Да „изгоним търговците от храма“, реката е място за култура
Архитекти предлагат нова визия на Пешеходния мост
- 08:30, 02.10.2024
- 12:39, 03.10.2024
- 5383
- 0
Река Марица отново е на фокус. Преди няколко месеца Община Пловдив обяви нов архитектурен конкурс за визията на реката в границите на града.
Идеята е на кмета Костадин Димитров, чийто екип вече стартира две подобни инициативи - „Трезор за идеи” и „Трезор за умове”. Акции по почистването на реката също са на ход - работниците от софийската фирма „БКС Озеленяване” вече работят по облагородяването й и дори премахнаха ниската растителност около северния бряг до Железния мост.
Реката е прекрасна и пространството около нея има голям потенциал, твърдят и общественици, които усилено работят по каузата как да спасим реката. Архитекти обаче обръщат вниманието към един от знаковите елементи, а именно Пешеходния мост.
„Пешеходният мост се е превърнал в територия за ежедневна търговия. Повторена многократно, в непрекъсната верига по цялото му протежение, тази функция профанизира легендарната река и единствения пешеходен мост - това е проблемът“, твърдят проектантите от УРБА-А. Още преди десетина години екипът на арх. Антоанета Топалова предложи свой проект за преустройство и реконструкция на част от търговската зона на Пешеходния мост. Те кандидатстваха с разработката си пред фондация "Пловдив 2019", но така и не получиха подкрепа за реализацията му.
От УРБА-А оформят различно пространство - то е много повече за преминаване и е наситено с културни функции - за организиране на изложби, пърформанси и други културни прояви. Визията на този мост има нужда от неотложна преоценка, твърдят архитектите и предлагат промяна на доминантата на безличната, профанна, ежедневна търговия по него. Защото легендарната река, наричана в миналото Хеброс или Хебър, налага друго съдържание и друг дух за своя единствен покрит пешеходен мост.
Техният проект запазва покритието на пешеходното преминаване, като редуцира броя и функцията на търговските обекти - така оптимизира заведенията за хранене (закуски, кафе) и бутиците за сувенири, предмети на творческите индустрии и цветя. След това предоставя „освободените” от търговия магазини (около 1200-1500 кв.м) за съвременни културни и иновативни дейности.
Страничните към реката ограждения на сегашните магазини се демонтират и се заменят с прозрачни, но достатъчно високи елементи, способни да защитят моста от вятър и дъжд. Също да осигурят поглед на хората към водата и града. Проектът обновява напълно осветлението, настилките на моста и внася нова зеленина и цветя в екстериора на съоръжението. Така мостът може да се превърне в уникална среда - с пространства, свързани с водата, на фона на най-характерната панорама - конкавата на шестте хълма. „Създаваме възможност за един диалог на културите, като инициираме събития в уникална среда, с неповторима идентичност”, твърди арх. Антоанета Топалова.