Черни пътища, прах и кал във VIP кварталите „Беломорски" и „Остромила" СНИМКИ
- 08:00, 28.06.2021
- 08:01, 28.06.2021
- 2522
- 5
Жителите на "Беломорски" и "Остромила" със собствени средства се опитват да изградят инфраструктурата, за да имат вода, канал, ток и поне някакъв начин за преминаване. За 30-те години на демокрацията в тези два квартала, наречени VIP, са построени цифром и словом две нови главни улици с асфалт и подземни комуникации - „Беломорска”, но до половината, и „Остромила”, които служат за директна връзка с ул. "Димитър Талев" и Коматевско шосе.
Към новите жилищни комплекси и къщи, много от които приличат на палати, може да се стигне само по черни пътища, в прах и кал. В общинския бюджет няма достатъчно средства, казва кметът на район „Южен” Костадин Язов.
За съжаление,
за тази година в бюджета не са планирани пътни обекти в двата квартала,
потвърждава и зам.-кметът по строителство на Община Пловдив Пламен Райчев.
От бул. „Александър Стамболийски” към центъра на "Беломорски" /обръщалото на автобусите/ води самоделно прокаран навремето път. За куриоз - около 200 метра от него, до жп линията, която от години не се използва, са асфалтирани с парите на инвеститорите, изградили големи кооперации. След релсите, затрупани с няколко дебели пласта прах, между хубавите нови къщи и градини се вие черен път, осеян с дълбоки ями.
Хората от Беломорски, изгубили в годините надежда да имат нормална улица, събират пари за ремонт. „Обадиха ми се с предложение да помогнат с тези средства с надеждата, че Общината ще инвестира в изграждане на пътя. Единственото, което мога да обещая, е, че след 5 юли ще им осигуря 3-4 камиона фрезован асфалт, а те да доплатят за останалата работа”, обяснява Костадин Язов.
За истинска улица трябва да се прави проект с цялостна подземна инфраструктура, улично осветление, тротоари. Такъв обаче няма. Хората разказват, че по плана за тази зона заради бъдещия път се отнемат по три метра от частните имоти, които попадат в регулацията.
В.З.: Каквото иска Общината, ще го направим, стига да можем да се придвижваме нормално,
реагира Люба Шаранова, пенсионирана учителка. Идва в "Беломорски" да наглежда ранчо и до бул. „Александър Стамболийски” върви пеш, потъвайки в облаци прах. Описва, че неведнъж собствениците са запълвали дупките със свои пари, но камионите, които обслужват новите строежи, разбиват нестабилната настилка.
Това не е единственият проблем. Цветанка Георгиева, която има магазин в квартала, показва цял топ с копия на документи - жалби и молби за асфалтиране на главната на "Беломорски" - от обръщалото до "Кукленско шосе". Отговорите от кметството и Общината на подписката от 72-ма собственици на имоти са познати до болка в квартала - няма пари.
И така продължава с години, от мандат на мандат, без никакъв резултат, обобщава жената. След обръщалото, където свършва асфалтът, главната улицата е осеяна с ями. Когато вали дъжд, до обръщалото се образува езеро.
Новите обитатели на "Остромила" пък живеят при още по-абсурдни условия. Заради липсата на пътна инфраструктура в местността Бозлюк
В.З.: хората се прехвърлят с коли през насипа над жп линията,
за да стигнат до домовете си или да отидат на работа. За пътна връзка служат четири отбивки към квартала от ул. "Поручик Въльо Стефов" - пресечка на бул. "Александър Стамболийски".
Ако вали, през насипа няма как да минеш, а друг път няма, разказва Димитър Тончев, построил нова къща в тази местност. От главната улица на „Остромила” е невъзможно да влезеш с автомобил, без риск да го разбиеш, защото нивото <210> е по-ниско от черния път, който води към къщите и какъвто няма дори и в затънтените села.
Собствениците на къщите са събрали пари и сами са прокарали канал, водопровод, електричество. Направили са и път, макар и на чакъл, пред своите имоти. Отскоро срещу тях започна строеж на голяма кооперация. Според собствениците камионите ще разрушат настилката. На строежа няма информационна табела, пътят не се оросява и след всяка кола се вият гъсти облаци, видя репортерският екип.
Димитър Тончев:
Къщите ни са приети с Акт 16, плащаме си редовно данъците и такса смет, на наши разноски сме прекарали водопровод и канал и сме ги дарили на ВиК. Пътят, който пак ние сме направили, не е асфалтиран, към къщите ни няма достъп, освен през жп линията, вечер е тъмница. В допълнение към тази картина към строежа на голяма кооперация вървят бетонпомпи и камиони, разбиват пътя и вдигат прах. Учудваме се, че никой не обръща внимание.
Пламен Райчев, зам.-кмет в Община Пловдив: Допуснаха голяма грешка в годините
Голяма грешка е допусната във времето, защото години наред от Общината са издавали строителни разрешения, без да е направена инфраструктура. С промяната в ЗУТ от миналата година инвеститорите са длъжни да я правят, ако това изискване не отпадне.
В бюджета на Община Пловдив за 2021 г. не са предвидени средства за нови пътища в "Остромила" и "Беломорски", макар че хората, построили къщи в тези квартали, са били наясно какво купуват.
Според ПУП на квартал "Беломорски" е предвиден път до бул. „Александър Стамболийски“ и се надявам, че в близките години той ще може да се реализира. Това, че инвеститорите са асфалтирали участък пред своите кооперации, не решава проблема.
С цел да набавим повече средства в бюджета за пътното строителство, през миналата година завишихме таксите за издаване на строителни разрешения. Но парите пак са недостатъчни, защото новите комплекси се строят с много бурни темпове.
Костадин Язов, кмет на район "Южен": Строителите са длъжни да оросяват пътя
Строителите са задължени да спазват наредбата и да оросяват пътя, за да не се вдига прах. Ще изпратя проверка и ако се установят нарушения, ще бъдат санкционирани.
Проблемът е, че масово хората искат да купят нещо по-евтино, често - ливада в крайните квартали например, в случая - в "Остромила", а после се оплакват, че нямат инфраструктура. Но ние няма откъде да вземем пари, за да построим водопровод, канализация, да прекараме ток, пътища и улично осветление в тези квартали, при положение че средства не стигат дори за поддръжка на всички съществуващи улици и тротоари.
Да не забравяме, че плащаме средно 200 лева данък МПС. За 500 метра улица с бордюри и тротоари са необходими минимум 270 000 лева. Колко години трябва да минат, за да се изплати с този данък въпросната улица?
Асфалтираният участък пред новите жилищни сгради в "Беломорски" не отговаря на нормите. Направен е с по-малки параметри и с по-малък канал, макар че са го строили по одобрен проект.
Снимки Франк Воща
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни