Следвайте ни

Чакаме от новия кмет инвестиции за стотици милиони

Местната власт трябва да намери пари за транспортните връзки с пробива под Централна гара и евентуалната реконструкция на Бетонния мост

В управленската програма на всички кандидати трябва да бъде заложено изпълнението на големите проекти за Водния цикъл и Южния обходен колектор

Предизборните кошници на кандидатите за кмет на Пловдив преливат от щедри обещания за развитието на градската  инфраструктура, която да ни гарантира по-добри условия на живот. Логично е  бъдещите инвестиции да са един от приоритетите за управление,  защото от новата местна власт се очаква да реши основните проблеми с  отеснелите пътища и тежкия трафик, с остарялата ВиК мрежа, с недостига на детски заведения.

Големите проекти изискват сериозни инвестиции и тяхното изпълнение зависи от мениджърското умение на новия кмет да осигури средства. Годишно Община Пловдив разполага с бюджет 340 - 360 млн. лева, от които за капиталова програма се заделят 60 - 80 млн. лева.

Основната част от инвестициите  през 2019-а е осигурена финансово по  оперативна програма „Региони в растеж”, от банковия заем и целевата  държавна субсидия.Новото общинско ръководство е изправено пред много по-голямо предизвикателство. Мащабните проекти, по които вече са започнати процедури, са за милиони левове.  На старта е изграждането на подлез „Модър - Царевец”, чиято стойност е изчислена на 14 млн. лева.  

Транспортното съоръжение, проектирано по настояване на тогавашния кмет на район „Западен” Здравко Димитров, отлежава във фризера от десет години.  Предстои  за трети път да бъде обявена обществена поръчка, след като предишните два тура завършиха с фиаско. Пловдив има крещяща нужда от кръстовища на две нива, които да улеснят трафика. Новият кмет ще решава кои проекти ще включи в управленската програма в следващите четири години от мандата и кои реално може да изпълни.  Намеренията  са  твърде амбициозни - кръстовища на две нива на Сточна гара и до ВСИ, автомобилен подлез до Водна палата, нов мост над Марица, който да свърже бул. „Копривщица” и „България”, пробивът под Централна гара, който ще се финансира от НКЖИ, но не и без непосредственото участие на Община Пловдив.  

Местната власт трябва да намери пари за транспортните връзки с новия пробив и евентуалната реконструкция на Бетонния мост. Строителството на всеки такъв сложен обект няма да струва по-малко от 10 млн. лева.Разширението на Голямоконарско шосе е на етап проект и строително разрешение. Остава да се намерят 50 млн. лева, за да имаме безопасна и удобна входно-изходна артерия от разклона за Царацово до бул. „Дунав”.

Общината  трудно може  да обезпечи финансирането без помощта на държавата, при положение че собствените приходи  са около 150 ​- 160 млн. лева годишно, от които трябва да се плащат разходи за чистота, благоустрояване, зеленина, издръжка на детски заведения, заплати. Едновременно с това на дневен ред идва  отчуждаване на имоти и  удвояване на бул. „Васил Априлов” и Коматевско шосе, както и за  продължението на бул. „Северен” до връзката му с Карловския надлез.

Новият кмет на Пловдив няма как да остане встрани от решаването на  огромния проблем - с външния ринг на града, който включва разширението на Околовръстното шосе от магистрала „Тракия” до „Скобелева майка”. Инвестицията в този мегапроект ще надхвърли 100 млн. лева. В управленската програма за следващия мандат ще бъде заложено изпълнението на големите проекти за Водния цикъл и Южния обходен колектор. Модернизацията на Пречиствателната станция и подмяната на  ВиК тръби в район „Северен” се финансират по проект за 115 млн. лева, одобрен по ОП „Околна среда”. Но Община Пловдив също трябва да участва с най-малко 20 млн. лева.

За Южен обходен колектор, който ще поеме дъждовните и обратни води,  наскоро беше сключен договор между Министерството на околната среда и ВиК ЕООД. В подземната инфраструктура на Пловдив ще се инвестират над 80  млн. лева.Общината трябва да задели милиони левове за по-малките, но също важни обекти - олимпийски плувен басейн, зала "Дунав", нови детски градини, многоетажните паркинги на ул. "4 януари", "Любен Каравелов" и в "Тракия", екопарк "Марица", втори гребен канал. Новият кмет, неговият екип и Общинският съвет ще решават брадясалата дилема - дали да  има,  или не стадион "Пловдив".  

Валентина Йеремиева

Репортер /журналист/ екип "общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?