Симеон Велики“ до „Скобелева майка“.

Йордан Василев, общински съветник от БСП: Общината трудно ще се справи без държавна помощ

Ние няма как да спрем развитието на града и бихме подкрепили инвестиционния заем,  но няма как да го направим, без да са ясни проектите. Без точните параметри ще се повтори ситуацията с Бетонния мост, за който буквално ни излъгаха, че няма да се бута, а се оказа, че събарянето му е заложено в договора.

На картинките тези проекти изглеждат добре, но трябва да има анализ каква полза ще има от тях и дали това са най-належащите обекти за града.

В презентацията на Общината не можах да видя обосновка как тези инвестиции ще се отразят на  трафика. Създава се впечатление, че целта на общинското ръководство е да се изтеглят едни 100-120 млн. лева кредит. А и имаме много други започнати проекти като плувен басейн „Младост“, за който има подписан договор. Мястото е разкопано и нищо не се прави.  

Заемът от 113 млн. лева е една трета от бюджета на Пловдив. Ако не се търси помощ от държавата, каквато беше представена на Варна и Бургас, Общината трудно ще се справи. Това означава, че ще блокираме всякаква възможност за реализация на други проекти в следващите 20-30 г. Да не забравяме, че трябва да се работи с общините „Родопи“ и „Марица“ за разширението на околовръстния път, където е направено само преасфалтиране.

Стефан Послийски, общински съветник от ВМРО: Искаме яснота, за да не стане като с Бетонния мост

Групата на ВМРО ще оформи становище за инвестиционния заем, след като имаме повече яснота по проектите. Искаме допълнителна информация за проектната готовност, дали има строителни разрешителни за предложените обекти и кои са приоритетите въпроси, на които много пъти сме търсили отговор от администрацията. Ще вземем решение в зависимост от това, какви данни ще ни бъдат представени.

Години наред се борихме за изграждане на подлез „Модър-Царевец“, но и за този обект трябва да видим етапите - каква е проектната готовност,  налагат ли се отчуждителни  процедури, колко бързо ще се строи.  

Целта е да видим завършеност на един обект с готови решения - има ли всички необходими документи, в какъв срок ще бъде изпълнен и доколко ще облекчи пловдивчани. Към проектите трябва да се подхожда внимателно и да има повече яснота, за да не стане както с Бетонния мост, за който никой не ни информира, че ще бъде разрушен.

Константин Георгиев, общински съветник от Кауза Пловдив: Парите при лихва от 0,3% са направо като подарени

Обектите, включени в проекта, са само част от необходимата инфраструктура в Пловдив, но в момента това е максимумът, който Общината може да поеме като дълг. Средствата  от Фонда за устойчиво развитие се вземат при лихва 0,3% - това са направо подарени пари.

Проектите са първа стъпка към завършване на вътрешния ринг на Пловдив, който ще позволи да се пренасочи част от трафика, концентриран в центъра, в периферията на града. Мисля, че е задължително да направим всичко възможно тези проекти да се реализират в следващите няколко години. Разбира се, че администрацията има ангажимент да изготви линеен график, според който, примерно, тази година стартират три обекта, догодина - още три, по-догодина  - четири.

Не виждам риск в тегленето на този заем. Пловдив се развива и е обект на засилен инвестиционен интерес, който носи приходи в бюджета. Част от обектите са пряко свързани с развитието на туризма - изграждане на многоетажен паркинг, реконструкцията на подлеза на Чифте баня, информационно-туристически център.

Надявам се колегите да проявят смелост, за да се реализира тази инициатива на кмета.

Ангел Славов от ГЕРБ, председател на комисията по финанси и бюджет в ОбС: Обектите са важни, но да ги степенуваме

В групата на ГЕРБ не сме коментирали предложението на администрацията за инвестиционния заем, затова ще изразя само личното си мнение. Всички предложени проекти са важни и хубави за Пловдив. Въпросът е как ще се подредят по приоритети и кои от обектите пловдивчани считат за първостепенни, и кои от тях могат да бъдат отложени във времето, защото заемът, който обсъждаме, не е малък като сума и ще се отрази на бъдещето поколение.

Според мен проектите трябва да бъдат степенувани, за да може, като се започне един обект, да бъде завършен, тоест да има устойчивост. Личното ми мнение е, че поетапното вземане на заем е по-добър вариант. 

Подлез „Модър-Царевец“ е най-важният проект и трябва да бъде завършен. От дете живея на Пещерско шосе и виждам как трафикът става с всеки ден по-интензивен, а подлезът ще го разтовари. Може би вторият по важност обект е нов мост, който да отпуши движението, например от Пазарджишко шосе, като насочи част от колите по бул. „Копривщица“. Обсъждането в групата на ГЕРБ предстои.

Евелин Парасков, "Съюз за Пловдив": Как ще се отразят дълговете на данъците и таксите

Община Пловдив никога не е заявявала намерение да поеме толкова голям дълг - 113 млн. Ето защо следва да сме изключително прецизни. Безспорно заложените обекти, или поне част от тях, е добре да ги има, но трябва ясно да определим кои са приоритетните. Няма как да сравним нуждата от безопасно преминаване по бул. "Марица-север" с естетизация на подлеза на Баня старинна, а също така необходимостта от пробив "Модър-Царевец" с туристически информационен център.

 Три въпроса смятаме за много важни в обсъждането за кредит.

1.     Съобразено ли е тегленето на кредита с Националния план за възстановяване и устойчивост?  В него е отредена основна роля на общините по отношение на енергийната ефективност и там е заложено комбинирано финансиране между грант и финансови инструменти, което значи заем. Предвидени ли са възможности за допълнително кредитно финансиране още през тази или следващата година?

2.   Новият програмен период  202-2027 стартира от тази година. Община Пловдив може да бъде бенефициент, като освен европейското финансиране по повечето оперативни програми се изисква и собствен принос. Ще има ли буфер в бюджета, който да осигури възможността ни да бъдем бенефициент? 

3.  Тази година поехме  дълг от 30 млн. за  Воден проект. Като прибавим  плащанията по предходни кредити и нов заем от 113 млн. лв., каква е равносметката на кредитния ни рейтинг? Това ще доведе ли до рязко вдигане на данъци и такси и кога се очаква да се случи това?

Веселина Александрова, председател на групата на Демократична България в ОбС: Всички носят разходи и нито един приходи в бюджета

Прави впечатление, че половината средства от тези 113 млн. лева, предвидени за обектите, отиват за реконструкция и рехабилитация на улици, която дейност би трябвало да се покрива от общинския бюджет. И ако не може, как тогава ще генерираме в бюджета достатъчно приходи, за да изплащаме дълга?

От проектите се вижда, че само един - за многоетажен паркинг, би осигурявал такси в бюджета. Но вече се доказа, че избраното за него място - ул. „Четвърти януари”, е некомуникативно. Действащият в момента паркинг не успява да оправдае направените разходи по него в размер на 200 000 лв. Многоетажният паркинг пък ще струва 5 млн. Излиза, че всички проекти са огромен разход без нито един обект, който да носи приход. Това все едно е да купиш телевизор, без да имаш възможност да плащаш тока.

Всички проекти са типични за ГЕРБ - асфалт и бетон. Очевидно ГЕРБ бърза да осигури обществени поръчки за приближените фирми, а после сметката да плащаме ние, без да е ясно как.

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (23)

Светофари

Светофари

14.05.2021 | 11:28

Ей тъпанари, преди да говорите за инвестиции, настройте скапаните светофари и където може направете зелена вълна.

Отговори
0 0
https://123images.co/movies/1230118843-cover-Black-Cat-White-Cat.jpg

https://123images.co/movies/1230118843-cover-Black-Cat-White-Cat.jpg

13.05.2021 | 09:05

А! ЕТО ГО И НЕГООО :) ГР УУУУУХ! ГР УУУУХ! :) ПАРИЧКИ! ПАРИЧКИ!

Отговори
1 0
https://i.ytimg.com/vi/S6mbHdyhbrw/hqdefault.jpg

https://i.ytimg.com/vi/S6mbHdyhbrw/hqdefault.jpg

13.05.2021 | 09:01

НАЛИ ВИ Е ЯСНО КОЙ, КОЙ Е? https://storage.googleapis.com/afs-prod/media/81bdbfa9532f4e5a904ff268aebcbe8b/1000.jpeg А ПР АС ЕТО ДЕТО ВИСИ НА БАРИЕРАТА, ЩЕ СИ ГО НАМЕРИТЕ САМИ :) ДА МУ СЕ РАДВАТЕ :)

Отговори
1 0
ФАРАОН

ФАРАОН

13.05.2021 | 08:50

ВЪРТИ МИ СЕ ТУК ЕДНА ИДЕЯ. ДА ИМ СПРА ТОКА НА НОВОСТРОЙКИТЕ У КО ЧИ НАТА ЗА 1 СЕДМИЦА. КАКВО ЩЕ КАЖЕТЕ? :)

Отговори
1 0
ФАРАОН

ФАРАОН

13.05.2021 | 08:38

ОТ КОЖАТА, ЩЕ СИ НАПРАВИМ АБАЖУР, ЗА НОЩНАТА МИ ЛАМПА :)

Отговори
1 0
ФАРАОН

ФАРАОН

13.05.2021 | 08:37

ЩЕ ВИ УВ ЕСА НА ЧЕНГЕЛА И ЩЕ ВИ НАДУЯ С КОМПРЕСОРА ДА ВИ СВАЛИМ КОЖАТА. Е ТОВА, ЩЕ СТАНЕ!

Отговори
1 0
ФАРАОН

ФАРАОН

13.05.2021 | 08:33

НЯМА ЛИ ДА МИ ПРАТИТЕ КОД ЗА ФБ ТА ДА ВИ ШЕПНЕМ САМО НА ВАС БЕ С В И Н Е МР ЪС НИ, Г А Д НИ, КАКВО ЩЕ СТАНЕ :)

Отговори
1 0
ФАРАОН

ФАРАОН

13.05.2021 | 08:28

ИЛИ ЩЕ ПРЕКАРАТЕ ВСИЧКИ ВЪГЛИЩА,, ГАЗ И НАФТА ДА ПРАВИТЕ ТОК ЗА ПОМПИТЕ, ДА КАЧВАТЕ ВОДА НА 8 ЕТАЖ, ДА МОЖЕ ДА С Е Р Е Т Е ТАМ :)

Отговори
1 0
ФАРАОН

ФАРАОН

13.05.2021 | 08:24

ОБЩИНАТА ПОЧВА ДА ИЗКУПУВА ПАНЕЛКИ И ДА ГИ Р УШИ. УТРЕ КАТО СПРЕ ТОКА, ПРЕЗ БАЛКОНИТЕ ЛИ, ЩЕ С Е Р Е Т Е БЕ !

Отговори
1 0
ФАРАОН

ФАРАОН

13.05.2021 | 08:19

КАЗАХ ДА СЕ РАЗКОНЦЕНТРИРАТЕ! А ТИЯ СВ ИНЕ ОТ CIA И К Г Б, НЕ ВЪРНАТ ЛИ САЙТА, ЩЕ ГИ СП УКАМ ОТ Б О Й!

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?