Деца и родители газят в локви и кал всяка сутрин на път за ДГ „Захарно петле“

 

Напрежение в "Захарна фабрика" заради дейностите по Водния цикъл. На "Полк. Дрангов" им наляха асфалта за една нощ, след като заплашиха с нови протести. Трябва ли и ние да вадим плакатите, за да се стегнат строителите, питат хората от квартала.

Чаканият с години проект за Водния цикъл на Пловдив стартира с фанфари миналата пролет. Той е една от най-мащабните реконструкции на пътна и подземна инфраструктура в града от началото на 21. век. Подмяната на тръбите в "Северен" обаче предизвиква напрежение в почти всеки квартал, в който влязат строителите. В кв. "Захарна фабрика", където ремонтите продължават десети месец, е като след война ​- разбити тротоари, разкопани улици, прах, кал и разпилени боклуци. Активистите алармират и за още два проблема - почти невъзможно паркиране и унищожаване на зелените площи. Доскоро подобна бе ситуация и на ул. "Полк. Дрангов" в "Кършияка", но след недоволство на гражданите калта почти мигновено беше заменена с асфалт. Трябва ли и ние да вадим плакатите, за да се стегнат строителите, питат хората от „Захарна фабрика“ и настояват най-после местната власт да реагира.   

„Ще платим данъците си и за 2020/2021г., при положение че живеем в ненормални условия и нямаме елементарни възможности да ползваме екстрите на 21. век. Това нормално ли е“, пита Димчо Димов от квартала. Той напомни, че администрация още на старта на проекта помоли гражданите за разбиране, но така и не предложи конкретни мерки за облекчаване на хората, поставени в затруднено положение.

Вече почти година те трудно стигат до домовете си. Принудени са да търсят място за паркиране на големи разстояния, а после да газят в гьолове и кал с багаж в ръце. Най-зле е положението по улиците „Петрохан“ и „Ян Хус“, а пенсионерите трудно се придвижват до кварталния магазин на ул. „Русалка“.

„Почти всички улици са затворени. 

Освен това работниците оставят техниката на място, с което блокират всякакви възможности за движение“, разказва Веселин Димчев, който миналия вторник изживял истински кошмар, за да заведе детето си до ДГ „Захарно петле“. В третия ден от дъждовете в Пловдив районът беше разкалян. Събралата се по улиците вода пък разнасяше в непосредствена близост до забавачката изхвърлени извън контейнерите отпадъци.

По пътя Веселин Димчев и детето му газ​или в калните локви, опитвайки се да спасят др​ехите си от мръсните води. За да преминат през  голям гьол, се наложило таткото да хвърли плочка в средата му и да прескочат. Други родители пък носе​ли хлапетата на ръце или на конче до вратата на забавачката. По думите на Веселин Димчев, стигането до детската градина в сухо време не било по-малко предизвикателство заради дупките и пушилката. „За да улесним максимално родителите, сме направили така, че всички входове да са отворени“, каза директорът на забавачката Тони Табакова, която също всеки ден минава през калта и се налага да се преобува на работа. 

На ул. "Ладога" и "Генерал Кутузов" отскоро имат и друг проблем.

От седмица са останали без улично осветление

и преминаването край рововете е изключително опасно.

До плаващите в гьоловете отпадъци пък се стигало, защото голяма част от контейнерите в района са премахнати, докато трае ремонтът. Целта е камионите на строителите да минават по-лесно. „Точно зад ДГ „Захарно петле“ има контейнери за разделно събиране, но те не се обслужват. Затова хората отиват и си оставят боклуците до тях“, коментира Ивайло Димов. Подобни сметища са се оформили и на други места в квартала. Друга част от живеещите в района пък обикаляли града с боклука в колите си, докато не видят кофа за смет, където да го метнат.

На фона на мръсотията и водоподаването, и тока в района често спирали без предупреждение, твърдят живеещите там. В същото време кабелите на различни доставчици висят от сградите и стълбовете. Живеещите в „Захарна фабрика“ се притесняват, че ако се наложи пожарна или линейка да стигне до адрес в епицентъра на ремонта, няма откъде да мине.

Според пловдивчани голяма част от неудобствата е можело да бъдат избегнати ако изпълнителят на проекта е затварял улица по улица, а не както е в момента - почти всички пътни артерии са блокирани. От Общината обаче обясняват, че сложният проект и кратките срокове не позволяват подобен график, и отново молят гражданите за търпение. И обещават - до юни всички улици, предвидени за ремонт, ще са с нова канализация и преасфалтирани. 

 

ПРОЕКТЪТ

Близо 50 улици  в район „Северен“, където загубите на вода по старите тръби  достигаха 60 процента, скоро ще имат нова подземна инфраструктура. Проектът  за воден  цикъл на стойност 115 334 116 лева започна, след дългогодишни обещания, през  миналата пролет благодарение на усилията на новия екип на кмета Здравко Димитров,  въпреки  извънредните мерки и кризата.   Финансирането в размер на 85 млн. лева е осигурено по ОП „Региони в растеж“. 

В "Кършияка" се изграждат  12,276 км водопроводи, успоредни на канализацията, както и  708 сградни отклонения.   Договорите за смяна на ВиК мрежата  са  подписани с фирмите "Пътинженеринг" и "Европейски пътища"  и са на обща стойност  16,5 млн. лева.   

Фирма „Пътинженеринг” сменя тръбите  между  бул. „България“,  бул. „Марица”, ул. „Васил Левски” и  ул. „Победа”.  Бригадите на  „Европейски пътища” АД   работят  в западната  част  от бул. "Васил Априлов" в кв. „Захарна фабрика“ и около хотел „Санкт Петербург“.

По същия проект  предстои  18 млн. лева да  бъдат инвестирани  за изграждане на нов  колектор по бул. "Дунав"  с дължина 2,746 км  и  в рехабилитация на съществуващия колектор на  Брезовско шосе  между „Дунав” и  кръстовището с бул. „Северен”. 

Най-голямата инвестиция е в модернизацията на Пречиствателната станция - 70 млн. лева с ДДС.  В Община Пловдив очакват ремонтите в "Кършияка" да приключат до края на май, а целият проект  да бъде завършен  до 3 април 2022 г. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?